בכיר בטורקיה: סגירת השמיים - למטוסים צבאיים; התאחדות סוכני הנסיעות: "טורקיה נמחקה מהמפה"

(עדכונים שוטפים) - סוכנויות הידיעות מצטטות היום את ארדואן כמי שאמר: "המרחב האווירי שלנו סגור למטוסים ישראליים" ■ בשבוע שעבר מנעה טורקיה מעבר ממטוס צבאי בדרכו לפולין ■ שר התחבורה: ממשיכים כרגיל ■ טורקיש איירליינס: "ממשיכים להפעיל כמתוכנן 4 טיסות יומיות"

למי שתהה מתי יגיע השלב הבא בהסלמת יחסי טורקיה-ישראל - הנה הוא הגיע, והפעם באופן כמעט רשמי: אחרי שאתמול דווח כי בשבוע שעבר מנעה טורקיה ממטוס צבאי, שהיה בדרכו לסיור קצינים ונגדים במחנות ההשמדה בפולין, לעבור בשטחה האווירי - היום מגיעה ההודעה הכמעט רשמית. סוכנות הידיעות הרשמית של טורקיה, "אנטוליה", דיווחה, היישר מפיו של ראש הממשלה רג'פ טאיפ ארדואן, כי טורקיה סגרה את המרחב האווירי שלה למטוסים ישראליים.

ראש ממשלת טורקיה, שכבר הבטיח לא אחת שישראל תיענש על אירועי המשט לעזה ב-31 במאי, צוטט בשיחה עם עיתונאים מקנדה כאומר שטורקיה מחרימה מטוסים ישראליים מאז אירועי המשט - ולא פירט מעבר לכך.

שר התחבורה ישראל כץ אמר בתגובה: "נכון לעכשיו לא התקבלה ברשות התעופה האזרחית כל הודעה רשמית על החלטת הטורקים". השר כץ הורה לרשות התעופה האזרחית להמשיך ולנהוג כרגיל בכל הנוגע להמראות ולנחיתות של הטיסות מישראל ומטורקיה.

במקביל הנחה השר כץ את הגורמים המקצועיים במשרדו לבחון את כל המשמעויות הנובעות מפרסומים אלה ולהיערך מיידית לכל תרחיש אם הפרסומים האלה אכן יתממשו.

עם זאת, גורם בממשל הטורקי אמר לסוכנות AP, כי ההחלטה לסגור את השמיים נוגעת רק למטוסים צבאיים מישראל ולא למטוסים אזרחיים. יתרה מזאת - הוא ציין כי כל טיסה צבאית צריכה לקבל אישור מראש מטורקיה, כך שלא מדובר באיסור גורף.

חברות התעופה: אנו טסות בשמי טורקיה כרגיל

"חברות ישראליות לא טסות לטורקיה כבר מאז המשט; אני מניח שארדואן לא רצה לפגוע בכיסו או בכיסי חבריו, כי כרגע טורקיה היא היחידה שתפסיד מסגר כזה", אמר לגלי צה"ל יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות. "אין כמעט תנועה לטורקיה. הקיץ הזה טורקיה נמחקה מהמפה. הרבה אנשים טסים דרך טורקיה ליעדים אחרים אך התנועה התמעטה מאוד מלכתחילה. מחצית מהטיסות של טורקיש איירליינס לישראל וממנה כבר בוטלו. אין נוסעים מישראל לטורקיה. אפס. האתר התיירותי הזה נמחק".

מנהל השיווק של טורקיש איירליינס, מוריס קנט, מסר ל"גלובס" כי בשלב זה לא התקבלה כל בקשה רשמית שהיא מטורקיה במשרדי החברה בישראל וכי היא ממשיכה בפעילותה כמתוכנן. "אנחנו חברת התעופה היחידה המקשרת בין שתי המדינות, לאחר שאל על הפסיקה את טיסותיה לטורקיה וגם חברות השכר עצרו את פעילותן", אמר קנט. "אמנם מאז המשט נרשמים אצלנו ביטולים, שהביאו אותנו גם לבטל בזמנו מספר טיסות בודדות. בשבועות האחרונות אנחנו רואים התייצבות במספר ההזמנות ואף התאוששות, ונכון לעכשיו אנחנו מתכוונים להמשיך ולהפעיל 4 טיסות יומיות כמתוכנן".

מחברת אל על, שאינה מפעילה כיום קווי תעופה למדינה אך כמה מקוויה עוברים בשטחה האווירי, טרם נמסרה תגובה. על פי ההערכות, גם ביתר חברות התעופה טרם התקבלה כל פנייה רשמית בנושא ועל כן בשלב זה מבוצעות כל הטיסות מעל שמי טורקיה כמתוכנן.

מבדיקת "גלובס" בקרב חברות התעופה עולה, כי ביממות האחרונות כל הטיסות של חברות התעופה הישראליות שנוסעות למזרח הרחוק ולמזרח אירופה עברו מעל שמי טורקיה כרגיל, והן לא קיבלו שום הודעה על איסור לטוס מעל שמי טורקיה.