לפני הריבית: הדולר היציג עלה ב-0.16% ונקבע ב-3.8 ש'

האירו היציג נחלש ב-0.26% ונקבע ב-4.83 שקלים ■ ריבית בנק ישראל לחודש ספטמבר תפורסם הערב - צפויה להישאר ללא שינוי ב-1.75% ■ החלטת הנגיד תושפע ממדד יולי הנמוך במיוחד

שעתיים לפני פרסום החלטת הריבית של בנק ישראל, התחזק הדולר היציג ב-0.158% ונקבע בדיוק על 3.8 שקלים. מוקדם יותר במהלך המסחר, הצליח המטבע האמריקני אף לחצות את רף ה-3.8 שקלים. נזכיר כי רק לפני כ-10 ימים נסחר המטבע האמריקני מעל לרף ה-3.8 שקלים ולא הצליח לשמור על מומנטום מעליו. האירו היציג ירד 0.26% ל-4.8304 שקלים.

השוק כולו דרוך לקראת החלטת הריבית לחודש ספטמבר, אשר בנק ישראל צפוי לפרסם הערב לאחר נעילת השערים היציגים. על פי רוב ההערכות בשוק, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר צפוי להותיר את הריבית במשק ללא שינוי והיא תעמוד גם בחודש ספטמבר על 1.75%. נזכיר כי בחודש שעבר העלה הנגיד את הריבית ב-0.25%, וזאת אחרי ארבעה חודשים ברציפות שבהם הריבית עמדה על 1.5%.

פישר צפוי להסביר את החלטתו, בין השאר, במדד יולי הנמוך במיוחד אשר הפתיע לטובה (0.5% לעומת תחזיות של 0.7%-0.8%) ובירידה בציפיות לאינפלציה אחרי העלאת הריבית האחרונה. עם זאת, כדאי להזכיר כי הציפיות למדד אוגוסט עלו בכשליש האחוז, וכי סעיף הדיור - המהווה 21% מהמדד הכללי ותרם את רוב האינפלציה ב-2010 - ממשיך לדהור בקצב מהיר, דבר המצביע על המשך רתיחה של שוק הנדל''ן.

הרצון לקרר את שוק הנדל''ן ולייקר את המשכנתאות היה אחד הטיעונים המרכזיים להעלאת הריבית הקודמת. העלאה הדרגתית בבנק ישראל צפויים להסביר גם כי עצירה בהעלאת הריבית למשך חודש אחד מתיישבת עם הצהרות הבנק, שלפיהן תהליך העלאה יהיה "הדרגתי". מנגד, חשוב לזכור כי הריבית עדיין נמוכה מאוד וכי הריבית הריאלית (ריבית נומינלית בניכוי הציפיות לאינפלציה) עדיין שלילית, דבר שפחות מתיישב עם תנאי המקרו של המשק הישראלי, לרבות קצב צמיחה שנתית של כ-4%.

פישר ימתין חודש נוסף עם העלאת הריבית, בטענה כי הרמות של הריביות בחו''ל, בעיקר בארצות הברית, צפויות להיות נמוכות מאוד (סביב 0%) לתקופה ממושכת מאוד, וזאת בהתאם להצהרות האחרונות של ה"פד". לכן, העלאה נוספת בישראל צפויה להעמיק את פערי הריביות, אשר יתמכו בתיסוף של השקל אל מול הדולר והאירו, ובכך תפגע ברווחי היצואנים. בבנק ישראל צפויים גם הפעם לשים את נתוני המקרו החיוביים (בעיקר נתוני יצוא) במקום השני, ולטעון כי אי-הוודאות סביב המשך תהליך ההתאוששות בכלכלה העולמית נותרה עדיין גבוהה מאוד.

[לאתר המט"ח]