הקואליציה נגד ישראל נסדקת? מתיחות ביחסי איראן-טורקיה

סגן נשיא איראן הצהיר כי טורקיה ביצעה רצח עם בארמנים - ועורר זעם רב באנקרה ■ על אף הבהרות מצד טהרן, הרוחות בטורקיה מסרבות להירגע ■ יחסים על סף משבר?

אחרי שכבר שמעה גינויים מארצות הברית וממדינות נוספות במערב, בטורקיה עדיין לא יודעים איך לאכול את ההתבטאות שהגיעה מהמקום הכי לא צפוי - איראן. באנקרה עדיין סוערות הרוחות מאז סוף השבוע, בעקבות התבטאות חריגה וחריפה דווקא מפיו של סגן נשיא איראן, שכינה את טבח הארמנים במאה שעברה - "רצח עם".

התבטאותו של סגן הנשיא חמיד בגהאי נשמעה בסוף השבוע. "לפני כמאה שנה ביצעה האימפריה העות'מאנית רצח עם בארמנים", אמר. "היא רצחה וגרמה גם להגלייתם של ארמנים רבים". הניסיונות הקדחתניים של שגרירות איראן באנקרה להנמיך את האש ולפרסם הבהרות בעניין ההתבטאות לא הועילו, ובטורקיה זועמים על ההתבטאות.

"דרשתי הסברים משר החוץ האיראני מנושהר מותקי", אמר בסוף השבוע שר החוץ הטורקי אחמד דאוטולו, שנהג מאז אירועי המשט לבלוט בהתבטאויותיו החריפות דווקא נגד ישראל. כעת, הוא נאלץ להתמודד עם התבטאות קשה דווקא מבת הברית החדשה, עמה התהדקו היחסים בחודשים האחרונים - איראן.

טורקיה לא מתרשמת מההבהרות

בטהרן הבינו כי להתבטאות עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת. בשנה שעברה הודיעה ארצות הברית כי היא מכירה בטבח הארמנים, ובתגובה מיידית הורה ראש ממשלת טורקיה ארדואן להחזיר את השגריר הטורקי כאות מחאה. שוודיה הודיעה הודעה דומה כמה חודשים לאחר מכן, וטורקיה נהגה באותו הצעד. מאז כבר הוחזרו השגרירים למדינותיהם, אך רק לאחר משבר דיפלומטי שארך זמן מה.

כעת שוקלים בטורקיה כיצד להגיב להתבטאות, המעוררת לראשונה סדקים באידיליה הנרקמת. הקונסול הטורקי בטהרן כבר פנה לשר החוץ האיראני וביקש הבהרות, עוד בטרם שוחחו שני שרי החוץ של המדינות. גם אחרי שמוטקי הבהיר לדאוטולו כי מדובר באי-הבנה, כלי תקשורת בטורקיה דיווחו כי שר החוץ הטורקי, הידוע בדעותיו הקיצוניות, עדיין לא השתכנע. "דאוטולו הבהיר כי הוא עדיין מצפה להסברים נוספים", דווח בטורקיה.