החטא ועונשו: ארה"ב צפויה להפסיק הסיוע הצבאי ללבנון

יוזמה דו-מפלגתית בקונגרס קוראת להפסיק הסיוע מחשש להשפעה הגוברת של החיזבאללה על מפקדי הצבא ■ בשלב ראשון הוקפאה העברה של 100 מיליון דולר ללבנון שכבר אושרו לשנה זו

אריק קנטור, איש הסיעה הרפובליקנית בבית-הנבחרים, הצטרף לשני מחוקקים דמוקרטיים בכירים, האווארד ברמן וניטה לאווי, במיזם להפסקת הסיוע הצבאי האמריקני ללבנון. ברמן הוא יו"ר ועדת החוץ של בית-הנבחרים, ולאווי היא יו"ר ועדת המשנה לסיוע חוץ.

בשלב הראשון הודיעו ברמן ולאווי, שהם מקפיאים העברת 100 מיליון דולר ללבנון. מתן חבילת הסיוע הזו אושר, כחלק מהתקציב של שנת הכספים 2010, אך טרם הוצא בפועל.

החלטתו של ברמן להקפיא את הסיוע התקבלה יום אחד לפני תקרית הדמים בגבול בין ישראל ללבנון, ב-3 באוגוסט, שבה נהרג סא"ל (במיל.) דב הררי.

משרדו של ברמן הודיע, כי הוא מביע חשש מהשפעת ארגון הטרור חיזבאללה על צבא לבנון. חששות אלה קיבלו אישוש למחרת, כאשר התבררה חומרת התקרית.

"עד שלא נלמד יותר על התקרית הזו ועל אופיה של השפעת חיזבאללה על צבא לבנון, ועד שלא נשוכנע שצבא לבנון הוא שחקן אחראי בזירה, מצפוני לא יאפשר לי להתיר לממשל ארה"ב לשלוח נשק ללבנון", נאמר בהודעת המחוקק.

הצירה לאווי, שהצטרפה ליזמת ההקפאה ב-3 באוגוסט, מיד לאחר התקרית, אמרה: "התקרית היתה אירוע טרגי שהיה אפשר למנוע אותו לחלוטין. הסיוע האמריקני נועד לחזק את ביטחוננו שלנו ואת ביטחון בעלות בריתנו".

דובר משרד החוץ האמריקני, ג'.פ. קראולי, אמר אתמול (ב'), כי ממשל אובמה אינו מתכנן לבחון מחדש את שיתוף הפעולה הצבאי עם לבנון בעקבות התקרית. הוא ציין, כי למשרדו אין כל מידע על נשק אמריקני שנעשה בו שימוש נגד חיילי צה"ל במהלך התקרית.

לדבריו, שת"פ בין צבאות ארה"ב ולבנון עולה בקנה אחד האינטרסים של שתי המדינות ותורם ליציבות האזורית. מאז 2006,קיבלה לבנון מהאמריקנים כ-720 מיליון דולר.

קנטור אמר, כי נוסף להקפאת הסיוע ללבנון שאושר לשנת הכספים 2010, הקונגרס חייב לבחון בקפידה את חבילת הסיוע ללבנון לשנת הכספים 2011. "בשנים שחלפו, ארה"ב והקהילייה הבינלאומית העדיפו להתעלם מכך שהקווים שמפרידים בין חיזבאללה לבין צבא לבנון וממשלת לבנון הולכים ומיטשטשים". לדבריו, ימים אלה חלפו מהעולם.