מחלוקת: האם הנגיד סטנלי פישר יעלה מחר את הריבית?

לקראת החלטת הנגיד, האנליסטים המתנגדים להעלאה סבורים כי האינפלציה תחת שליטה, ואולם מולם ניצבים הפסימיסטים ■ שיקול נוסף בהחלטת הריבית הוא כמובן מצבם של המשק ושל הכלכלה העולמית - וגם כאן יש מחלוקות

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, יאלץ להתמודד מחר (ב') שוב עם השאלה האם לעלות את הריבית או להותיר אותה על כנה (1.5%), זה החודש השלישי ברציפות. ואולם נראה כי החודש ההחלטה קשה במיוחד. בשוק ההון שוררת מחלוקת קשה - לא רק לגבי מה פישר יחליט בסוף הדיון המוניטרי (הסתברות של 50-50) אלא גם לגבי מה פישר צריך לעשות, להעלות או להמשיך להמתין.

מתנגדי ההעלאה סבורים כי האינפלציה במשק תחת שליטה, וכי בסוף 2010 תעמוד ביעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה (בין 1% ל-3%). יתרה מזו, בעקבות האווירה הבינלאומית, אין לחצים אינפלציוניים על המשק למעט סעיף הדיור. לפי נתוני הלמ''ס מתחילת השנה (ינואר-מאי) מסתכמת האינפלציה בכחצי אחוז, אך ללא סעיף הדיור נותר האינפלציה ללא שינוי (עלייה של 0% במדד), נתון שתומך בעמדה זו.

לחץ בתחום השכר

עם זאת, לא כולם סבורים כי האינפלציה אינה מהווה בעיה ב-2010 בעבור בנק ישראל. "אחרי פרסום מדד מאי נרשמה עלייה פתאומית בציפיות לאינפלציה", אומר מיכאל שראל, כלכלן ראשי בקבוצת הראל, "כך שהציפיות עלו בטווחים הבינוניים לרמה של 3% עד 3.2% מעל יעד המחירים".

לדברי יונתן כץ, כלכלן ראשי בבנק HSBC ישראל, "אנו רואים עלייה מתמשכת בסעיף הנעלה והלבשה, וכמובן עלייה חדה בסעיף הדיור - הסעיף החשוב ביותר במדד. ואולם גם בתחום השכר יש לחצים; יש דיבורים על העלאת שכר המינימום וגם מו''מ על הסכם קיבוצי במשק, כך שאי אפשר לטעון שאין בכלל לחצים".

נתונים שליליים

שיקול נוסף בהחלטת הריבית הוא כמובן מצבם של המשק ושל הכלכלה העולמית; גם כאן יש מחלוקות. "סימני ההתמתנות בפעילות הכלכלית מאותתים דווקא על הצורך להשאיר את הריבית על כנה", טוען רון אייכל, הכלכלן הראשי של מיטב.

נזכיר כי בשבועות האחרונים התקבלו כמה נתונים מקרו-כלכליים שליליים, לרבות ירידה ביבוא וביצוא, אי-עלייה במדד המשולב של בנק ישראל וצניחה חדה במדד מנהלי הרכש. "עם זאת ראינו עדכון כלפי מעלה בצמיחה, בעיקר ביצוא ובצריכה הפרטית לנפש - שני הקטרים המרכזיים של המשק", טוען שראל, אשר סבור כי גם המצב בחו"ל נותר יציב בחודשיים האחרונים.

תומכי העלאת הריבית טוענים כי הדולר התחזק מול השקל בתקופה האחרונה, דבר שמעניק לפישר קצת גמישות שלא הייתה קיימת קודם. כל תומכי העלאת הריבית מזכירים כי הריבית במשק נמוכה מאוד, כאשר הריבית הריאלית (הריבית הנומינלית בניכוי הציפיות לאינפלציה) עדיין שלילית, על אף שהמשק כבר לא במשבר כפי שהיה. בנושא זה נזכיר כי אפילו בנק ישראל הודה שריבית כה נמוכה היא אחת הסיבות המרכזיות לזינוק במחירי הנדל''ן.

עוד נטען כי הריבית לא עלתה בשלושת החודשים האחרונים, על אף שפישר עצמו התחייב כמה וכמה פעמים להחזיר את הריבית לרמה "נורמלית". עם זאת, גם אלו שסבורים כי על פישר להעלות את גובה הריבית מציינים את העובדה כי בשנתיים האחרונות הנגיד העדיף את "שיקולי הצמיחה" על פני "שיקולי האינפלציה".