הדולר היציג נחלש ב-0.4% ל-3.753 שקלים והאירו זינק 0.95%

האירו היציג נקבע ב-4.972 שקלים ■ בנק ישראל מתריע במפורש מפני היווצרות בועת נדל"ן בדו"ח האינפלציה לרבעון השני ■ בעולם ממשיך האירו להתחזק כנגד הדולר ב-0.4% ונסחר ב-1.323 דולר

למרות ההתערבות שביצע אתמול בנק ישראל בשוק המט"ח כאשר רכש כ-100 מיליון דולר, ממשיך גם היום שערו של הדולר להישחק. עם קביעת השערים היציגים ע"י בנק ישראל נחלש הדולר בעוד 0.425% ונקבע ברמה של 3.753 שקלים, לאחר שמוקדם יותר נשק ל-3.75 שקלים. האירו לעומתו התחזק בשיעור של 0.946% ונקבע על 4.9725 שקלים. זאת בדומה למגמה בעולם, שם ממשיך האירו להתחזק כנגד הדולר בשיעור של 0.4% ועולה ל-1.326 דולר. נציין כי גם בשוק המט"ח נרשמה היום עצבנות על רקע הארועים הביטחוניים בצפון.

בנק ישראל פרסם היום את דו"ח האינפלציה לרבעון השני ומתריע באופן ברור מפני היווצרותה של בועת נדל"ן במשק: "מחירי הדירות עולים בקצב גבוה מזה הנגזר מגורמי היסוד בשוק". בנק ישראל מזהיר מפני התחדשות העלייה בשכר דירה, שעלולה לפגוע ביעד האינפלציה. נציין כי מוקדם יותר דווח כי היקף המשכנתאות זינק בחודש יוני ב-20%.

נזכיר כי בין אפריל למאי נרשמה עלייה במדדי המחירים לצרכן בישראל בעיקר עקב עליית מחירי הדיור, עם זאת המדד נותר בטווח היעד של בנק ישראל. בדו"ח המסכם את הרבעון השני יתכן ויקבלו המשקיעים חוות דעת נוספת של הנגיד פישר ביחס למדיניות הריבית, אשר הועלתה לאחרונה ב-0.25% ל-1.75%. נציין כי מאז העלאת הריבית התחזק השקל כנגד הדולר בשיעור של 2.7%, לאחר שהשקל הפך לאטרקטיבי יותר בעיני סוחרי הריבית.

כלכלני חברת FINEXO מעריכים הבוקר כי "בטווח הקרוב וללא התערבות בנק ישראל יכול השקל להתחזק ולהגיע לרמה של 3.738 שקלים". הכלכלים מאמינים שהעלאת הריבית היא הדבר הנכון לעשות בייחוד לאור מחירי שוק הדיור בארץ אך יש לכך מחיר ואחד כזה הוא היחלשותו של הדולר ביחס לשקל הגורם לפגיעה ביצואנים.

השחיקה של הדולר בעולם ניכרת על רקע העליות החדות שאיפיינו את המסחר אתמול בבורסות העולם על רקע דו"חות חזקים של החברות השונות, על רקע נתונים חזקים מהצפי משוק הנדל"ן בארה"ב ולאחר דבריו של יו"ר הפדרל ריזרב, ברננקי שאמר כי הצריכה הפרטית בארה"ב תתאושש בחודשים הקרובים ותתמוך בתהליך ההתאוששות של הכלכלה. ברננקי גם העריך כי הצריכה של משקי הבית צפויה להמשיך ולגדול ברבעונים הבאים ובקצב מהיר יותר מזה שנרשם בחודשים האחרונים. עם זאת, יו"ר ה'פד' קרא למדינות להגביר את ההיערכות ל"ימים גשומים", ולחזק את הרזרבות שלהן כהכנה לתקופות של האטה בכלכלה. בנוסף, ציין היו"ר כי הוא מודאג משוק הנדל"ן, ומהאבטלה הגבוהה.

[לאתר המט"ח]