אנשי הקשר של אהוד אולמרט

אהוד אולמרט (64)

אי אפשר לבלות כל כך הרבה שנים בזירה הפוליטית בישראל, בלי להתרשת בסופו של דבר ברשת צפופה של מקורבים, חברים, מכרים, עמיתים ותורמים. בפרט לא אם אתה מצויד בקסם אישי ובאישיות קורנת כמו אהוד אולמרט.

מי שהחל את דרכו כעורך דין צעיר בסנדלים בסניפי הליכוד, מי שהמשיך והפעיל פרקטיקת עורכי דין במקביל לשנות הכהונה הראשונות בספסלים האחוריים של מליאת הכנסת, ומי שהתקדם במעלות הסולם הפוליטי, לא פעם בזכות הימור על הסוסים הנכונים (אריאל שרון), מוצא עצמו בסופו של דבר מסובך אולי עד צוואר בפרשיות פליליות, אבל כשלצידו ידידים לעת צרה.

מוקף ביועצי תקשורת בכירים, בעורכי דין מובילים ובאנשי עסקים מן השורה הראשונה, אולמרט יצא לפני שנה מלשכת ראש הממשלה כגוויה פוליטית. אלא שבמקום להשקיע את כל כולו במאבקים המשפטיים, אולמרט בחר לפנות לעסקים פרטיים ובמקביל לשדר ציבורית שהחיים ממשיכים, בפגישות עם שועי עולם ובאיצטדיוני הכדורגל המרכזיים בתבל.

האם יש לו, לאולמרט, תוכנית מגירה לחזור לצמרת הפוליטית אחרי שינצח בקרבות המשפטיים? זו פרשנות אפשרית לאופי הציבורי של המאבק שהוא מנהל; מצד שני, אפשר שמדובר פשוט בהרגלים ותיקים, שקשה לשנות. אומרים שהאינטנסיביות בתוככי לשכת ראש הממשלה היא עניין ממכר. פרי מתוק, שכשטועמים ממנו אי אפשר שלא לרצות עוד. אולמרט עדיין צעיר יחסית, מקושר מספיק והאש עדיין לוהטת בו. עוד לא מאוחר לסמן מטרות מחדש.

המשפחה

הרעיה: עליזה אולמרט (63)

עליזה אולמרט היא אמנית מוכרת. עבודותיה נעימות לעין, מצוירות ברמה טכנית גבוהה ובצבעוניות עמוקה. יצירות שלה נמצאות באוספים פרטיים וציבוריים (בין השאר פורסם כי אלפרד אקירוב רכש ציור שלה, וציור נוסף תלוי במבואת בניין ההנהלה של בנק לאומי).

יצירותיה של אולמרט מוערכות ב-3,000-10,000 דולר. עבודותיה מופיעות מדי פעם גם במכירות למטרות תרומה, והן נחשבות לסחורה חמה במיוחד.

אולמרט למדה אמנות ועבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית, למדה גם בבצלאל במחלקה לעיצוב סביבתי. עסקה בטיפול בילדים ומתבגרים ובייזום תוכניות רווחה. לצד מעורבותה החברתית היא עוסקת לאורך השנים בציור, בצילום וכן בכתיבה. המחזה "פנטזיה לפסנתר" פרי עטה עלה בתיאטרון הקאמרי והדרמות "מבחן מגן" ו"שם נרדף" הוקרנו בטלוויזיה.

הבת: מיכל אולמרט-נישטיין

פסיכולוגית העובדת בחברת SIT, לחשיבה יצירתית שיטתית.

הבת: דנה אולמרט (37)

ד"ר לספרות עברית המלמדת באוניברסיטה העברית, ועורכת ספרים. לאחרונה זכתה בפרס בהט על כתב-היד לספר "המשוררות העבריות הראשונות: הדרמה של הכתיבה והאהבה". גרה בתל אביב עם בת זוג, הסופרת והעיתונאית דפנה בן-צבי. אולמרט הייתה פעילה בעבר בארגון "מחסום watch" ובארגוני שמאל.

הבן: שאול אולמרט (35)

לשעבר סגן נשיא למוצרים דיגיטליים ב-MTV בניו יורק, וכיום חי בישראל והוא יזם בתחום המדיה והמשחקים. נשוי לורדית גרוס, שאותה הכיר במהלך לימודיו ב-NYU ואב לשלושה, בהם תינוקת שנולדה לפני כחודש. בעבר חתם על עצומה הקוראת לחיילים לסרב לשרת בשטחים. נחקר במשטרה בפרשת טלנסקי.

