גייתנר: "למדיניות המטבע במדינות מסויימות דינמיקה הרסנית"

שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר והתכוון לאותן המדינות, ובראשן סין, אשר שומרות על המטבע שלהן מפוחת, מה שלדעתו עלול להוביל לאינפלציה ולבועת נכסים

"למדיניות המטבע של מדינות מסויימות ישנה דינמיקה הרסנית" אומר היום (ד') שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר והתכוון לאותן המדינות, ובראשן סין, אשר שומרות על המטבע שלהן מפוחת, מה שלדעתו עלול להוביל לאינפלציה ולבועת נכסים. גייתנר קרא למנהיגי מדינות העולם המתכנסים בסוף השבוע בוושינגטון בכנס של קרן המטבע הבינלאומית, נציגי הבנק העולמי וקבוצת מנהיגי ה-G20 לתאם ביניהן את מדיניותן בעניין זה.

"יותר ויותר מדינות עומדות בפני לחץ הולך וגובר מכיוון השווקים ועושות מאמצים על מנת למנוע את העלייה בערך המטבע שלהן" אמר שר האוצר בנאום שנשא בוושינגטון. לדבריו המטבעות הן "עניין מולטילטרלי מיסודו. והרבה יותר קל לפתור את הבעיות הנוצרות בגינן בפעולה משולבת של המדינות".

"חשוב מאד לראות התקדמות של הכלכלות המתפתחות הגדולות לכיוון של מערכות מסחר במט"ח גמישות יותר" הוסיף גייתנר מבלי שציין שמה של מדינה זו או אחרת, אך לכל הנוכחים היה ברור כי הוא מכוון את דבריו ישירות לממשל הסיני. "הדבר חשוב במיוחד בעבור אותן מדינות אשר מטבעותיהן מפוחתים באופן משמעותי".

נציין כי היותו של היואן הסיני מפוחת באופן מלאכותי ביחס לדולר, נותן לו יתרון יחסי משמעותי ביחסי המסחר בין המדינות. היצרנים האמריקנים סובלים מכך ששערו של היואן מפוחת בכ-40% ביחס לשערו של הדולר. גייתנר מיין כי הבעיה היא כאשר הכלכלות הגדולות (וסין היא הכלכלה השניה בגודלה בעולם), שומחות את ערך המטבע שלהן מפוחת, הן מעודדות גם מדינות אחרות לנהוג באותה הצורה. "ההשפעה הקולקטיבית של התנהגות זו מסכנת באינפלציה או בהתפחתחות בועת נכסים באותן כלכלות או בכלכלות בהן הצמיחה מתונה".