צה"ל השתלט על "רייצ'ל קורי" שהתעלמה מאזהרות בדרך לעזה

(עדכון) - בניגוד למפגש הקטלני הקודם, הפעם לא נרשמו עימותים בין הצדדים ולא נמסר על נפגעים ■ הספינה הועברה לנמל אשדוד, שם יפרקו ממנה את הציוד שנועד לרצועה ■ הפעילים שהפרו את הנחיות צה"ל הועברו לידי הרשויות

הפעם זה נגמר באנחת רווחה: חיל הים השתלט בצהריים על הספינה האירית "רייצ'ל קורי" שהייתה בדרכה לעזה והתעלמה מאזהרות צה"ל.

בניגוד למפגש הקטלני הקודם, הפעם לא נרשמו עימותים בין הצדדים ולא נמסר על נפגעים. הספינה הועברה לנמל אשדוד, שם יפרקו ממנה את הציוד שנועד לרצועה. הפעילים שהפרו את הנחיות צה"ל הועברו לידי הרשויות.

במהלך הבוקר חזר חיל הים והתריע את המשתתפים שלא להגיע לרצועה, אלא לעגון באשדוד ולפרוק שם את המטען - אך נענו בשלילה.

בתגובה הזהיר צה"ל את הפעילים כי אם יתעלמו מהאזהרות ויתקרבו למים הטריטוריאליים של ישראל, יאלצו החיילים לעצור אותם.

הפעילים התעלמו מההנחיות והדגישו בכוונתם להמשיך לרצועה ולשבור את המצור, למרות הודעת הבית הלבן. בוושינגטון קראו למשתתפים לא להתעמת עם כוחות צה"ל ולהיענות לבקשה הישראלית. "אנו עובדים בדחיפות עם ישראל, עם הרשות הפלסטינית ושותפים בינלאומיים נוספים כדי לפתח נהלים חדשים להעברת סחורות לעזה", אמר מייק האמר, דובר מועצת הביטחון של הבית הלבן, אך הוסיף: "ההסדר הנוכחי חייב להשתנות".

מוקדם יותר סיפרה גרטה ברלין מארגון "Free Gaza" כי הצבא הישראלי השתלט על הסיפון, אך חזרה בה. "לא עלו על הספינה", הבהירה ברלין. גם בצה"ל דחו את הדיווח.

טרם ההשתלטות, הפעילים, אמרו כי בכוונתם להמשיך לרצועה ולא לעגון בנמל אשדוד, כפי שהציעה ישראל, למרות הודעת הבית הלבן.

"אנחנו לא פעילים הומניטאריים"

מנכ"ל משרד החוץ יוסי גל אמר אתמול (ו'), כי "אם הספינה רייצ'ל קורי תחליט לשוט אל נמל אשדוד, אז נבטיח את הגעתה בשלום ולא נעלה עליה", והוסיף: "ישראל מוכנה לקבל את הספינה ולפרוק את מטענה. לאחר בידוק שיבטיח כי אין על סיפונה נשק וחמרי לחימה".

אתמול הכחישו נוסעי הספינה רייצ'ל קורי את הדיווחים בישראל כי הספינה שינתה את כיוונה והיא לא תגיע לרצועת עזה. מרי יוז, ממארגני המשט, אמרה לגלי צה"ל: "נגיע לרצועת עזה בתוך 24 שעות". "אף אחד לא רוצה שהם יחזרו לאירלנד, הספינה הרי באה משם", אמרה יוז, "כאשר יביאו את הציוד לעזה, הם יחזרו לאירלנד. כרגע הם בדרכם לרצועה".

בשיחה עם גלי צה"ל האשימה בכירה בארגון "Free Gaza", אודרי בומסי, את ישראל בכך ששיבשה שתי ספינות נוסעים שהיו אמורות ללוות את ה"רייצ'ל קורי" בדרכה לרצועה. לטענתה, מדובר בספינות שהיו אמורות לשאת עיתונאים, ולסקר את המפגש הטעון עם כוחות חיל הים. "ישראל חיבלה בשתי ספינות נוסעים שלנו כשהן עגנו בנמל של יוון", אמרה בומסי בשיחה מקפריסין, והוסיפה כי הנזק שנגרם היה כה גדול, עד שייקח שבועות כדי לתקן אותו.

בומסי הוסיפה כי הארגון שלה לא יסכים לקבל שום פתרון דיפלומטי שישראל תציע, והדגישה - לראשונה - כי המטרה של המשט היא לא מטרה הומניטארית, אלא בכלל מטרה פוליטית: "אנחנו לא פעילים הומניטאריים", הבהירה, "אנחנו רוצים להעביר מסר. אנחנו רוצים שישראל תסיר את הסגר מעל עזה, ולא נפסיק לשלוח ספינות עד שזה יקרה".