הכלה: ורדית גרוס (38)

בתם של עוה"ד יוסי וצביה גרוס, לשעבר היועצת המשפטית של משרד הביטחון, למדה פילוסופיה ומשפטים באוניברסיטת ת"א והמשיכה ללימודי תקשורת אינטראקטיבית ב-NYU, שם הכירה את שאול אולמרט. בניו יורק עבדה גרוס ב"קריאייטיב טיים", עמותה היוזמת "התערבות אמנותית" במרחב הציבורי, ובהמשך הייתה פעילה מראשית ימיו ב"ארטיס", ארגון לקידום אמנות ישראלית בעולם, והיא עובדת בארגון גם כיום בארץ. בשנה האחרונה היא כותבת בנושא אמנות ב"ידיעות אחרונות". לאחרונה אצרה תערוכת וידאו-ארט של אמנים ישראלים שהוצגה במוסקבה.

הבן: אריאל אולמרט

הבן הצעיר של המשפחה חי בפריז ולמד ספרות צרפתית, ובין היתר תרגם לעברית את הספר "שיגעון ויטגנשטיין" מאת פרנסואז דבואן, שיצא בהוצאת הקיבוץ המאוחד. שמו הוזכר לאחרונה בפרשת ראשונטורס, לאחר שאולמרט סיפר כי בנו טס חמש פעמים מפריז לארץ, אך הוא חשב שזה היה על חשבון נקודות הנוסע המתמיד שלו.

הבת המאומצת: שולי ניידס

בתם המאומצת של בני הזוג אולמרט. עליזה אולמרט, בעבר עובדת סוציאלית, פגשה בשולי, שהייתה אז בת שבע, בביקור שערכה בפנימייה לילדים בסיכון. היא נחשבת לבת משפחה לכל דבר, ובחתונתה הובילו אותה אהוד ועליזה אולמרט לחופה. ניידס עלתה לכותרות לאחר שיעקב אמור, שהיה ראש מועצת קציר-חריש, טען שהודח מכהונתו משום שפיטר אותה מעבודתה במועצה.

האחים

ד"ר יוסי אולמרט (60)

בעבר מזרחן ומרצה באוניברסיטת תל אביב ופרשן ספורט. עזב את ישראל בשנת 2004 בגלל הסתבכות בחובות בהיקף של מיליוני שקלים, לבנקים, לפעילי ליכוד, ולאחרים, וחי מאז בארה"ב. לאחר עזיבתו את הארץ כתב אהוד אולמרט, אז מ"מ ראש הממשלה, הודעה שבה אמר בין השאר: "אחינו יוסי נקלע אל לחובות. אחיי ואני התגייסנו לסייע לו ככל יכולתנו". יש להניח כי בחקירתו הנוכחית במשטרה יישאל על מקור הכספים שהעביר לאחיו.

ירמי אולמרט (66)

תא"ל (מיל.), לשעבר מזכירו הצבאי של שר הביטחון משה ארנס, ראש מועצת גבעת שמואל ויו"ר איגוד הכדורסל בישראל. בחודש שעבר הוגש נגדו כתב אישום בגין תקיפת כתב ערוץ הספורט עומר בנוביץ', ב-1 בדצמבר אשתקד, בסיום משחק כדורסל. לאחר התקרית פרסם אולמרט הודעה: "אין כל הצדקה ציבורית למעשה שעשיתי כלפי בנוביץ'... אני מתנצל מעומק הלב". אולמרט מכהן כדירקטור במינהלת הליגה בכדורסל.

עמרם אולמרט

לשעבר מנהל "אגרידב", החברה הממשלתית ליצוא ידע חקלאי לחו"ל, ושליח ישראל לסין בענייני מדע וחקלאות.

לפני כשנתיים ניסה להתמנות לסגן ראש עיריית רחובות מטעם "קדימה", אולם המפלגה בחרה בהרצל טובלי, המקורב לציפי לבני.

מקורבים

אורי מסר (59)

עורך דין, שותפו לשעבר של אולמרט במשרד עוה"ד, ובעלה של המשנה ליועץ המשפטי לשעבר לעניינים כלכליים, דידי לחמן-מסר.

מסר נחקר בפרשת מרכז ההשקעות, אולם התיק נגדו נסגר. בפרשת הולילנד הוא נעצר לשישה ימים בחשד שתיווך בין יזמי נדל"ן לפקידים לצורך מתן שוחד.

שולה זקן (53)

מלווה את אולמרט עשרות שנים, כמזכירתו האישית וכמנהלת לשכתו. הוגש נגדה כתב אישום בפרשת רשות המסים, וביולי האחרון החליטה הפרקליטות להגיש נגדה כתב אישום נוסף, בטענה כי ביצעה האזנות סתר לאולמרט. ואם לא די בזה, היא חשודה במעורבות בפרשת הולילנד, אך סירבה להיות עדת מדינה.

