"הדרישה לנמק החלטות השקעה תפגע ביכולת לייצר תשואה"

איגוד קרנות הנאמנות יוצא נגד דרישת רשות ני"ע להרחיב ולפרט את מדיניות ההשקעה

מנהלי קרנות הנאמנות מתנגדים נחרצות להצעת רשות ניירות ערך, שלפיה יחויבו לקבוע מדיניות לבחירת ההשקעות בקרנות וניהולן. בטיוטת מכתב של יו"ר איגוד הקרנות, מיקי ציבייר, לרשות ני"ע, שהגיעה לידי "גלובס", נטען כי "קביעת מסגרות מכבידות של הוראות ונהלים, שבמסגרתן תפורט כל תורת ההשקעה מבלי להותיר שיקול דעת בידי מנהל ההשקעות, תהפוך את ניהול ההשקעות האקטיבי הייחודי לקרנות הנאמנות לניהול השקעות פסיבי, בדומה לתעודות סל".

בסוף חודש יולי פרסמה הרשות, בראשות פרופ' זוהר גושן, הוראה שמחייבת את מנהלי הקרנות לקבוע כללי מסגרת שלפיהם יתקבלו החלטות ההשקעה בקרנות, ולפרסם אותם. הצעה זו של הרשות זכתה לכינוי "ועדת חודק" של קרנות הנאמנות.

מדובר בהוראות גילוי, שמטרתן לתת למשקיעים ולחברות הדירוג כלים טובים יותר, בעלי ערך מוסף, לבחינה איכותית של מנהל הקרן. כמעט כל הקרנות קובעות בתשקיף שלהן כי שיעור מסוים מנכסי הקרן יושקע לפי שיקול דעתו הבלעדי של מנהל הקרן. כיום ניתן רק לדעת את הרכב הקרנות, אולם ברשות מעוניינים לדעת, במיוחד לגבי נכסים אלה, כיצד בדיוק התקבלה החלטת ההשקעה.

נערכים לרכך את ההוראות

אולם מבחינת מנהלי הקרנות מדובר בעול משמעותי, שעלול להביא לשינוי קיצוני בדרכי העבודה שלהם, ולכן באיגוד הקרנות נערכים לרכך כמה שאפשר את ההוראות.

טיוטת המכתב מהווה את סיכום טענותיהם של מנהלי הקרנות, שהועלו בפני דודו לביא, מנהל מחלקת השקעות ברשות, בישיבה שהתקיימה בין הצדדים לפני חודש. בתום הישיבה הוחלט כי האיגוד יעלה את טענותיו על הכתב ויגישן לרשות, בתוספת נוסח מתוקן מטעם האיגוד להוראות, וכעת מוחלפות טיוטות בין חברי האיגוד.

לטענת מנהלי הקרנות, ההוראה פוגעת בחופש של למנהל ההשקעות לפעול בניהול הקרן. כך למשל, טוענים המנהלים, כי אם יצטרכו לנמק כל החלטת השקעה, תקטן יכולתם להגיב בזמן אמת לנעשה בשוק, וכתוצאה מכך תיפגע יכולתם להניב תשואה עודפת למשקיעים בקרן.

ההוראה מחטיאה את ייעודה

עוד טוענים המנהלים, כי ההוראה מחטיאה את הרציונל שלשמה היא מוצעת - במקום לשפר את אפקטיביות ניהול ההשקעות, הבקרה והפיקוח, הם ייאלצו לדאוג להגנה משפטית מפני תביעות של משקיעים.

המנהלים גם מלינים על הרקע שבו התקבלה ההחלטה ברשות. "הנהלים מהווים מעין החלה של המלצות ועדת חודק מבלי שכוננה ועדה לצורך כך, ומבלי שוועדה כזו, ככל שהייתה קמה, בחנה את הפרמטרים הייחודיים למנהלי הקרנות", כותב ציבייר.

עוד הוא מציין, כי "ההוראות הנן רחבות היקף בהרבה מאלה שאומצו במסגרת 'ועדת חודק', ומוחלות על כל סוגי ניירות הערך ולא רק על רכישה בהנפקה של אג"ח".

מסקנות ועדת חודק חלות על גופים מוסדיים וקובעות כללים ברכישת איגרות חוב קונצרניות, וביניהם העמקת האנליזה, קביעת תנאים חוזיים, אמות מידה פיננסיות וזכות להעמדה לפירעון מיידי.

עוד מציינים המנהלים, כי "עולה שאלה בקשר עם סמכותה של הרשות להחיל את ההוראה המחייבת, שכן היא אינה עולה בהכרח בקנה אחד עם הוראות החקיקה הקיימות כיום".

הרשות: מי שמסתיר - חושש

ברשות דוחים את טענות האיגוד כאילו ההוראות דומות במהותן לאלו של ועדת חודק, שכן הן לא קובעות כללים להשקעה, אלא קובעות חובה לגלות לפי אילו פרמטרים התבצעה ההשקעה.

לפי גורמים ברשות, ישנם מנהלים שחוששים כי הוראות הגילוי יחשפו את העובדה כי ניהול ההשקעות שלהם מונע לא רק משיקולים מקצועיים (למשל בשל היותו של מנהל הקרן גוף קשור לני"ע או קשור לחתם) ולכן הם מתנגדים. מאידך גיסא מציינים ברשות, ישנם כמה מנהלים שההוראות לא ישנו בהרבה את תהליכי העבודה שלהם, שממילא אין בהם מה להסתיר.