הרפובליקנים: לילדי מהגרים שנולדו בארה"ב לא מגיעה אזרחות

סנטור רפובליקני מאריזונה על ילדי מהגרים לא חוקיים: "אינך יכול להתפרץ למדינתו של מישהו ולחשוב שיש לך זכות לאזרחות משום שנולדת כאן"

מזה למעלה ממאה שנים, החוק בארה"ב קובע כי מי שנולד בגבולותיה, הוא אזרח אמריקני. אולם כעת, כחלק מהמאבק בהגירה, חיצי ביקורת מופנים כלפי העיקרון הזה, ומה שהיה עד כה דיון אקדמי, עבר בשבועות האחרונים לזירה הפוליטית.

הרפובליקנים בקונגרס מטילים ספק בכך שילדיהם של מהגרים לא-חוקיים צריכים לקבל אזרחות אמריקנית, ומחוקקים במדינות השונות מתכוננים להביא סוגייה זו לבתי המשפט. "אינך יכול להתפרץ למדינתו של מישהו ולחשוב שיש לך זכות לאזרחות משום שנולדת כאן", אמר ראסל פירס, סנטור רפובליקני מאריזונה, שהצטרף לעמיתיו במדינות אחרות בקריאה לשים סוף לחקיקה המקנה אזרחות לילדיהם של מהגרים לא-חוקיים.

מנגד, תומכי החוק הנוכחי טוענים שעל כף המאזניים, כמה מהעקרונות העומדים בבסיסה של ארה"ב: פתיחות לשינוי ושוויון לכל מי שנולד בגבולותיה. עם אזרחות אוטומטית מלידה, "לא משנה מהן השאלות לגבי ההורים או העבר, כל דור חדש שנולד כאן מגיע כלוח חלק", אמר וולטר דלינגר, עו"ד מוושינגטון, שכפקיד בממשל קלינטון העיד לטובת החוק.

מתוך 194 מדינות, רק 30 מקנות אזרחות אוטומטית למי שנולד בגבולותיהן. כך לפי המרכז ללימודי הגירה, קבוצה הפועלת מוושינגטון שקוראת לפיקוח הדוק יותר.

לאורך השנים, הסוגייה שבה ועלתה על סדר היום, וכעת היא חזרה ופעם נוספת, אלו הרפובליקנים שלוחצים. סנטור לינדזי גרהם מדרום קרוליינה אמר שהוא יציע תיקון לחוקה בכדי לשנות את החוק וסנטור ג'ון קיל מאריזונה אמר שהוא מעוניין בשימועים. לדיון הזה מוסיפה דלק העובדה שחל גידול במספר הילדים שנולדים בארה"ב למהגרים לא-חוקיים, כשחלק מהמתנגדים לחוק מכנים אותם "ילדי עוגן", בשל החשש שכבוגרים, הם יעזרו להוריהם לקבל אזרחות.

התיקון ה-14 לחוקה, שחוקק כתוצאה של מלחמת האזרחים כדי להגן על זכויותיהם של עבדים ששוחררו, מעניק אזרחות לכל מי שנולד בארה"ב. ב-1898 פסק ביהמ"ש העליון שיוצאי הדופן הם ילדיהם של אינדיאנים-אמריקנים, דיפלומטים וצבאות פולשים. הפסיקה הזו אישרה את זכויותיו של ילד לתושבים סינים חוקיים בקליפורניה. ביהמ"ש העליון חזר באקראי לסוגייה ב-1982, אך לפי פיטר סוק, פרופ' למשפט חוקתי אוניברסיטת ייל, אף אחד מהמקרים לא דיבר על ילדים למהגרים לא-חוקיים.