פישר: עברנו את השלב הקשה של המשבר אך הוא לא הסתיים

נגיד בנק ישראל: "מה שקורה בשוק הדיור עוד לא בועה, אבל אם זה ימשיך בטוח שנגיד בדיעבד שהיינו בבועה"

עברנו את השלב הכי קשה של המשבר אך הוא טרם הסתיים. כך אמר היום (ד') נגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר. פישר דיבר בכנס השנתי של האגודה הישראלית לכלכלה.

"רוב הבנקים המרכזיים המוצלחים בעולם, חוץ מה-ECB, מגדירים את עצמם כממוקדים אינפלציה, אך גם הם מגדירים את הזמן כ"גמישים" במקרה של סטייה מיעד במקרים מסויימים", אמר פישר.

קרי, "אם יש סטייה יש לך זמן ושיקול לדעת מתי לחזור, כי יש לבנק המרכזי כמה דברים נוספים על מה להסתכל. הדבר הנוסף המרכזי הוא כמובן רמת הצמיחה בתוך המשק. מה שחשוב הוא לשמור על יעד האינפלציה בטווח הארוך".

בנוגע להתפוצצות בועת הנדל"ן בארה"ב אמר פישר כי "ה-FED החליט כי לא צריך לנפץ בועות אלא לטפל בהשלכות של הבועות ושל ההתפוצצות. הגישה הזו נבע מהנסיון של גרינשפאן. הם הצליחו בגישה הזו אחרי התפוצצות בועת ההי-טק וזה הוסיף לביטחון העצמי שלהם. אך הגישה הזו לא נכונה. כי ברגע שאתה חושב שיש בועה, אז יש בועה".

"ברור שיש מצבים שאתה לא רוצה להשתמש בריבית כדי להשפיע על מחיר הנכסים כי הריבית משפיעה על כל המשק ואז אתה צריך לחפש מכשיר נוסף. אנו משתמשים בריבית ליעדים נוספים. מישהו צריך להיות אחראי על היציבות של כל המערכת הפיננסית. אז יש דילמה - מי מטפל ואיך לטפל? מי אחראי על בועות. מה שקורה בשוק הדיור עוד לא בועה, אבל אם זה ימשיך בטוח שנגיד בדיעבד שהיינו בבועה. צריכים לחשוב מה יקרה לו היינו מגיעים לשם עוד לפני שאנו מגיעים לשם".

על ההתערבות בשוק המט"ח אמר פישר כי "בנק מרכזי של משק קטן ופתוח לא יכול להיות אדיש לשער החליפין. רבים טוענים שהבנק המרכזי לא יכול להשפיע על שער החליפין בטווח הארוך. אולם, כאשר עומד המשק בפני ייסוף חד עקב יבוא הון בהיקף נרחב לתוך המשק, ולא כתוצאה מתהליכי התאמה טבעיים למגמות העולמיות בחשבון השוטף המביאים לייסוף מדורג, לבנק המרכזי יש כלים להתמודד איתו".

"בניגוד למצב של פיחות, אותו יכול הבנק המרכזי למתן באמצעות אספקת מט"ח לשוק שכמותו מוגבלת, הרי שבמצב של ייסוף הבנק המרכזי יכול לספק את הסחורה שהשוק רוצה, קרי, מטבע מקומי, והוא יכול לעשות זאת כמעט בלי סוף, תוך שהוא מגדיל את יתרות המט"ח.

בסיום אמר הנגיד כי לבנק המרכזי יש תפקיד חשוב כמלווה למוצא אחרון. תפקיד זה בא לידי ביטוי בארה"ב ובאירופה במשבר האחרון. אולם המשבר לימד אותנו שהבנק המרכזי הוא לא רק מלווה למוצא אחרון, הוא יכול גם לתפקד כעושה שוק של מוצא אחרון. הפד, למשל, הצליח להחיות שווקים פיננסיים חשובים שכשלו במהלך המשבר על ידי רכישה מוכוונת של נכסים בשווקים שכשלו. גישה זו היא חדשה, והיא שונה מאספקת נזילות באופן "עיוור" כפי שנהגה המדיניות המוניטרית במשברים קודמים.