שיא בסיוע הביטחוני מארה"ב; אכזבה מהירידה בסיוע ל"חץ"

ב-2011 צפויה ישראל לקבל 423 מיליון דולר, בהשוואה ל-202 מיליון ב-2010 ■ ועם זאת, תכנית חץ 3 תקבל 109 מיליון דולר ב-2011, לעומת 157 מיליון השנה ■ הערכות: בגלל מגמת הקיצוצים בתקציב הפנטגון ■ מקור ביטחוני ישראלי: ישראל תממן את חץ 3 ככל שיידרש

לכאורה, הנתונים החדשים על הסיוע האמריקני לתכניות הטילים של ישראל בשנת הכספים 2011 היו צריכים לעורר סיפוק במערכת הביטחון: בשנה הבאה צפויות התכניות הישראליות השונות להגנה מפני טילים לקבל סכום שיא בסך כ-423 מיליון דולר, יותר מכפליים מאשר ב-2010. אבל במקום סיפוק שוררת אכזבה: המימון לתכנית "חץ 3" ב-2011 יפחת בכ-50 מיליון דולר בהשוואה לרמת הסיוע בשנת הכספים הנוכחית.

הגידול החד בסך כל הסיוע האמריקני לתכניות הטילים של ישראל נובע ממענק חד-פעמי בסך 205 מיליון דולר לרכישת יותר מ-10 סוללות של "כיפת ברזל", מערכת ליירוט טילים מטווח קצר, שעליה הכריז הממשל בקול תרועה במאי. הבית הלבן אמר אז: "הנשיא מכיר באיום שנשקף לישראל מסוללות הטילים של חיזבאללה וחמאס".

אבל פילוח נתוני הסיוע האמריקני לתכניות האחרות להגנה מפני טילים מגלה תמונה פחות מעודדת: קיצוץ משמעותי בסיוע ל"חץ 3", שאמור להיות סוס העבודה העיקרי במאמץ ליירוט טילים ארוכי טווח מאיראן. ממשל אובמה ביקש מהקונגרס להקציב לתכנית בשנת 2011 כ-50.8 מיליון דולר. ועדת משנה להקצבות ביטחוניות בבית-הנבחרים הוסיפה 58 מיליון דולר. השורה התחתונה: תכנית "חץ 3" תקבל 108.8 מיליון דולר בשנה הבאה, בכפוף להצבעה במליאה.

אבל ב-2010 קיבלה התכנית 157.4 מיליון דולר: 60 מיליון לפי הבקשה המקורית של הבית הלבן, ותוספת בסך 97.4 מיליון דולר מהקונגרס. במילים אחרות: בסיוע ל-2011 גילח הבית הלבן כ-10 מיליון דולר מבקשתו לתקצוב "חץ 3", בהשוואה ל-2010, והקונגרס הפחית כמעט 40 מיליון דולר מהתוספת שלו, שוב בהשוואה ל-2010.

"הבעיה היא שחבילת הסיוע ל'כיפת ברזל' היא, קרוב לוודאי, חד פעמית, בעוד שהסיוע ל'חץ 3' נעשה על בסיס רב-שנתי", אמר לגלובס מקור המעורה בסיוע הביטחוני. "במערכת הביטחון יש חשש שהקיצוץ בהשתתפות האמריקנית ל'חץ 3' עלול לבשר על הפחתות נוספות בעתיד, כשלא יהיו שליפות ל'כיפת ברזל'".

מקור ביטחוני אחר הודה כי אכן יש אכזבה מסוימת במערכת הביטחון, אך ניסה להפחית את בחומרתה באמירה: "תמיד יש ציפיות לקבל יותר, אז ברור שמתאכזבים כשמקבלים פחות".

גם הסיוע לתכנית "שרביט קסמים" (שידועה גם בשם "קלע דוד"), לירוט טילים מטווח בינוני, בפיתוח משותף של רפאל ורייתאון האמריקנית, יקוצץ מ-134.7 מיליון דולר ב-2010 ל-84.7 מיליון דולר ב-2011.

"לא הייתי רואה בכך שום שחיקה בתמיכה בישראל בקונגרס או בממשל", אמר ל"גלובס" מקור בוושינגטון. "הקיצוץ בסיוע לתכניות הישראליות נובע אך ורק מהאילוצים התקציביים הקשים שהפנטגון, כמו כל משרד ממשלתי אחר בארה"ב, נאלץ להתמודד עמם".

"אני מציע לא לאבד את הפרופורציות", הוסיף המקור. "אסור לא לשכוח שישראל מקבלת מדי שנה סיוע צבאי שוטף שנע בשנים האחרונות סביב 2.2 מיליארד דולר".

מקור ישראלי אמר לגלובס: "הקיצוץ בסיוע האמריקני ל'חץ 3' לא ייפגע בשום מקרה בתכנית. ממשלת ישראל תזרים לתכנית הזו כל כסף שיידרש".

תגובת שגרירות ישראל בוושינגטון: "ישראל מעריכה את המחויבות של הממשל והקונגרס לביטחון ישראל, במיוחד בתקופה זו. ישראל מייחסת חשיבות רבה לפיתוח משותף של מערכות הגנה מפני טילים, שחשובות לצרכי הגנה של שתי המדינות".