הסופר הפורטוגלי ז'וזה סאראמאגו הלך לעולמו בגיל 87

סאראמאגו עורר מספר פעמים זעם רב בישראל בעקבות התבטאויות חריפות כנגד מדיניות ישראל בשטחים

הסופר הפורטוגלי וחתן פרס נובל לספרות, ז'וזה סאראמאגו, הלך לעולמו בגיל 87. הסופר הפורטוגזי, זוכה פרס נובל לספרות 1998, שלא חדל ליצור עד לימיו האחרונים, למרות בריאותו הרופפת, נולד בכפר אזניהאגה (כ-100 קילומטר מליסבון) למשפחה ענייה, בבית שלפי עדותו לא היו בו ספרים כלל. הספר הראשון שקנה היה בגיל 19, ואת "אדמת החטא" ספרו הראשון פרסם בגיל 37.

סאראמגו, שהיה חבר המפלגה הקומוניסטית של פורטוגל עד 1969, והמשיך להחזיק בדעותיו אלו עד ליום מותו, כתב רבות על הדת והממסד הדתי, ועורר מחלוקת וזעם רב בכנסיה הקתולית בשל ביקורתו החריפה. "דברי ימי מנזר" ובעיקר "הבשורה עפ"י ישו" גרמו לסערה גדולה עד לקריאות להחרמתו..אבל לא רק בארצו ספריו עוררו זעם.

ב-2002, הגיע עם סופרים נוספים מפרלמנט הסופרים הבינלאומי לביקור הזדהות ברשות הפלסטינאית. כתוצאה מהתרשמויותיו יצא בביקורת חריפה על מדינת ישראל. ולא הסס להגיד: "היהודים לא ראויים יותר לסימפטיה בעבור סבלם בשואה. הם לא למדו כלום מסבל הוריהם וסביהם" - התבטאות ממנה לא חזר, וכך הפך הסופר הפופולרי ורב המכר (14 ספרים יצאו בתרגום עברי בהוצאת "הספריה החדשה") למושא לקריאות לחרם קוראים ישראלי.

סאראמגו, שכתיבתו החתרנית רק הגבירה את כוחה ותעוזתה ככל שהזדקן, גרם לשערוריה נוספת בשנה שעברה כשיצא ספרו "קין" שהוקיע את התנ"ך וסימן אותו כספר שהיה טוב יותר לחברה האנושית בלעדיו. כאמור עד לימיו האחרונים המשיך לכתוב בנושאים מוסריים, חברתיים ופוליטיים, והיום הוא נפטר בביתו בלנזרוטה שבאיים הקנריים, לאחר תקופה של בריאות מעורערת בעקבות מחלה.