"מאשימים את היהודים בכל ואיש לא מטיח האשמות במוסלמים"

פידל קסטרו תקף את אחמדינג'אד - וזכה לשבחים מצד שמעון פרס ■ פרס: "דבריך היו מעין גשר מפתיע בין מציאות קשה לאופק חדש" ■ "הוכחת שגם רחוקים יכולים להיות קרובים"

בצעד יוצא דופן, כתב נשיא המדינה, שמעון פרס, איגרת ברכה לנשיא קובה, פידל קסטרו, שבה הוא מודה לו על התבטאותו נגד הכחשת השואה, בראיון עם העיתונאי ג'פרי גולדברג בירחון "אטלנטיק".

"לישראל יש זכות קיום, ללא ספק", אמר קסטרו בראיון. הוא ירה חיצי ביקורת בנשיא איראן, מחמוד אחמדינג'אד, בגין העובדה שהוא נוהג להכחיש את השואה בכל הזדמנות ואמר כי איראן צריכה להבין שישראל חוששת לעצם קיומה על רקע ההיסטוריה של העם היהודי.

"קשה לי לחשוב על עם אחר שהושמץ יותר מהיהודים", אמר קסטרו באותו ראיון. "מאשימים את היהודים בכל דבר ואיש לא מטיח האשמות במוסלמים".

"קיומם של היהודים קשה יותר משלנו", אמר קסטרו. "שום דבר לא יכול להשתווות לשואה".

פרס: "דבריך ריגשו אותי מאוד"

באיגרתו לקסטרו כותב פרס: "דבריך ריגשו אותי מאוד... הם הו בלתי צפויים ובעלי עומק אינטלקטואלי מקורי וייחודי. אני יודע שמתחת להררי הפולמוס האידיאולוגי שוכנת חייבת לשכון נפש אדם, שבלעדיה אין טעם לחיים, או לפחות קשה להבינם".

"תיארת את הסבל שעבר על העם היהודי במדבר, מבית עבדים לארץ המובטחת, את השואה שקטלה שליש מבנינו ואת הסבל שהיה מנת חלקנו בהיסטוריה, ועשית זאת בצורה נוגעת ללב", הוסיף הנשיא.

"דבריך הייו מעין גשר מפתיע בין מציאות קשה לאופק חדש", סיים פרס. "על כן אני מודה לך מקרב לב. הוכחת שגם רחוקים יכולים להיות קרובים".

כידוע, לקובה אין יחסים דיפלומטיים עם ישראל. שגריר ישראל באו"ם העביר את האיגרת לשגריר קובה וזה הבטיח להעבירה ישירות לידי קאסטרו.

בנפרד, גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שיבח את קאסטרו במילים חמות בעקבות הראיון.