מחפשים תשואה של 518%? כדשאי שתעקבו אחרי הדיבידנד

מי שהשקיע בעשור האחרון במדד המניות זכה לתשואה של 36%, כשבאותו הזמן מניות הדיבידנד באזור הזה הניבו לא פחות מ-518% ■ מה אפשר ללמוד מכך

במהלך העשור האחרון התחוללה בעולם ההשקעות מהפכה לא קטנה שנוגעת לעולם המדדים. אם עד אמצע העשור הורגלנו להכיר את המדדים המסורתיים, אלו שנקבעים על פי שווי השוק של החברות באזורים השונים (חברה גדולה יותר תקבל משקל גבוה יותר באזור או בסקטור בו אליו היא משתייכת), הרי שמהפכת המדדים אפשרה למשקיעים לסנן את החברות גם על פי פרמטרים אחרים, מבלי להשקיע בכך מאמץ רב.

בכתבה הזו נתמקד במעקב אחר חברות שמחלקות דיבידנדים. חברות כאלו למעשה אומרות למשקיעים שני דברים: החברה שלנו היא רווחית לאורך זמן, וזאת לא רווחיות חשבונאית אלא כזו שמבוססת על תזרים מזומנים. אין ספור מחקרים מראים שלאורך זמן, החברות שמחלקות דיבידנד קבוע הן רווחיות יותר. ובדרך כלל החברות הללו גם נסחרות במכפילים נמוכים יותר.

חברת המדדים דאו ג'ונס, הייתה בין הראשונות שבחנו את הדיבידנדים שמחלקות חברות, כפרמטר לבחירתן. המגמה הזו הגיעה בהמשך גם לישראל, עם השקת מדד התל-דיב, אך בניגוד לבורסה המקומית החברות שנכללות במדד של הדאו ג'ונס נאלצות לעבור סינון דרך מספר פילטרים, כאשר בין היתר נבחנת גם היסטוריית חלוקת הדיבידנדים שלהן.

על התרומה שיכול להעניק מעקב אחר מדד מניות דיבידנד ניתן ללמוד מהמדד של דאו ג'ונס למניות הדיבידנד הנבחרות באסיה. המדד, Dow Jones Asia Select Dividend 30 Total Return (סימול: DJASDT), כולל את 30 החברות עם תשואת הדיבידנד הגבוהות ביותר בטאיוואן, סינגפור, דרום קוריאה והונג קונג, כולל מניות סיניות מסוג H, בהן יכולים לסחור גם משקיעים זרים.

אמנם מכיוון שהיסטוריית הדיבידנדים באסיה צעירה יחסית, קריטריון היסטוריית הביצועים בוחן את חלוקת הדיבידנדים של החברות לאורך 3 שנים בלבד, אך במהלך העשור האחרון הניב המדד ביצועים טובים בהרבה מאלו של המדדים ה"רגילים" שעוקבים אחרי מניות האזור הזה.

כך, לשם ההשוואה, מתחילת העשור ועד היום הניב המדד תשואה שנתית ממוצעת של 18.8%, בעוד מדד MSCI Far East Ex. Japan החזיר 2.9% בלבד. בתשואה המצטברת מדובר ב-518% מול 36% - פער משמעותי הרבה יותר.

אין כיום בשווקים הגלובליים מוצרי השקעה פאסיביים (תעודות וקרנות סל) רבים על מדדי דיבידנדים, וגם את מספר המוצרים שעוקבים אחרי המדד האסיאתי ניתן לספור על כף יד אחת (אם כי אחד מהם, של בית ההשקעות פסגות, אפילו נסחר בישראל).

לקוחות של בנקים זרים עשויים למצוא ניירות ערך ייעודים שלא הונפקו בבורסה, שמאפשרים חשיפה למדדים הללו. מי שאין לו את האפשרות הזאת יכול להיחשף ישירות למניות שמרכיבות את המדד (5 הגדולות ביותר מופיעות בטבלה המצורפת).

22
 22