על מי נסמוך? רוב בארה"ב נגד סיוע לישראל במלחמה עם איראן

סקר של מכון מחקר בשיקאגו: פחות ממחצית הנשאלים מוכנים לחוש לעזרת ישראל גם אם תתוקף ללא פרובוקציה ■ ירידה של 7% בשיעור הסבורים שישראל חשובה מאוד לארה"ב

רוב הציבור בארה"ב לא יהיה מוכן לחוש לעזרת ישראל במקרה של מלחמה במזה"ת, בין אם ישראל תיזום את המלחמה ובין אם היא תיפול קרבן להתקפה ללא פרובוקציות. רוב גדול מתנגד להתנחלויות בגדה המערבית. כך מגלה סקר של מכון מחקר, "המועצה לעניינים גלובליים של שיקגו", שפורסם בסוף השבוע.

הסקר, שנערך ביוני השנה, חושף הסתמנות של מגמה בדלנית בארה"ב, אולי כתוצאה מההסתבכות במלחמה המתמשכת באפגניסטן והתחושה שהמצב בעיראק טרם התייצב ושאין ודאות שהמדינה תצליח לעמוד על שתי רגליה בלי המשך הסיוע הצבאי האמריקני. כך, למשל, 90% מהנשאלים סבורים, שארה"ב צריכה לדאוג לפתרון הבעיות בבית, במקום לעסוק באתגרים בחו"ל. הסקר מצביע גם על שחיקה במעמדה של ישראל כמדינה חשובה לארה"ב.

עורכי הסקר ציירו לנשאלים את התרחיש הבא: ישראל מפציצה מתקנים גרעיניים באיראן. איראן מגיבה בפעולות גמול נגד ישראל. מלחמה פורצת בין שתי המדינות. האם צריכה ארה"ב להחיש כוחות צבא לאזור כדי להילחם לצד לישראל?העורכים מתארים את התפלגות המשיבים כמדהימה ביותר: 56% סבורים שארה"ב אינה צריכה להתערב; רק 38% אומרים, כי וושינגטון צריכה לשלוח כוחות כדי לעזור לישראל.

יתר על כן, רוב האמריקנים אינם מגלים נכונות לצאת לעזרת ישראל גם אם היא תיפול קרבן להתקפה חד-צדדית של אחת משכנותיה, על לא עוול בכפה. רק 47% גילו נכונות לעזור לישראל במקרה כזה; 50% לא היו מוכנים לנקוף אצבע.

מהסקר עולה, שהאמריקנים אחוזי אימה מאיראן. גם במקרה הגרוע ביותר - כישלון המאמצים לסכל את התכנית הגרעינית של מדינה זו - רוב הנשאלים לא יהיו מוכנים לנקוט נגדה פעולה צבאית. הנה הממצאים: אם איראן תוסיף לפתח נשק גרעיני, 49% סבורים שארה"ב לא תוכל לבלום אותה, כפי שהצליחה לבלום את בריה"מ במלחמה הקרה. 45% אמרו, שיהיה אפשר לרסן את האיראנים. רק 18% חושבים, שארה"ב צריכה לנקוט פעולה צבאית נגד המתקנים הגרעיניים של איראן במצב הנוכחי. רוב מכריע סבור, שמהלומה צבאית על איראן תגרור התקפות טרור נגד מטרות בארה"ב ומטרות אמריקניות במזה"ת. וכאמור: גם אם לא יעזור דבר ואיראן תוסיף לשקוד על פיתוח נשק גרעיני, 49% עדיין יתנגדו למהלומה צבאית נגדה; רק 47% יתמכו בפעולה כזו.

עוד עולה מהסקר, כי ישראל רחוקה מלעמוד בראש מעייניהם של תושבי ארה"ב. רק 45% מהנשאלים (בהשוואה ל-39% ב-2008) הגדירו סכסוך צבאי בין ישראל לבין שכנותיה כאיום "קריטי" על האינטרסים החיוניים של ארה"ב בעשר השנים הקרובות. הנתון נמצא אי שם באמצע הטבלה והרבה מתחת לטרור בינלאומי (73%), האפשרות שמדיניות לא ידידותיות ייהפכו למעצמות גרעיניות (69%), התכנית הגרעינית של איראן (68%), תלות ארה"ב במקורות אנרגיה זרים (62%), קבוצות איסלמיות אלימות בפקיסטאן ובאפגניסטאן (55%), שיבושים באספקת אנרגיה (54%), התקפות על מערכות מחשבים בארה"ב (53%), החוב האמריקני לסין (51%), וחדירת מספר גדול של מהגרים ופליטים לארה"ב (51%).

ומזוווית אחרת: מסתמנת שחיקה במעמדה של ישראל כמדינה "חשובה ביותר" לארה"ב. ישראל נמצאת במקום החמישי המכובד, מתחת לסין (הראשונה ברשימה), בריטניה, קנדה ויפן, ולפני מקסיקו (מקום שישי), סעודיה (7), גרמניה (8), וטורקיה (17). 33% הגדירו את ישראל כמדינה "חשובה ביותר", ירידה של 7% בהשוואה ל-2008.

לציבור האמריקני יש השקפות שליליות מאוד על הרשות הפלסטינית (כמעט כמו קוריאה הצפונית ואיראן, במידרג מאפס עד 100, כאשר ציון 50 הוא נייטרלי). ישראל, לעומת זאת, ניצבת במקום ה-52 במידרג. בכל זאת, 66% מהאמריקנים עדיין סבורים, כי ארה"ב אינה צריכה לתמוך באף צד בסכסוך. 28% היו רוצים שארה"ב תתמוך בצד הישראלי, 3% - בצד הפלסטיני. 62% הנשאלים אמרו, כי ישראל "אינה צריכה" לבנות התנחלויות בגדה המערבית.

ונתון מעניין נוסף: 51% מהאמריקנים חושבים, אמנם, כי רוב המוסלמים הם אנשים כמו בכל מקום אחר, ולפיכך המערב יכול למצוא עימם מכנה משותף ומלחמה בין הציווילזציות אינה בלתי נמנעת. אבל מיעוט גדול מאוד, 45%, סבור להיפך: הערכים החברתים, הדתיים והפוליטיים של המוסלמים אינם עולים בקנה אחד עם אלה של המערב ולפיכך מלחמת תרבויות היא בלתי נמנעת.

הסקר נערך בין 11 ביוני ל-22 ביוני במדגם בן 2596 תושבים מרחבי ארה"ב וסטיית התקן נעה בין 1.9% ל-3.3%.