שטיגליץ ממליץ לשטיינץ: לא להוריד מסים על תמלוגי הגז

שטיגליץ ציין כי חשוב מאוד לבחון מחדש את מערכת הכללים הפיסקלית החלה על קידוחים קיימים ■ שיבח את גישת ממשלת ישראל בתכנון ארוך-טווח

שר האוצר, יובל שטייניץ, נועד היום (ב') בניו-יורק עם זוכה פרס נובל בכלכלה, ג'וזף שטיגליץ. במהלך המפגש התקיימה שיחה ארוכה בסוגיית תמלוגי הגז. שטיגליץ ציין כי חשוב מאוד לבחון מחדש את מערכת הכללים הפיסקלית החלה על קידוחים קיימים - כמו שנעשה במדינות רבות בעולם והדוגמא הטריה ביותר היא אוסטרליה שעבודת הוועדה שמינתה בנושא הסתיימה בתקופה האחרונה.

באשר לפעילות הקידוח בישראל, שטיגליץ הציע לשר האוצר שטייניץ את האפשרות כי לא יחול מתווה של הפחתות מיסים ישירים על התמלוגים של תגליות הגז.

ביחס להתמודדות ממשלות בעולם עם המשבר הכלכלי, אמר שטיגליץ כי קיימת חשיבות מכרעת לתכנון תכניות לטווח הארוך, תוך הקניית ודאות ואמינות לתכניות. לדבריו, הפחתות מס דיבידנד שממשל בוש הוביל באופן זמני הביא לתוצאה הפוכה - חברות רבות שיחררו דיבידנדים לבעלי המניות, שנמנעו מלהשקיע אותם מחדש כי ידוע שבעתיד הרווחים בדמות הדיבידנדים ימוסו.

שטיגליץ ציין כי המדיניות המוניטרית המרחיבה של הבנק הפדרלי האמריקני אף היא לא מסייעת לפתור את עיקר הבעיה - מחסור באשראי לעסקים קטנים. הפחתת הריבית לא דוחפת את הבנקים להלוות לעסקים אלה, ודווקא להם היה מקום לתת תמריצי מס כדי לעודד הלוואות. הוא עוד המליץ לממשלות להתמקד ביצירת השקעות, ולא בעידוד הצריכה.

שטיגליץ שיבח את גישת ממשלת ישראל בתכנון ארוך-טווח שלטענתו הייתה נכונה - מתווה מיסים פוחת לאורך שנים, תקציב דו-שנתי, מתווה גירעון פוחת רב-שנתי - כל אלה משקפים את האופן שבו ממשלות צריכות לחולל שינויים תומכי-צמיחה בזמן משבר.