פעמיים תוך חודש: ברזיל העלתה המס על השקעות זרות באג"ח

שר האוצר הברזילאי שב וקרא לשים קץ למלחמת המטבעות העולמית ■ ברזיל העלתה את ההיטל על רכישות של אג"ח מקומיות על ידי זרים מ-4% ל-6%

ברזיל הגבירה את מאמציה לרסן את הייסוף של הריאל ע"י מיסוי של תנועות הון לתוך המדינה, והעריכה שהיא תיאלץ אולי לנקוט צעדים נוספים. שר האוצר שלה, גואידו מנטגה, חזר וקרא אתמול לשים קץ ל"מלחמת המטבעות העולמית", מונח שהוא עצמו השתמש בו לראשונה בתחילת החודש.

ברזיל, הכלכלה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית, העלתה את ההיטל על רכישות של אג"ח מקומיות על ידי זרים מ-4% ל-6%. היא גם העלתה את ההיטל על כספים מחו"ל שמשמשים כביטחונות (פיקדונות מרג'ין) לעסקאות בחוזים עתידיים בברזיל מ-0.38% ל-6%.

הצעדים שהוכרזו אתמול מיועדים לשחוק את הביקוש של "כסף חם" מחו"ל להשקעות קצרות טווח בברזיל, ולהאט את זרימת הדולרים שייספה את הריאל ב-7.1% מול הדולר בשלושת החודשים האחרונים. הריאל הברזילאי היה בכך למטבע השני בביצועיו באמריקה הלטינית מול הדולר.

ברזיל, שהריביות שלה הן הגבוהות ביותר מבין מדינות G20, מנסה לבלום את התחזקות המטבע כאשר משקיעים מחפשים נכסים עם תשואות גבוהות יחסית בשווקים מתעוררים, בגלל הריביות האפסיות בארה"ב, יפן ומרחב האירו.

"חייבים לנטרל את מלחמת המטבעות הזו", אמר מנטגה לכתבים. "העולם חייב להגיע להסכם בנושא זה".

מדינות כמו סין וטורקיה, שמבקשות לעצור את ייסוף מטבעותיהן כדי למנוע פגיעה ביצוא שלהן, גורמות לזעזועים בשוקי ההון, ומכאן באה קריאתו של שר האוצר הברזילאי לתגובה עולמית מתואמת למתרחש בשוקי החליפין.

דרום קוריאה מסרה היום שהיא מכינה אמצעים נוספים לריסון כניסת ההון הזר לתחומה על רקע הריביות הנמוכות בחו"ל. הבנק המרכזי של אינדונזיה הודיע שהוא מתכנן להציע פיקדונות לטווחים ארוכים יותר של 3, 6 ו-9 חודשים כדי להפחית את התנודתיות בשער הרופיה המקומית.

מנטגה בעד "הסכם פלאזה"

מנטגה הצביע על "הסכם פלאזה" מ-1985, שבו הסכימו חמש ממשלות להתערב כדי לפחת את הדולר האמריקני מול הין היפני והמארק המערב גרמני של אז, כעל סוג של הסכם שנחוץ אולי גם כיום. לפני עשרה ימים נכשלו שיחות תיאום בין נציגי המדינות שנטלו חלק בכנס השנתי של קרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון.

ההיטל הגבוה יותר בברזיל חל על השקעות זרות באג"ח, בקרנות מניות מקומיות, בקרנות גידור ובקרנות פנסיה, מסר משרד האוצר בברזיליה. מאנטגה אמר שאמצעים נוספים להאטת הייסוף של הריאל יישקלו במידת הצורך, או שיורחבו האמצעים הנוכחיים.

המהלך של ברזיל עלול שלא להרתיע את קרנות הנאמנות היפניות שמשקיעות בשווקים מתעוררים כמו ברזיל, רוסיה, הודו וסין, העריך סוסומו קאטו, הכלכלן הראשי של בנק קרדי אגריקול הצרפתי בטוקיו.

"על אף שהמס המוגדל יעיק על השקעות בניירות ערך ברזילאיים במידת מה, אני לא חושב שהוא יגרום לביטול השקעות או לירידה במספר הקרנות החדשות שעוסקות בכך, מפני שהתשואות על ההשקעות בברזיל עדיין גבוהות", אמר קאטו.

העלאת המס היתה השנייה בחודש האחרון. הריאל הברזילאי, שנחלש אתמול ב-0.5% ל-1.675 לדולר אמריקני, עלה ב-1.4% מול הדולר מאז 4 באוקטובר, היום שבו הכפיל מנטגה את ההיטל על השקעות זרות באג"ח ברזילאיות ל-4%.