חרם אריאל מתרחב: פרנק גרי ודניאל בירנבוים הצטרפו לאמנים

אדירכל מוזיאון גוגנהיים המוערך בבילבאו שבספרד והמנצח הידוע קראו לעמיתיהם לסרב לעבוד בהתנחלויות ■ ברנבוים כבר התבטא בעבר בחריפות כנגד מדיניות ישראל בשטחים

פרנק גרי, אדריכל בעל שם עולמי, והמנצח והפסנתרן דניאל ברנבוים הצטרפו לחרם שהטילו אמנים ישראליים על מרכז התרבות באריאל. ידיעה על כך מתפרסמת באתר האינטרנט של הארגון האמריקני "קול יהודי למען השלום", הפועל למען "שלום צודק במזה"ת, שמושתת על זכויות אנוש, שוויון והחוק הבינלאומי".

גרי הוא האדריכל של מוזיאון גוגנהיים בבילבאו, ספרד, ואולם הקונצרטים ע"ש וולט דיסני בלוס-אנג'לס. הוא מתואר כ"ארכיטקט המשפיע ביותר בעולם" ע"י המגזין "ואניטי פייר". גרי פרש מעבודתו על מוזיאון הסובלנות, שנבנה ביזמת מרכז ויזנטאל על שטח שנוי במחלוקת מעל בית קברת מוסלמי בירושלים.

ברנבוים קנה לו שם לא רק באולמי קונצרטים אלא גם בפעילותו למען פלסטינים. הוא הופיע פעמים רבות בגדה ויחד עם אדוארד סעיד, פלסטיני-אמריקני, שהיה פרופסור לספרות באוניברסיטת קולומביה ופעיל למען זכויות הפלסטינים, הקים תזמורת שבה מנגנים יחדיו מוסיקאים ישראליים וערביים צעירים. (סעיד מת ב-2003).

גרי וברנבוים, שניהם יהודים, חתמו על עצומה אמריקנית שתומכת בחרם של אמנים מסוימים בישראל על הופעות באריאל. העצומה אורגנה ע"י "קול יהודי למען השלום" וחתומים עליה יותר מ-200 שחקני, במאי וכותבי קולנוע ותיאטרון, ובכללם השחקניות ג'וליאן מור וסינתיה ניקסון, הבמאית מירה נייר, המחזאי חתן פוליצר טוני קושנר והזמר היהודי הוותיק תיאודור ביקל.

ססיל סוראסקי, סגן המנהל של "קול יהודי", אומרת, לפי הפירסום באתר: "יש חשיבות קריטית לכך שאדרכילים ירימו קולם נגד הבניה הנמשכת של קהילות ליהודים בלבד על אדמות פלסטיניות. אדריכלים ומתכנני ערים הם המבצעים העיקריים של מדיניות ישראלית שלוקחת וכובשת באכזריות שטחים פלסטיניים תוך הפרת החוק הבינלאומי".

"העובדה שגרי נקט עמדה מוסרית כזו מסירה אחת ולתמיד את החיץ המיתולוגי בין ארכיטקטורה, מדיניות וזכויות אדם", אומרת סוראסקי. "אנו מקווים שאדריכלים ישראליים ישאבו השראה מגרי וישיקו קמפיין משלהם לסרב לעבוד בהתנחלויות".