החלום של קווארק: הסכם עם נוברטיס עשוי להניב עד 700 מ' ד'

לאחר שחתמה על הסכם עם פייזר שכבר מניב לה הכנסות ב-2006, נמצאת חברת הביומד ערב חתימת הסכם רישוי עם ענקית נוספת לפיתוח תרופה לטיפול בכליות ■ בשלב ראשון תקבל קווארק מיליוני דולרים בודדים ■ קווארק נערכת בימים אלו להנפקה בבורסה בתל אביב

חברות הביומד הישראליות שואפות לרוב לפתח תרופות עד לשלב מסוים, ואז לחתום על הסכם רישוי עם חברת ענק וליהנות מסכומים שמגיעים אליהן, בהתאם להתקדמות בפיתוח. לחברת Quark (לשעבר QBI) יש כבר הסכם כזה עם פייזר, עליו הן חתמו ב-2006 והוא גם מניב לה הכנסות. ל"גלובס" נודע כי קווארק השיגה הסכם רישוי נוסף, הפעם עם נוברטיס.

ההסכם הוא לפיתוח תרופה שמיועדת לשתי התוויות שקשורות לבעיות בכליות, והפוטנציאל שלו, בכפוף לעמידה באבני דרך, עשוי להגיע עד לכ-700 מיליון דולר. בשלב הראשון, עם חתימת ההסכם, תקבל קווארק מיליוני דולרים בודדים. את תגובת החברה לידיעה לא ניתן היה להשיג.

את קווארק הקים ומנהל ד"ר דני צור. החברה פיתחה שיטה לחקירת השפעת גנים שונים על מחלות, באמצעות השתקה סלקטיבית של גנים אלו. תרופותיה מבוססות ברובן על siRNA - חומרים שמשתיקים גנים סלקטיבית.

עם השיטה הזו, החברה מנס ציונה מפתחת מספר תרופות, בהן תרופה לניוון ראייה תלוי-גיל (AMD) וניוון ראייה כתוצאה ממחלת הסוכרת, תרופה שמפותחת בשיתוף עם פייזר.

מעמד יתום

הסכם הרישוי עם פייזר, שהיקפו הפוטנציאלי הוערך בעשרות ואולי אף מאות מיליוני דולרים, כבר הניב לקווארק הכנסות. ההסכם החדש עם נוברטיס נחתם כשהחברה כבר סיימה את השלב הראשון של הניסויים הקליניים בתרופה. מטבע הדברים, ככל שההסכם נחתם בשלב מתקדם יותר, גם הסכומים הפוטנציאליים עולים.

לפי אתר החברה, המוצר שנקרא QPI-1002, מיועד לטיפול בפגיעה חמורה בכליות ולקשיים שקשורים בעיכובים בפעילות השתל לאחר השתלת כליות. בהתוויה השנייה, התרופה קיבלה מעמד של תרופת יתום הן בארה"ב והן באירופה.

כמקובל בהסכמי רישוי מסוג זה, נוברטיס צפויה לממן את המשך הניסויים הקליניים בתרופה. כאשר קווארק תגיע לאבני דרך שנקבעו מראש, כגון השלמת שלב שני בניסויים, כניסה לשלב שלישי וקבלת אישור רגולטורי לשיווק, היא תקבל מנוברטיס סכומי כסף שנקבעו מראש, שכאמור יגיעו עד לכ-700 מיליון דולר. עם קבלת אישור השיווק ותחילת מכירות התרופה בשוק, קווארק גם תקבל תמלוגים ממכירות התרופה.

נוברטיס השוויצרית נסחרת בבורסת ניו-יורק לפי שווי של 115.7 מיליארד דולר. לחברה יש פעילות בתחום ובאפריל האחרון היא קיבלה אישור לשווק בארה"ב תרופה למניעת דחיית השתל לאחר השתלת כליות.

בסוף 2009 אמר צור בראיון ל"גלובס" כי "במהלך 15 החודשים הקרובים, לפחות אחת מהתוכניות שלנו תיכנס לשלב השלישי (והאחרון - ש.ח.ו) של הניסויים הקליניים".

לאחרונה דיווחה קווארק גם על מהלך משמעותי ביפן, במסגרתו היא משתפת פעולה עם יצרנית חומרי הגלם Nitto Denko בפיתוח תרופה למחלת כבד. כחלק מההסכם, ניטו דנקו תשקיע עשרות מיליוני דולרים בפיתוח המשותף, במטרה להגיש בקשה ראשונה לשיווק התרופה כבר בתחילת 2012.

קווארק, שהוקמה בשנת 1994, נחשבת לאחת משיאניות גיוסי ההון. עד כה היא גייסה כ-130 מיליון דולר ב-8 סבבי גיוס, האחרון שבהם ביוני האחרון. בין המשקיעים הראשונים בחברה נמצא לארי אליסון, מנכ"ל חברת אורקל, ולצידו בין היתר קרנות יפניות.

שוב בדרך לבורסה

לפני שלוש שנים תכננה החברה לבצע הנפקה בנאסד"ק, ולגייס 60-70 מיליון דולר לפי שווי של 220-260 מיליון דולר. אלא שההנפקה בוטלה, לאחר שהחברה החליטה לא לרדת למחיר שהמשקיעים היו מוכנים להציע לה.

שלוש שנים אחרי, קווארק שוב מאווררת את תוכניות ההנפקה, הפעם דווקא בבורסה המקומית. החברה נפגשת עם החתמים המובילים בישראל ומתכננת לבצע הנפקה במהלך החודשיים-שלושה הקרובים.

מטרתה של קווארק היא לגייס כמה עשרות מיליוני שקלים והשווי אליו היא שואפת בהנפקה הוא 250-300 מיליון דולר.

בהנחה שקווארק אכן תהפוך לציבורית, היא תצטרף בכך לחברות הביומד אינטק פארמה, פרוטאולוג'יקס, אפוסנס ואינסוליין, שהפכו לציבוריות לאחר שהונפקו השנה בבורסה בתל אביב. אם השווי אליו היא שואפת יהפוך למציאות, סביר להניח שהיא גם תצורף, עם השלמת ההנפקה, למדד תל-אביב 100.

11
 11