נתניהו תמך - והממשלה אישרה לגרש 400 ילדי עובדים זרים מישראל; רה"מ: "שיקול אנושי וציוני"

(עדכון) - הממשלה תאשר לכ-800 ילדים אחרים להישאר בישראל, על אף ההתנגדות של שרי ש"ס ■ נתניהו: "איננו רוצים ליצור תמריץ שמאות אלפי מהגרי עבודה בלתי חוקיים ישטפו את הארץ" ■ מאחורי הקלעים בקבלת ההחלטה: סילבן שלום התגודד עם אביגדור ליברמן - וההצעה אושרה

הממשלה אישרה היום (א') את מסקנות הועדה הבין משרדית לעניין מעמד ילדי העובדים הבלתי חוקיים. על פי המלצות הוועדה 400 ילדים שגילם נמוך מחמש יאלצו לעזוב את הארץ, ואילו 800 ילדים, בגילאי גן חובה עד י"ב יישארו בישראל. הוועדה קבעה כי הילדים יגורשו עם הוריהם אלא אם הם נמצאים בארץ חמש שנים רצופות ורשומים לבית ספר ישראלי. 13 שרים תמכו בהחלטה ואילו 10 התנגדו.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ציין כי מדובר בהחלטה שקולה ומאוזנת לבעיה רגישה זו. "החלטה זו משופעת מ-2 שיקולים עיקריים: השיקול של אנושיות והשיקול ה-2 הוא של ציונות. אנחנו מחפשים דרך לקלוט ולאמץ אל ליבנו ילדים שגדלו והתחנכו כאן כישראליים. מנגד, איננו רוצים ליצור תמריץ שמאות אלפי מהגרי עבודה בלתי חוקיים ישטפו את הארץ", אמר נתניהו.

"ההחלטה הזו מאזנת בין הצורך האנושי להשאיר בארץ את רוב רובם של הילדים, שהתערו בישראל ולומדים במערכת החינוך שלנו, לבין הצורך למנוע תמריץ להסתננות בלתי חוקית של מהגרי עבודה שתסכן את האופי היהודי והדמוקרטי של המדינה", הוסיף ראש הממשלה.

מאחורי הקלעים

השר יוסי פלד הצביע נגד מסקנות הוועדה כיוון שלטענתו יש למנוע את גירושם של כל הילדים. "מוסרית לא יכולתי להצביע בעד הגירוש, גם לא של חלקם. כל מדיניות שתקבע צריכה להיות תקיפה מכאן והלאה ולא לכלול את הילדים הללו", אמר פלד והוסיף כי במקביל, ישראל חייבת לקבוע מדיניות הגירה ברורה שמצד אחד מקשיחה את הכניסה לישראל, ומצד שני נוהגת בהומניות כלפי מי שנמצא כאן כדין. "מדינה יהודית זו לא סיסמה, מהות, מוסר ורגישות", אמר.

מאחורי הקלעים נתגלע ויכוח קשה במהלך הישיבה בין המתנגדים להמלצות הוועדה - השרים גדעון סער, פואד בן אליעזר ושלום שמחון שביקשו הקלות מרחיקות לכת שיאפשרו ליותר ילדים להישאר בארץ - לבין תומכיה. ראש הממשלה הציע כהצעת פשרה הקמת ועדת חריגים, אולם רגע לפני ההצבעה על הצעתו התברר כי אין לה רוב.

נתניהו ויו"ר ש"ס אלי ישי, שהתנגד להצעה, יצאו מהישיבה על מנת לדון בפשרה, ואילו השר סילבן שלום יצא לחדר אחר עם שר החוץ אביגדור ליברמן על מנת לשכנעו לתמוך בהצעה. משהסיר ליברמן את התנגדותו, התאפשרה ההצבעה על הצעת הפשרה.

תמי גורדון מארגון Israeli children, בירכה על המלצות הוועדה, אך מדגישה שעדיין לא באה על סיפוקה. "היינו רוצים לראות את כל הילדים נשארים בארץ, אם כבר הממשלה אישרה ל-800 ילדים להמשיך ולהתגורר בישראל, מה הבעיה לאשר לעוד 400 ילדים לשהות כאן?". גורדון הוסיפה כי לאחר החלטת הממשלה לגרשם, הילדים יימצאו בסכנת חיים במדינות אליהן יחזרו.

ח"כ דב חנין אמר עם קבלת ההחלטה כי "שמונה מאות ילדים מאושרים היום אבל עולמם של ארבע מאות אחרים חרב עליהם. אני מכיר כמה מאותם ארבע מאות ילדים וממש לא מצליח להבין מדוע מגרשים אותם. אני גם מצטער מאוד שהממשלה לא מצאה לנכון אפילו להקים ועדת חריגים שתבחן אפשרויות להתיר הישארות בארץ מטעמים אנושיים מיוחדים."