ארגון CFO: "ישראל אינה אטרקטיבית עבור חברות זרות"

תא החברות הזרות של פורום CFO, אשר מייצג את רוב החברות הרב-לאומיות העיקריות הפעילות בישראל, יוצא נגד ההחלטה לבטל את ההטבות לעידוד השקעות הון למשקיעים זרים כחלק מרפורמה שמתוכננת במסגרת תקציב 2011-2012

תא החברות הזרות של פורום CFO, אשר מייצג את רוב החברות הרב-לאומיות העיקריות הפעילות בישראל, יוצא נגד ההחלטה לבטל את ההטבות לעידוד השקעות הון למשקיעים זרים כחלק מרפורמה שמתוכננת במסגרת תקציב 2011-2012.

החברות הזרות שכוללת בין היתר את HP ,IBM ,SAP, אינטל, אפלייד מטריאלס, ווישי, טקסס אינסטרומנטס, מוטורולה, מיקרוסופט, פייזר, פלקסטרונקיס וסנדיסק ישראל שלחו השבוע מכתב משותף לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר האוצר, יובל שטייניץ ושר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, בטענה כי ההחלטה גורמת לכך שהחברות מתקשות להתחרות מול התנאים המוצעים להן במדינות אחרות.

במכתב צוין כי יכולתן של החברות להביא לישראל השקעות ותקציבים למחקר ופיתוח, לגייס כוח אדם, ולבנות או להרחיב מפעלים הולכת ונשחקת אל מול התחרות העולמית: "שחיקה זאת באה לידי ביטוי באופן ישיר בפגיעה באובדן משרות בחברות בישראל ובאובדן הכנסות ממסים למדינה", טוענות החברות.

המס האפקטיבי שמשולם כיום על ידי החברות הרב לאומיות הפעילות בישראל עומד על כ-6%. שיעור מס זה הוא תוצאה של ההטבות והפטור הניתנים על פי החוק הקיים ל"חברות משקיעי חוץ" הפועלות בישראל. עפ"י השינויים המוצעים בחוק, טוענים חברי הפורום, יבוטלו כלל הפטורים והטבות המס לחברות רב לאומיות ויקבע מס חברות אחיד ומופחת למפעלי תעשייה מייצאים (מעל 25% ייצוא) של 15% במרכז ו-10% בפריפריה. כמו כן, נטען, ייקבע מס דיבידנד מופחת של 15% ללא הבחנה בין משקיע מקומי לזר.

"המשמעות של צעד זה הינה הכפלת המס האפקטיבי שחלקן הארי של החברות משלמות כיום. ובמקרים מסוימים להפיכת ההשקעה בישראל לפחות כדאית באופן משמעותי. הטבות המס בחוק החדש לעידוד השקעות הון אינן משפרות די את התחרותיות של מדינת ישראל ולעיתים אף מחמירות את מצבה", כתבו חברי הפורום במכתב.

נגה קינן, יו"ר פורום CFO, הוסיפה כי "השבוע נוכחנו עד כמה אנחנו מצויים בתחרות גלובלית על השקעות זרות עם פרסומו של הדו"ח השנתי של סוכנות האו"ם לסחר ופיתוח (UNCTAD) אשר הצביע על ירידה חדה של כ-64% ב-2009 בסך ההשקעות הזרות הישירות המגיעות לישראל (FDI) לעומת 2008. עפ"י הדו"ח, הסתכמו ההשקעות הזרות בישראל ב-2009 בכ-3.9 מיליארד דולר בלבד, לעומת 10.9 מיליארד דולר ב-2008. אי אפשר להאשים את הירידה בהשקעות הזרות במשבר העולמי, כי לישראל חלק קטן בקצב גדול יותר מאשר של המדינות המפותחות עימן היא מתחרה", טוענת קינן.