נציגי נובל: שינוי רטרואקטיבי יפגע באמנת הסחר עם ארה"ב

את נובל אנרג'י ייצג לאוסן פרימן, סגן נשיא נובל אנרג'י למזרח התיכון והמומחים ששכרה נובל, ובהם עו"ד אייב סופר, לשעבר היועץ המשפטי של מחלקת המדינה האמריקנית, ושופט בית המשפט בארה''ב, דיויד הובס, מומחה בינלאומי לאנרגיה.

סופר הזהיר בדיון כי ישראל תמצא עצמה בבוררות בינלאומית מול ארה"ב בבית דין באירופה אם תפגע בזכויותיה של נובל אנרג'י באופן רטרואקטיבי המנוגד לטענתו לאמנה בין המדינות.

לוסון פרימן סגן נשיא נובל אנרג'י למזרח התיכון ציין דיון בכנסת כי "חוץ מאיתנו, החברה הבינלאומית היחידה שפעלה כאן (הכוונה לבריטיש גז), שראתה את אותו פוטנציאל שאנחנו ראינו - הגיעה למסקנה שהסיכונים רבים מדי והחליטה לנטוש. המסר שלי הוא שההחלטה שלנו כחברה בינ"ל לחיפושי נפט להגיע לכאן היא לא החלטה קלה".

"אנחנו רואים עצמנו במסע", אמר פרימן. "כשהגענו לכאן לפני 12 שנה בטחנו בכם. כשהוחלט לא להעלות את התמלוגים בטחנו בכם. וכשהבטיחו שהשינויים לא יהיו רטרואקטיבים בטחנו בכם. אנחנו כאן 12 שנים ואנחנו רוצים להיות עוד הרבה הרבה שנים. אנחנו רואים בעצמנו שותף מלא ואנחנו ממשיכים לבטוח בכם ומקווים שגם אתם בוטחים בנו".

השופט אייב סופר, ציין כי היה שופט במשפט אריאל שרון נגד ה"טיים" וטיפל בהסכם בין ישראל למצרים בנושא טאבה, והיה שותף בהשגת פיצויים ממצרים לנפגעי ראס בורקה. סופר אמר כי "לישראל זכות ברורה לקבוע את המשטר הפיסקלי שלה. ההערות שלי מתייחסות אך ורק לנקודה האם ישראל יכולה לעשות שינוי רטרואקטיבי. כפי שציינתי בפני ועדת ששינסקי".

לדברי סופר, "שינוי רטרואקטיבי בשיעור התמלוגים או במסים, ככל שהם חלים על נובל - יהוו הפרה של האמנה בין ישראל לארה"ב לידידות ויחסי מסחר. נובל הסתמכה בהשקעה של מיליארדים במיזם שסיכוייו נראו נמוכים להצליח".

סופר הזהיר ש"אם נפגעו זכויותיה של נובל, ממשלת ארה"ב תצטרך להחליט האם לתבוע בשמה של נובל פיצוי מלא על הפגיעה. הצדדים החליטו באותה אמנה שמחלוקת כזו תידון בבית הדין לצדק באירופה. אני לא צריך לומר לכם כמה עצוב זה ייראה אם שתי בעלות ברית ידונו בסכסוך ביניהם בבית דין אירופי. אף אחד לא רוצה שזה יקרה. הוועדה הזו צריכה למנוע את הכתמת שמה הטוב של מדינת ישראל כחברה שומרת חוק".