אובמה למען ארדואן: "על האיחוד לקבל את טורקיה כחברה"

נשיא ארה"ב הביע חשש בראיון לעיתון איטלקי: "אם האיחוד האירופי ימשיך להתנדנד בעניין - טורקיה תפנה לכיוון מזרח" ■ "אם הם לא חשים עצם חלק מהבישת - טבעי שיחפשו בנות ברית אחרות"

מאבק ההצטרפות של טורקיהלאיחוד האירופי זוכה היום לחיזוק מפתיע מכיוונו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה.

"יהיה זה חכם מצד האיחוד האירופי לקבל את טורקיה" אמר היום אובמה בראיון לעיתון האיטלקו קורנייר דלה-סרה. בראיון קושר אובמה בין ה"התנדנדות" של אירופה בכל הנוגע לצירופה של טורקיה לאיחוד, לבין ה"קריצה" מצד טורקיה למדינות המזרח וחיזוק היחסים בינה לבין שכנותיה הערביות, ובראשן אירן וסוריה וכן ההידרדרות המהירה ביחסים עם מדינת ישראל, מאז אירועי המשט.

"אני לא חושב שהקצב האיטי שבו אירופה מתנהלת בעניין צירופה של טורקיה הוא הגורם העיקרי או היחיד בשורש השינויים שעובר הממשלה בטורקיה כרגע", הסביר אובמה, "אך ברור לחלוטין שההתנהלות הזו משחקת תפקיד בדרך שבה תושבי המדינה רואים את אירופה - אם הם לא מרגישים חלק מהמשפחה האירופית, זה אך טבעי שבסופו של דבר הם יחפשו במקומות אחרים בנות ברית ושותפות".

הממשלה הקודמת בטורקיה, שהיתה ידועה בגישתה החילונית והליברלית, ניהלה קשרים חמים עם מדינות המערב וקשרים מוגבלים בהרבה עם שכנותיה האיסלאמיות. בתקופת שלטונו של ארדואן, עם זאת, נרשם הידוק משמעותי ביחסים בין טורקיה לבין אירן, סוריה ומדינות איסלאם רחוקות יותר לעומת הידרדרות קריטית ביחסים עם ישראל.