עובד יחזקאל (45)

שימש מזכיר הממשלה בתקופתו של אולמרט כראש ממשלה, וקודם לכן שימש עוזרו של אולמרט בהיותו שר התמ"ת. לאחרונה החליטה הפרקליטות להגיש נגדו כתב אישום בפרשת המינויים הפוליטיים. שמו של יחזקאל עלה גם בפרשת אקווריה.

יועצי התקשורת

ינקי גלנטי (38)

בעשור האחרון עשה ינקי גלנטי מסלול מעורר הערכה: ממעמד של כתב במעריב, עד לתפקיד יועץ התקשורת של אולמרט, וכמי שמלווה אותו כעת בכל ענייניו. גלנטי שימש ככתב משטרה במעריב, בהמשך מונה לשמש דובר משרד המשפטים, בין היתר בתקופת פרשות ראש הממשלה אריאל שרון, ובראשן פרשת האי היווני. לאחר מכן מונה לראש המטה של יו"ר הכנסת דליה איציק. הקפיצה הבאה הייתה לתפקיד יועץ התקשורת של אולמרט בהיותו ראש ממשלה. פורמלית, מינויו של גלנטי היה לתפקיד ראש מטה ההסברה במשרד ראש הממשלה, שנהנה מתנאי שכר של מנכ"ל במשרד ממשלתי. הוא ממשיך ללוות את אולמרט כיועץ התקשורת הצמוד.

אמיר דן (40)

עד לפני כעשר שנים שימש אמיר דן כעובד בלשכת דובר משרד המשפטים, תחת הדובר אז, ינקי גלנטי. אחר כך עזב והצטרף למשרד יחסי הציבור רימון-כהן, והתקדם שם עד לתפקיד מנהל מחלקת המשברים במשרד. בשנת 2006, כשמקאן-אריקסון השלימה רכישת 100% מהמשרד, פרשו מייסדיו, רוני רימון ובני כהן, ודן מונה למנכ"ל משותף יחד עם עינת אורן. לימים פרשו השניים והקימו משרד עצמאי, שגולת הכותרת של פעילותו היא ללא ספק הייעוץ התקשורת שהם מעניקים לאולמרט - מה ששדרג אותו והציבו בשורה אחת עם יועצי התקשורת הבכירים.

חברים

שולמית לפיד (75) ויאיר לפיד (46)

אולמרט היה חבר של טומי לפיד במשך שנים, וגם לאחר מותו של לפיד לפני כשנתיים נותר חבר קרוב של אשתו שולמית, ושל בנו יאיר לפיד.

יצחק לבני

אחד מחבריו הקרובים של אולמרט. לשעבר יו"ר דירקטוריון חדשות ערוץ 2, מנכ"ל רשות השידור ומפקד גלי צה"ל.

בני שטיינמץ (52)

איש עסקים שעשה את הונו בעסקי יהלומים, מכרות ונדל"ן. למרות הדיווחים, אולמרט ככל הנראה לא סיפק שירותי ייעוץ לקבוצתו של שטיינמץ לאחר פרישתו מן החיים הפוליטיים.

אמנון דנקנר (64)

הסופר והעיתונאי, שהיה עורך "מעריב" בשנים 2002-2007, הוא אחד הקרובים ביותר לאולמרט זה עשרות שנים. החברות ביניהם התחילה דרך טומי לפיד.

אלפרד אקירוב (68)

הבעלים של חברת הנדל"ן אלרוב, מי שבנה את מגדלי אקירוב ברחוב פנקס בתל אביב ואת פרויקט ממילא בירושלים, ידוע כידידו של אולמרט, ואף רכש ציור של עליזה אולמרט.

מוטי זיסר (54)

איש העסקים מוטי זיסר, בעלי אלביט הדמיה, הצטרף בעבר למשלחת של אולמרט למזרח אירופה כאשר האחרון היה שר התמ"ת. כשהיה ראש עיריית ירושלים, הצטרף לטיסה להונגריה במטוסו הפרטי של זיסר, לפגישות עסקיות ונופש.

אברהם לבנת (בונדי) (86)

בינואר האחרון הודיעה קבוצת לבנת על מינויו של אולמרט לתפקיד יו"ר הקבוצה. קבוצת לבנת, בראשות האב אברהם (בונדי), עם בניו שי, צבי וזאב, היא הקבוצות החזקות במשק. בונדי הסביר שהוא והוריו של אולמרט היו פעילים באצ"ל.

