בעוד שבוע: אחמדינג'אד ישליך אבנים על חיילי צה"ל בגבול לבנון

בצה"ל עוקבים בדריכות אחר ביקורו הצפוי של נשיא איראן בדרום לבנון בעוד כשבוע ■ החיילים המוצבים בעמדות לאורך הגבול יונחו להימנע מתגובה על פרובוקציות מהצד הלבנוני

בעוד שבוע ימים תלבש לבנון חג לכבוד ביקורו של יקיר חיזבאללה - נשיא הרפובליקה האיסלאמית של איראן. לראשונה מאז נבחר לתפקיד הנשיא בשנת 2005 צפוי הנשיא האיראני מחמוד אחמדיניג'אד להגיע ב-13 באוקטובר לביקור רשמי בלבנון, שיימשך יומיים, אבל עוד לפני נחיתתו של אחמדינג'אד בלבנון - מצליח הביקור הצפוי לעורר תשומת לב רבה ואף מתיחות באזור.

את ביקורו יפתח אחמדינג'אד בפגישות עם צמרת ההנהגה הלבנונית וראשי מוקדי הכוח במדינה: הנשיא מישל סולימאן, ראש הממשלה סעד חרירי ויו"ר הפרלמנט נביה ברי. אך מרבית הספקולציות שקשורות בביקור עוסקות דווקא בשאלה האם ייפגש הנשיא האיראני עם בן הברית הקרוב ביותר שלו, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה.

מאז תום מלחמת לבנון השנייה הספיקו השניים כבר להיפגש מספר פעמים, ונסראללה נאלץ בשם כך לנקוט אמצעים ביטחוניים כבדים על מנת להסוות את יציאתו ממקום המסתור. כעת יארח מזכ"ל חיזבאללה את הנשיא האיראני ב"מגרש הביתי שלו", ובעולם וגם בישראל מצפים לראות כיצד תיראה הפגישה הזו.

ישליך אבנים לעבר חיילי צה"ל

במסגרת פגישותיו הרשמיות עם ראשי המדינה, צפוי לסייר אחמדינג'אד גם בדאחיה - הפרבר הדרומי של ביירות, מעוז החיזבאללה והאזור ממנו ניהל נסראללה את המערכה מול ישראל. לאחר מכן יפנה דרומה ויבקר במעוזי חיזבאללה נוספים - חלקם לאורך הגבול עם ישראל, ובמוקדים בהם התנהלה המערכה במלחמת לבנון השנייה, בהם בינת ג'ביל ומארון א-ראס.

על פי הדיווחים בכלי התקשורת הערביים, צפוי הנשיא האיראני אף להשליך אבנים לעבר ישראל בשער פטמה, כחלק מטקס רשמי שייערך במקום במהלכו הוא גם יישא דברים. במסגרת הביקור יחנוך מספר פרויקטים במימון אירני - ובהם מוזיאון "מיני אל-אקצה", שנבנה בהשראת מוזיאונים דומים בעולם, ובו מודל מוקטן של כיפת הסלע בירושלים ומבנים נוספים.

לבנון לובשת חג - ודגלים אירניים

היערכות ארגון חיזבאללה להגעתו של אחמדינג'אד היא היערכות ליום חג של ממש. בלבנון גברה המתיחות מאז נודע על כוונתו של נשיא איראן להגיע לביקור רשמי במדינה, וגורמי ממשל רבים הביעו חשש כי חיזבאללה ינסה להפוך את הביקור למופע ראווה ותמיכה בארגון. מזה זמן רב עמלים אנשי הארגון על ההכנות הקפדניות לביקור, הכוללות תליית כרזות בדמותו של הנשיא האיראני ועבודות תשתית שונות.

חשש מהגברת המתיחות עם ישראל

על רקע ההערכות כי חקירת הירצחו של ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי תצביע בסופו של דבר על חיזבאללה כאחראי, הזהירו אף גורמים פוליטיים במדינה כי הארגון ינסה לנצל את הביקור ל"קרש קפיצה" לקראת הפיכה של ממש במדינה. על פי דיווחים בלבנון, מזה זמן רב כבר פרוסים חמושים של חיזבאללה ברחובות ביירות, בציפייה ל"אור ירוק" לביצוע ההפיכה.

בכלי התקשורת הלבנוניים שאינם מזוהים עם חיזבאללה הביעו בימים האחרונים סלידה מהביקור הצפוי, וחשש כי הוא עלול להעלות גם את המתיחות מול ישראל. זאת, על רקע מסרים רשמיים שהועברו לאחרונה מירושלים לביירות, לפיהם ביקורו של הנשיא האירני יגביר המתיחות ואף עלול להוביל להתלקחות באזור.

צה"ל עוקב בדריכות אחר הביקור

גם בפיקוד הצפון עוקבים בדריכות אחר ביקורו הצפוי של אחמדינג'אד בדרום לבנון. צה"ל לא יעלה את רמת הכוננות, כדי שלא להעמיק את המתיחות הגבוהה גם כך, אך יחידות התצפית וגופי המודיעין השונים צפויים להירתם למשימת המעקב אחרי הנשיא האיראני, והחיילים המוצבים בעמדות לאורך הגבול יונחו להימנע מתגובה על פרובוקציות מהצד הלבנוני.

כך או כך, עיני האזור והעולם כולו יפנו ללבנון ב-13 ו-ב14 באוקטובר. תחת אבטחה כבדה יסייר במדינה האיש שלא כל הלבנונים אוהבים, בלשון המעטה, בעיקר בשל העובדה שהוא ממשיך לטפח את בן הברית מהפרבר הדרומי, המאיים לא רק על לבנון - אלא על המזרח התיכון כולו.