פיוס חלקי בין הנגיד לשר האוצר: שטייניץ מגבש חבילת צעדים שיסייעו בצינון בועת הנדל"ן

החבילה תגובש לאחר שובו של שטייניץ מארה"ב; בצוות הגיבוש נכללים בכירי האוצר ■ השניים נפגשו כדי ליישב את ההדורים ביניהם ■ באוצר ובבנק ישראל הגדירו את אווירת המפגש בין השניים "חיובית מאוד" ■ שטייניץ מסכים להתערבויות "חכמות ומפתיעות" בשוק המט"ח

שר האוצר, יובל שטייניץ,נפגש היום (א') עם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, לארוחת בוקר כדי "ליישר את ההדורים" בעקבות העימות המתוקשר בין השניים בנושא מדיניות הריבית והמט"ח שנוקט בנק ישראל. ל"גלובס" נודע כי שר האוצר הביע תמיכה בהתערבויות הספוראדיות של בנק ישראל בשוק מטבע חוץ כל עוד הן נעשות "בחוכמה ומפתיעות את השוק", כדברי בכיר באוצר.

באוצר ובבנק ישראל הגדירו את אווירת המפגש בין השניים "חיובית מאוד" והצדדים הסכימו כי שיתוף הפעולה בין שני הגופים יימשך בצורה טובה כפי שהיה בשנה וחצי האחרונות.

מדיניות התערבות

ביום שישי האחרון שוב התערב בנק ישראל בשוק המט''ח כאשר רכש כמה עשרות מיליוני דולרים, וזאת נוכח המשך הידרדרותו של המטבע האמריקני עד לשפל של שנתיים - הוא חצה את רף ה-3.64 שקלים לדולר.

"צריכים להמשיך לסייע ליצואנים שכן אי-אפשר לפגוע ביצוא בתקופה כזו", מסר בכיר באוצר, ובכך הביע תמיכה בפעולת בנק ישראל.

כזכור, בנק ישראל החל את התערבותו בשוק המט''ח במארס 2008, כאשר רכש מדי יום 25 מיליון דולר בשוק הפתוח - סכום שהועלה מאוחר יותר ל-100 מיליון דולר ליום. מדיניות זו של הנגיד זכתה אז לביקורת פומבית מאנשי האוצר, לרבות החשב הכללי, שוקי אורן, אך זו תקופה ארוכה שבנק ישראל נמנע מלפרסם על התערבותו בשוק.

על אף אווירת הפיוס, שטייניץ חזר על הביקורת שהשמיע ביחס למדיניות העלאת הריבית. במשרד האוצר סבורים כי פתיחה והרחבה של פערי הריביות בין ישראל לארה"ב לאורך זמן "תהיה בעייתית וקשה להתמודדות".

הגדלת פער הריביות לטובת הריבית הישראלית מתמרצת משקיעים להשקיע בשוק ההון הישראלי, דבר המעודד רכישת שקלים תמורת דולרים ומחזק את המטבע הישראלי. תיסוף זה פוגע בצמיחה, ביצוא ובתעסוקה מאחר שהוא פוגע ברמת התחרותיות של המוצרים הישראליים בחו''ל.

עם זאת, שטייניץ הבהיר לפישר כי בניגוד לפרסומים, אמירותיו על הבעייתיות שבהעלאת הריבית מתייחסות למדיניות בכלל ולא להחלטה הספציפית שהתקבלה בשבוע שעבר.

צינון שוק הנדל"ן

בפגישה בין הנגיד לשר האוצר, שטייניץ גם עדכן את פישר על כוונת משרדו לגבש חבילת צעדים שיסייעו בצינון שוק הנדל''ן. לפי הערכות, אחרי ביקורו של שטייניץ בארה''ב, יתגבשו צעדים אלה באופן סופי. עוד נודע כי בצוות הגיבוש משתתפים כלל בכירי האוצר, לרבות מנכ''ל המשרד, חיים שני, והממונה על אגף התקציבים, אודי ניסן.