יאיר המבורגר (64)

יו"ר וממייסדי קבוצת הביטוח הראל. המבורגר בא מבית רוויזיוניסטי והוא בעל תודעה פוליטית מגובשת. הוא אחד מראשי המשק ולכן נפגש מעת לעת עם אולמרט, ונחשב לבעל גישה אליו.

עורכי הדין

נבות תל-צור (52)

שותפו של עו"ד רם כספי, ידידו של אולמרט, שחבר למשרד של זהר בניהול ההגנה של אולמרט. תל-צור הוא מבכירי עורכי הדין בתחום הצווארון הלבן ובמקביל למשפטו של אולמרט הוא מייצג גם את עו"ד יעקב וינרוט בפרשת שוקי ויטה, וכן את מנהל רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, בתיק המינויים ברשות המסים.

יחד עם זהר, ניהל את ההגנה בפרשת טלנסקי. השבוע פורסמה תמונתו לצד אולמרט בחתונת בתו של יו"ר ש"ס לשעבר, אריה דרעי, לקוחו לשעבר של תל-צור.

יוסי גרוס (76)

מייסד משרד עוה"ד גרוס חודק קלינהנדלר הלוי (בראשו עומד כיום עו"ד דוד חודק, מבכירי עורכי הדין בתחום שוק ההון), הוא מחותנו של אולמרט (אביה של ורדית, הנשואה לשאול), ונחשב לידידו.

בזמנו עלה שמו של גרוס בהקשר לאולמרט סביב פרשת הפרטת בנק לאומי: אולמרט נחשד כי ניסה לשנות את תנאי המכרז להפרטת בנק לאומי כדי להיטיב עם המיליארדר האוסטרלי פרנק לואי, שהתמודד על רכישת גרעין השליטה בבנק, ויוצג בידי משרדו של גרוס.

אולמרט נחשד באותה פרשה כי פעל תוך ניגוד עניינים, אך לאחר חקירה הוחלט לסגור את התיק.

אלי זהר (69)

חבר ועורך דין. זהר משתייך לקבוצת חבריו של אולמרט שכללה בין היתר את טומי לפיד ז"ל, ודן מרגלית, החבר לשעבר. זהר מייצג את אולמרט מההתחלה, מאז שנבדקו הפרשיות השונות על ידי מבקר המדינה. לימים התברר כי אולמרט קיבל מזהר שירות משפטי של אלפי שעות ללא תשלום. העניין הניע את עמותת אומ"ץ לפנות בעניין זה ליועץ המשפטי לממשלה. בזמנו נמסר ממשרדו של זהר בעניין זה כי "חשבון שכר הטרחה לשלב זה של ההליכים נשלח לראש הממשלה והתשלום ייעשה, כמקובל בהתאם לדין הנוהג בעניין זה".

נוית נגב (44)

מבכירות עורכות הדין בתחום הצווארון הלבן. מייצגת עם זהר ותל-צור את אולמרט, ואחראית על ההגנה בפרשת ראשונטורס. נגב היא שותפתו של עו"ד דן שינמן, שהעביר אליה בהדרגה העביר את תיקיו, ולפני כשנתיים אף צורף שמה לשם המשרד והוא נקרא שינמן-נגב. היא מייצגת עם תל-צור (ועם עו"ד דוד ליבאי) את עו"ד יעקב וינרוט, בפרשת שוקי ויטה, ומייצגת את גד זאבי (יחד עם עו"ד גיורא אדרת) בפרשת זאבי-בזק.

רועי בלכר (40)

שותף בכיר במשרדו של עו"ד אלי זהר, ומייצג את אולמרט לצד זהר. הוא הופיע עם אולמרט בפרשת טלנסקי, והוא שנסע למקום חופשתו של אולמרט באירופה באחרונה, להכינו לחקירה הצפויה בפרשת הולילנד.

בין היתר מייצג בלכר את סמנכ"ל רשות המסים לשעבר, גידי בר-זכאי, בפרשת רשות המסים.

החבר לשעבר

דן מרגלית (72)

העיתונאי הוותיק (לשעבר ב"מעריב", כיום ב"ישראל היום" ובתוכנית "מועצת החכמים" בערוץ 10) היה חבר קרוב של אולמרט במשך עשרות שנים, בחבורה אחת עם טומי לפיד, אמנון דנקנר ויצחק לבני, ובאותו שולחן בפרלמנט של שישי בצהריים במסעדת מאנטה ריי בתל אביב.

לאחר מלחמת לבנון השנייה הסתיימו יחסיהם ומרגלית הפך לאחד ממבקריו החריפים של ראש הממשלה אולמרט. בספרו "התפכחות" כתב כי מרגלית אולמרט לא ניהל נכון את המלחמה, וגם התגלה כמושחת.