קומברס מתחילה לממש: מוכרת את אולטיקום תמורת 90 מיליון דולר

המכירה לקרן הפרייבט אקוויטי האמריקנית פלאטינום תבוצע בשני שלבים, כשבשלב הראשון תחלק אולטיקום דיבידנד בסך 64 מיליון דולר

המכירה הראשונה של קומברס טכנולוג'י, חברת החזקות התוכנה בראשות אנדרה דהן, יוצאת לדרך: אמש, לאחר סיום המסחר בוול-סטריט, דיווחה החברה כי תמכור את החברה הבת אולטיקום לקרן הפרייבט אקוויטי האמריקנית פלאטינום תמורת 90 מיליון דולר - פרמיה של 5% ביחס למחיר המניה במסחר אמש. העסקה צפויה להיסגר עד סוף הרבעון הרביעי הפיסקאלי של אולטיקום, שנגמר בינואר 2011. נזכיר, כי קומברס טכנולוג'י שכרה לפני חודשיים את בנק ההשקעות גולדמן זאקס שיבדוק עבורה אפשרויות מיזוגים ורכישות, כולל של החברה האם הנסחרת כיום בשווי של 1.5 מיליארד דולר.

בקופת אולטיקום היו בסוף חודש יולי 76.8 מיליון דולר במזומן, כך שהעסקה אינה משקפת שווי גבוה לפעילותה. מספר משרדי עורכי דין בארה"ב כבר הודיעו אמש כי בכוונתם לבדוק האם דירקטוריון אולטיקום פעל באופן תקין ולטובת בעלי המניות, כשאישר את העסקה עם פלאטינום, וקראו לבעלי מניות החברה לפנות אליהם לבירור זכויותיהם. אולטיקום תכנס אסיפת בעלי מניות ב-2 בדצמבר, בה יתבקשו בעלי המניות לאשר את העסקה, אשר תדרוש גם רוב בקרב בעלי מניות הציבור שאינם מחזיקים במניות השליטה.

קומברס רכשה את אולטיקום (סימול: ULCM), המספקת תוכנת רשת לשירותי תקשורת קווית וסלולרית, בשנת 1995, תמורת 20 מיליון דולר ששולמו במניות קומברס. החברה עצמה נוסדה בשנת 1974 בניו-ג'רזי על-ידי ארבעה שותפים, ונקראה DGM&S. לקראת הנפקתה בנאסד"ק שינתה קומברס את שם החברה לאולטיקום, ובאפריל 2000 - תקופת בועת ההיי-טק, גייסה החברה 55 מיליון דולר לפי שווי של 480 מיליון דולר.

את המחיר הנמוך בעסקה ניתן להסביר גם בתוצאות אולטיקום, שבשנת 2009 רשמה מכירות של 45.8 מיליון דולר, ובשורה התחתונה נרשם לה הפסד של 4.5 מיליון דולר. במחצית 2010 התמונה הייתה עוד פחות טובה, כשבהכנסות נרשמה ירידה של 26.1% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ל-17.3 מיליון דולר.

שון אוסבורן, נשיא ומנכ"ל אולטיקום, מסר בעקבות העסקה כי "אחרי בחינה מקיפה וזהירה של האפשרויות האסטרטגיות העומדות בפנינו, דירקטוריון החברה משוכנע כי המחיר הנוכחי בעסקה משקף את הערך הגבוה ביותר לבעלי המניות שלנו".

העסקה תבוצע בשני שלבים: בשלב הראשון תחלק אולטיקום דיבידנד בגובה 64 מיליון דולר (5.74 דולר למניה) מקופת המזומנים שלה, כאשר היום הקובע לחלוקה יהיה ה-24 בנובמבר. לאחר חלוקת הדיבידנד תרכוש פלאטינום את החזקות קומברס בחברה, ובמועד ההשלמה יקבלו בעלי המניות של אולטיקום את יתרת הסכום במזומן.

קרן פלאטינום נוסדה על-ידי טום גורס בשנת 1995, ומאז ביצעה למעלה מ-100 רכישות במגוון ענפים, והפורטפוליו שלה כולל חברות תקשורת, תעשייה, IT, נדל"ן ועוד. ההכנסות המצרפיות של כל חברות הקרן הסתכמו בשנה החולפת ב-27.5 מיליארד דולר.

אולטיקום נמצאת על המדף של קומברס כבר זמן רב. באפריל 2008 מינתה החברה את בנק ההשקעות ג'פריס על מנת שיבדוק עבורה אפשרות למיזוג או מכירה לגורם שלישי, אולם המגעים שהתקיימו לא הבשילו לכדי עסקה.

אולטיקום פרסמה את דו"חותיה המתוקנים כבר לפני שנה, וחזרה להיסחר בנאסד"ק בנובמבר 2009, לאחר שחילקה דיבידנד של 200 מיליון דולר, אשר רובו נכנס לקופתה של קומברס טכנולוג'י המחזיקה ב-68% ממניותיה. בעקבות המכירה צפויה קומברס לקבל כ-60 מיליון דולר.

נזכיר, כי לפני חודשיים הודיעה קומברס כי קופת המזומנים שלה הכילה בסוף יולי 327 מיליון דולר בלבד, וכי היא עשויה להיקלע למצוקת מזומנים במהלך שנת 2011. באותה עת הודיעה החברה על תוכנית קיצוצים בהיקף של 45 מיליון דולר שתכלול פיטורים של כ-400 עובדים, המהווים כ-10% מכוח העבודה של החברה.

במקביל, החלה החברה לממש נכסים, ובין היתר מכרה מגרשים באזור התעשייה ברעננה, עליהם הייתה אמורה לקום "קריית קומברס" תמורת 28 מיליון דולר.

מלבד אולטיקום, מחזיקה קומברס טכנולוג'י (CMVT.PK) בכ-66.5% ממניות חברת ורינט (VRNT), המפתחת מערכות הקלטת וידאו וקול. קומברס פרסמה לפני חודשיים תשקיף למכירת 10% מהחזקתה במניות ורינט, על מנת להגדיל את קופת המזומנים שלה, אך כעת לא בטוח שהמכירה תצא לפועל, לאור המגעים שמנהל גולדמן זאקס.