נשיא טורקיה: בעידן אחר, אירוע כמו המשט היה מוביל למלחמה

עבדוללה גול: "העם שלנו איננו עוין לעם בישראל. יש לתת את הדעת לכך שטורקיה תמכה בישראל במקום שבו ישראל עומדת לבדה פחות או יותר, אך איננו יכולים להתנהג כאילו שום דבר לא קרה"

אי הבנה או המשכו של המשבר הדיפלומטי עם טורקיה? לאחר שאתמול פורסם כי נשיא טורקיה עבדוללה גול ביטל פגישה מתוכננת עם הנשיא פרס בניו יורק, אמר הנשיא הישראלי כי דווקא הוא זה שביטל את הפגישה, לאחר שהטורקים דרשו ממנו להתנצל על ההרוגים בפרשת המשט.

גול, בראיון לסוכנות הידיעות AP, דוחה הבוקר את הדברים ואומר כי מלכתחילה, כלל לא תוכננה פגישה בין השניים: "זה לא נכון, אני שומע את זה ממך, שמעתי את זה גם מכתב אחר. לא תוכננה שום פגישה בינינו. כפי שאתה יודע, אחד הצדדים צריך לבקש לקיים פגישה ואז נקבעת פגישה. אבל זה לא קרה. לא נקבעה שום פגישה".

"איננו עוינים לישראל ואיננו אויבים שלה", הוסיף גול בראיון, בהתייחסו ליחסי ישראל-טורקיה. "העם שלנו איננו עוין לעם בישראל. יש לתת את הדעת לכך שטורקיה תמכה בישראל במקום שבו ישראל עומדת לבדה פחות או יותר. אך איננו יכולים להתנהג כאילו שום דבר לא קרה. בעידן אחר, אירוע כמו המשט היה מוביל למלחמה".

פרס: "אנחנו לא מוכנים לתנאים מוקדמים"

בסוף השבוע פורסם בטורקיה כי הנשיא גול מתכנן פגישה עם הנשיא שמעון פרס בשולי ועידת עצרת האו"ם בניו יורק, שם שוהים כעת שני המנהיגים. על פי הדיווחים בטורקיה, גול ציפה שפרס יתנצל בפגישה הזו על אירועי המשט, על הרג האזרחים הטורקים וכי ישראל תתחייב לשלם פיצויים למשפחות הטורקים שנהרגו באירועי המרמרה.

גול כינס אמש מסיבת עיתונאים בניו יורק לקראת הפגישות שייערכו היום בבניין האו"ם. הנשיא הטורקי אמר כי הכינוס ה-65 של המועצה הכללית של האו"ם חשובה מאוד לטורקיה, מפני שהמדינה עומדת לכהן כיו"ר התורנית של מועצת הביטחון של האו"ם.

גול הוסיף כי יחד עם שר החוץ הטורקי, אחמט דאוטוגלו, והמשנה לראש הממשלה, עלי באבצ'אן, הוא יקיים פגישות עם ראשי מדינות ומשלחות רבות מהעולם כולו - אולם לנשיא מדינת ישראל, לא נותר, על פי דבריו של גול, מקום בפגישות הללו. לא ברור אם הפגישה תתקיים בהמשך השבוע.

פרס עצמו אמר אתמול לכתבים בניו יורק, כי "הועלתה הצעה שאני וגול ניפגש, והסכמתי ברצון. אולם אז קיבלתי כל מיני תנאים שלא מתאימים לנו. אנחנו לא מוכנים לתנאים מוקדמים. ברגע שהוצגו תנאים חשבתי שזו לא תהיה פגישה מועילה".