השר לביטחון הפנים דורש תוספת תקציבית של 1.5 מיליארד ש'

יצחק אהרונוביץ': "קשה לשכנע פקיד באוצר מה ההרגשה של אב שמפחד לשלוח את בתו לחוג אחה"צ, אם הוא לא חי את הרחובות הקשים"

"הסכנה של האיום האיראני ואיום כרסום החברה מבפנים שוות ערך, אך קשה לשכנע פקיד באוצר מה ההרגשה של אב שמפחד לשלוח את הבת שלו לחוג אחרי צהריים, אם הוא לא חי את הרחובות הקשים". כך אומר השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', בשיחה עם "גלובס" לרגל שבוע המאבק באלימות שעליו הכריזה הממשלה.

אהרונוביץ' חושף כי במו''מ שינהל מול משרד האוצר סביב תקציב 2011-2012 ידרוש תוספת תקציבית של 1-1.5 מיליארד שקל. לדבריו, הוא ימנע בכל מחיר קיצוץ נוסף בתקציבו כפי שהיה ב-2009-2010 - 700 מיליון שקל.

למה אתה צריך כל כך הרבה כסף?

"תקציב המשרד לביטחון הפנים הינו כ-10 מיליארד שקל, כאשר 87% ממנו מיועד לקיום, ולא ניתן לגעת בו או 'לשחק' איתו: משכורות, גמלאות וביטוחים שונים. עוד 10%-11% הולך ל'שוטף', כגון לוגיסטיקה ובינוי. זה משאיר רק 2%-3% למלחמה בפשיעה המאורגנת, באלפי מקרי העבירות ביום, פיתוח אישי, ערכי וחינוכי או אפילו בעוד מיטה בבית סוהר.

"אז אני מבקש את המינימום שבמינימום - ולכן שינינו פאזה. אצליח לשכנע את האוצר שהעסק הטוב ביותר שקיים בכלכלה החופשית הוא שלטון החוק. התשואה על השקעה בביטחון פנים נאמדת ב-40%. גם שדה הגז הגדול בעולם לא ישיג תשואה כזו".

לאן ילך הכסף? תן דוגמה.

"לתוכנית 'עיר ללא אלימות' למשל, שאנו עושים יחד עם ראשי הרשויות, הכוללת רישות מאסיבי של מצלמות בערים. התוכנית הזאת, מטרתה אחת - להוריד את רמת האלימות. הפיילוט הראשון ב-12 ערים הוכיח שביישובים שבהם פועלת התוכנית, רמת האלימות - שנמדדת על פי מדדי משטרה ומשרד הרווחה - ירדה ב-20%-40%. ברגע שראיתי שזה נותן 'קבלות מיידיות' הרחבתי את הפרויקט ל-78 ערים, בדגש על המגזר הערבי והחרדי.

"זה עולה כסף, אי אפשר להתעלם מזה. הפיילוט הראשון עלה כ-35 מיליון שקל. עלות ההרחבה הגיעה לכ-170 מיליון שקל, וכאשר נרצה להפוך את הפרויקט בשנתיים הבאות ל'מדינה ללא אלימות' זה יעלה בממוצע ל-2.5 מיליון שקל לרשות, קרי בין 200 ל-300 מיליון שקל שאין לנו. אני מתכוון להשיג את זה בכל מחיר".

אולי תביא חלק מהכסף מהתייעלות? יש במשטרה הרבה שומנים, לא?

"אני לא מפחד מהתייעלות, אלא יוזם אותה. אני מצמצם כעת את דרגי המטה - מהלך שמכונה 'שיטוח המרחבים'. לדוגמה, ביטול מרחבי שרון ואיילון יחסוך 40 מיליון שקל. זה ייכנס לתוקף - אם לא מחר, אז בעוד חצי שנה או שנה. במדינה קטנה כמו שלנו אין צורך בתשתיות מטה ענקיות שגורמות לתכנון יתר וביצוע לקוי. אחתוך את השומן האמצעי ואוריד אותו לשטח. זה יחסוך כסף רב ויוריד שוטרים רבים לשטח. הרציונל אומר שכוח אדם מנוסה ירד מהמרחב לתחנות. יש הרבה מתווכים במטות - השטח יעבוד מול המחוז בלי מתווכים שמעמיסים על המערכת. ההתייעלות תגיע למקומות אחרים".

יכול להיות שהאוצר ירצה לקצץ שוב?

"אז שיהיה ברור: קיצוץ בתקציב המשרד יוביל לפגיעה קשה בחוסן הלאומי ובביטחון האישי של כל אזרח ואזרח במדינה. אי-מתן תקציבים יפגע באופן ישיר במאבק בפשיעה בכלל ובפשיעה החמורה בפרט, ובתוך כך, גם במקומות הכליאה של האסירים הביטחוניים. קיצוץ נוסף בתקציב המשרד יערער את היכולת להקים את הרשות להגנה על עדים, ולקדם את קליטת העדים כמתוכנן ב-2011.

"הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול תידרש לצמצם את תוכניותיה גם כן. קיצוץ נוסף בתקציב המשרד יעמיק את המצוקות התקציביות, ויעמיד את תפקודם התקין של המשרד וגופיו בסימן שאלה".

על פי חישובים של המשרד לביטחון הפנים, הנזק הכלכלי למשק שנגרם כתוצאה מהפשיעה נאמד ב-2009 ב-14.7 מיליארד שקל, כ-2% מהתמ''ג הישראלי באותה שנה. מדובר בעלייה של 4% לעומת 2008 (עוד 560 מיליון שקל). העלייה בנזק הכלכלי נרשמה למרות הירידה בפשיעה המדווחת. רוב העבירות הן עבירות מרמה (כ-27.1%) ועבירות רכוש (כ-26%).

ממשרד האוצר נמסר: "גם לפקיד האוצר יש ילדה שהולכת לחוג אחר הצהריים. אנחנו לא מבינים על מה מלין השר, שהרי רק לאחרונה קיבל תוספת של 1,000 שוטרים ו-220 מיליון שקל תוספת תקציב. מעבר לכך, הממשלה טרם קבעה את סדרי עדיפויותיה, ואנו בטוחים שהשר אהרונוביץ' ייקח חלק פעיל בדיון".

השיטור העירוני יוצא לדרך

ועדת שרים מיוחדת בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו אישרה היום (ג') את הקמת מערך האכיפה העירוני המשולב. מדובר במערך שיטור שיטפל בעבירות כבריונות, אלימות, הקמת רעש וונדליזם.

פקחים עירוניים יקבלו סמכויות נרחבות וחדשות, כגון יכולת עיכוב עד שלוש שעות, מניעת כניסה למקומות ולקיחה לתחנת משטרה. מטרת המערך הינה הפחתת רמת האלימות בעבריינות ברשויות המקומיות, ושיפור תחושת הביטחון האישי ברחובות באמצעות נוכחות מסה קריטית של שוטרים. עלות היוזמה של השר לביטחון הפנים ושר האוצר נאמדת ב-200 מיליון שקל. הפרויקט יתקיים בשנתיים הקרובות כפיילוט ב-15 יישובים. משרד האוצר, משרד המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה תמכו ביוזמה.