אנטישמיות או חופש אקדמי? פרופ' בארה"ב: "לפרק את ישראל"

מרצה באוניברסיטה השחורה הוותיקה ביותר בארה"ב אמר בהפגנה בוושינגטון: "אני אומר למוסלמים, אחים ואחיות יקרים, התאחדו והתקוממו נגד המפלצת רבת הראשים, שמכנה עצמה ציונות"

מקרה נוסף של התבטאות אנטישמית ואנטי-ישראלית חריפה מפי מרצה בעל קביעות באוניברסיטה בפנסילווניה מכה גלים בציבור היהודי ובחוגים אקדמיים בארה"ב ומעורר שוב את השאלה האם החירות האקדמית היא בלתי מוגבלת וחובקת גם קריאות להשמדת עם.

רשת השידור הנוצרית (CBN), כלי התקשורת הגדול והחשוב יותר של הימין הנוצרי בארה"ב, שידרה בסוף השבוע קטע וידיאו שהנציח נאום אנטי-ישראלי קשה, "מהסוג ששומעים בדרך כלל בטהראן ובעזה", לפי הגדרת הרשת. הנאום נישא בהפגנת יום אל קודס בוושינגטון, לא הרחק מהבית הלבן, בצל דגלי חיזבאללה, בתחילת ספטמבר, אך נחשף רק עתה, במסגרת "פרוייקט תחקירי טרור" של הרשת הנוצרית.

הנואם היה קאוקב סידיקי, פרופסור לספרות אנגלית באוניברסיטת לינקולן בפנסילווניה, הקולג' השחור הוותיק ביותר בארה"ב. מאז 2003 קיבל המוסד כמעט 200 מיליון דולר כמענקים למימון פרוייקטים שונים. לפרופסור, המלמד שם מאז 1985, יש היסטוריה ארוכה של הצהרות אנטישמיות, אך הוא נהנה מקביעות באוניברסיטה ומכהן בשתי ועדות אקדמיות במוסד.

"אנחנו חייבים להתאחד ולהביס, להשמיד ולפרק את ישראל, אם אפשר בדרכי שלום", אמר סידיקי, בן 67, שהיגר לארה"ב מפקיסטאן. "אולי, כמו סלח א דין, ניתן (ליהודים) מספיק מזון ומים לחזור למדינות שמהן הגיעו כדי לכבוש עמים אחרים".

"ליהודים אומר, תראו מה יכול לקרות לכם אם המוסלמים יתעוררו", המשיך סידיקי. "למוסלמים אומר: אחים ואחיות יקרים, התאחדו והתקוממו נגד המפלצת רבת הראשים שכנה עצמה ציונות".

הפרופסור סירב להעניק ראיון לרשת הנוצרית, אך בתגובה בדוא"ל הכחיש שהוא אנטישמי. לדבריו, הכרזותיו נגד ישראל "עולות בקנה אחד עם האידיאלים והעקרונות שעליהם נוסדה אוניברסיטת לינקולן".

"כאשר אני מותח ביקורת על 'היהודים' אני מתכוון להנהגה הנוכחית של 'מדינת ישראל' ולתומכים הגדולים שלה, לא לגזע היהודי בכללו", אומר סידיקי.

אך תחקיר של הרשת העלה, כי האבחנה שעשה סידיקי אינה תקפה. הוא הצהיר פעם: "הקוראן אומר לגרש אותם מהמקומות שמהם הם גירשו אותנו. לא מדובר רק בפירוק ההתנחלויות. ההתנחלויות האלה הן רק זרועות השד שמתגורר בתל-אביב".

בראיון ל"פילדלפיה אינקוואיירר", בסוף השבוע, אמר סידיקי שהוא מתייצב מאחורי הצהרותיו בעצרת בוושינגטון ולא יחזור בו למרות הביקורת של אלה ש"מאיימים על החירות האקדמית".

"נהנה מהתמיכה של הפקולטה והסטודנטים"

הפרופסור טוען, שהוא נהנה מתמיכה של הפקולטה והסטודנטים ושהוא מתכוון להוסיף ולהשמיע את דעותיו למרות הלחצים של אלה שמגדירים אותו אנטישמי.

"התלהבתי קצת והשמעתי דברים שהיו די חריפים", אמר סידיקי. "זה לא אומר שלא אשמיע אותם שוב". הוא טוען שדבריו לא הובנו כהלכה. "אני נגד מדינת ישראל, לא נגד היהודים".

מנהל "פרויקט תחקירי הטרור", ריי לוקר, אמר כי דברי סידיקי ביום אל קודס הם רק חוליה אחת בשרשרת התבטאויות דומות שהוא השמיע לפחות בעשר השנים שחלפו. כך, למשל, הוא כתב בפוסטינג ברשת שהשואה היא "הונאה", דבר שמישהו "המציא", שאין אפילו מסמך אחד שמוכיח שהיא אכן התרחשה. בהזדמנויות אחרות הוא כתב, כי היהודים "השתלטו על אמריקה באמצעים נכלוליים ובלתי מוסריים".

סגן נשיא האוניברסיטה, מייקל היל, אמר ל-CBN, כי האוניברסיטה אינה מסכימה בשום פנים ואופן עם דברי סידיקי על ישראל והיא אינה תומכת בהם. אבל, לדבריו, הפרופסור נהנה מקביעות ומחירות ההבעה, והאוניברסיטה אינה יכולה לשלוט על מה שהוא אומר בזמנו החופשי, כאזרח פרטי.

קטע הווידיאו מעצרת אל קודס וחשיפת התבטאויות קודמות של הפרופסור שבהן הוא מכחיש את השואה, חוללו ביקורות קשות של ארגונים פרו-ישראליים בארה"ב. הארגונים אומרים שאוניברסיטה שממומנת מכספי המדינה אינה יכולה להעסיק מכחיש שואה והם פתחו במסע להרחקתו.

שני סנטורים בסנט של מדינת פנסילווניה, דיילין ליץ' ואנתוני הארדי, דורשים מנשיא אוניברסיטת לינקולן לוודא ש"ההשתלחויות האנטישמיות" של הפרופסור לא יחלחלו לכיתות המוסד. "אנו תומכים בחירות אקדמית ובוודאי בזכותו של הפרופסור למתוח ביקורת על ישראל או על כל ישות אחרת", הם כתבו. "מכל מקום, שואה אינה תיאוריה או דעה. זו עובדה היסטורית מתועדת, שמכחישים אותה רק בעלי אג'נדות אנטישמיות".