"הרופאים בישראל שמחים לאמץ טכנולוגיות חדשות - יותר מבעולם"

ג'יי-ג'יי ואן דונגן, האחראי על חטיבת הבריאות של פיליפס גם באזור ישראל, מאמין בפוטנציאל הצמיחה שיש למדינות המתפתחות להציע בתחומי הרפואה והטיפול מרחוק

מסיבות שונות, התאגידים הגדולים בתחום המכשור הרפואי לא ביססו לעצמם מרכזי מו"פ בישראל. תאגידי טכנולוגיה כמו IBM, אורקל, אינטל או סיסקו, יצרו בישראל מרכזי מו"פ שהקפיצו את ההיי-טק הקלאסי בישראל אך בתחום הרפואי, למרות ההצלחות של החברות הישראליות, זה לא קרה.

אחת מאלה שהביעו אמון בשוק המקומי היא פיליפס, שמעסיקה 500 עובדים במרכז המו"פ של החברה בחיפה ובצפון. המרכז הוקם בשנות ה-90 אחרי שרכשה חלק מחברת אלסינט, והוא עוסק בפיתוח טכנולוגיית CT ותחנות עבודה למערכות דיאגנוסטיות אחרות.

"להוזיל את הטיפולים הרפואיים"

"עבור פיליפס, ישראל היא מרכז חשוב למו"פ ולמכירת מוצרים", אומר בראיון ל"גלובס" ג'יי-ג'יי ואן דונגן, דירקטור בכיר ומנכ"ל חטיבת הבריאות של פיליפס באפריקה שגם מנהל את אזור דרום אפריקה ואחראי על הפעילות בישראל. ואן דונגן הגיע לארץ לרגל כנס בריאות האישה שקיימה החברה, במסגרתו הושקה גם בדיקת אולטרסאונד לאבחון סרטן השד, המצמצמת את הצורך בבדיקת ביופסיה.

ואן דונגן, שהחטיבה שבראשה הוא עומד מספקת ומתחזקת טכנולוגיה רפואית בבתי חולים ומרכזים רפואיים ברחבי אפריקה, משנן היטב את המנטרה של התאגיד - לשפר את החיים. "יש איזון בשלושת תחומי הפעילות המרכזיים שלנו", הוא אומר. "תחום התאורה עובר מהפכה של ממש עם המעבר מנורות לתאורת LED; התחום הרפואי משפר את הטיפול שמקבלים החולים; וכן תחום הלייף-סטייל, שכולל מכונות גילוח ומכשירים להסרת שיער.

הפעילות של ואן דונגן במדינות אפריקה מעלה את השאלה אודות התפיסה של פיליפס לגבי המדינות המתפתחות. "יש מעבר מהשווקים המפותחים למתפתחים, אנחנו מוכרים שם יותר ויותר. ביצענו בעבר רכישות בהודו, בסין ובברזיל. בפיליפס מבינים ששווקים מתפתחים, בשלים או לא, מכתיבים את צמיחת החברה ולכן יש לנו נוכחות חזקה שם. הרי אי אפשר לעשות הכל רק בארה"ב או בעולם המערבי".

בעוד שפעילות במדינות מתפתחות נשמעת כמו עתיד ורוד לכלכלה העולמית, בכל מה שקשור לבריאות, פיליפס רואה עתיד חולה וזקן. "העולם נהיה מבוגר וחולה יותר", אומר ואן דונגן. "מחקרים מצביעים על כך שבשנת 2050 מחצית מהאוכלוסייה המבוגרת בעולם תהיה חולה. מצד שני, יש פחות רופאים ואחיות לטפל בכל האנשים האלה ואנחנו רוצים להציע כלי שיאפשר לצוות הרפואי לתת טיפול טוב יותר. ישראל מוציאה 8% מהתקציב על בריאות - מדינות לא יוכלו להמשיך ולהעלות את סעיף הרפואה בתקציב. צריך למצוא את דרך אחרת להוזיל את הטיפולים הרפואיים".

* אז מה הם הפתרונות?

"אם צוות יכול לעשות סריקות CT מדויקות יותר, זה ישפר את תהליך העבודה. התור לסריקה יתקצר והאבחון יהיה מהיר ומדויק. בתחום האונקולוגיה לילדים, למשל, זה משמעותי אף יותר".

שיפור נוסף שואן דונגן מצביע עליו הוא הרפואה מרחוק. "צריך להעביר חלק מהטיפול לבתים. בדיקות מהירות יותר יכולות לנהל ולנטר את הטיפול מרחוק. יש לנו כמה פרויקטים משותפים באפריקה ב-70 בתי חולים בזמביה, בקניה, בטנזניה ובמצרים. זה עושה אותי גאה שאנחנו שותפים בשיפור מערכת הבריאות במדינות האלה".

גם ישראל על מפת ההתפתחות של פיליפס ולמרות מה שאולי מקובל לחשוב על השוק, בחברת הטכנולוגיה והמכשור הרפואי מוצאים בו פוטנציאל לא קטן. "יש בישראל סביבה מתאימה של טכנולוגיה וחדשנות וגם רופאים ששמחים לאמץ טכנולוגיות חדשות יותר מאשר במקומות אחרים בעולם. ישראל היא אמנם שוק קטן, אך עדיין נחשב בשל רמת הטכנולוגיה הגבוהה", אומר ואן דונגן. "יש בארץ גם נוכחות חזקה בתחום ההדמיה. יש לנו צוות מקומי שתפקידו לספק שירות ללקוחות במרכזים הרפואיים מהר".