"גוגל ניצחה את המתחרות כי היא העזה לטעות"

בריאן אייזנברג, גורו עולמי בתחום חוויית המשתמש באינטרנט: "גוגל קונה כל מה שזז. שירות השיחות בג'ימייל עשה מיליון שיחות ביום הראשון להפעלתו. מה שצריך זה להביא משתמשים"

"כמה חברות ענק צמחו אחרי גוגל? מעטות. קרנות ההון סיכון כבר לא יכולות לקוות שיהיה 'הום-ראן' שיחזיר להן את ההשקעה. זה כמעט ולא קורה יותר", כך אומר בריאן אייזנברג, אחד מעשרת הגורואים העולמיים לחוויית משתמש ודובר מבוקש בתחומי השיווק של אתרי אינטרנט.

אייזנברג, מייסד שותף ויו"ר של Web Analytics Association, הוא מחלוצי השיווק באינטרנט וספריו כמו "Call to Action" ו-"Always Be Testing", הגיעו לרשימת רבי-המכר של עיתונים נחשבים כמו "וול סטריט ג'ורנל", "ביזנסוויק" ו-USA Today. במשך השנים הוא עבד גם עם הארגונים הגדולים ביותר כמו HP, ג'נרל אלקטיק, דל, NBC ואחרים, כדי לסייע להם בתחום האופטימיזציה של אתרי האינטרנט שלהם.

25 שנים עברו מאז אייזנברג ביקר בישראל בפעם האחרונה. לאחרונה נחת פה שוב, בעקבות הזמנה שקיבל מידידו מייקל אייזנברג (לא קרוב משפחה), שותף בקרן ההון סיכון בנצ'מרק, שביקש ממנו להגיע ולהרצות בנושאי יזמות, הון סיכון ואינטרנט.

"התרשמתי מאוד מאיכות האנשים בישראל ומהמקצועיות שלהם", מודה אייזנברג. "רציתי לעזור להם ולהביא להם את 21 סודות ההתלכדות (convergence, תחום בו הוא עוסק מ-1998, ב"פ). אני מאמין שההשפעה של התלכדות היא משמעותית. הרבה חברות מנסות לעשות את זה, אבל לא תמיד בהצלחה".

- תגלה לנו את אחד הסודות.

"חשוב מאוד לתקשר את הערך של החברה ולהביע אותו בכל עמוד באתר אינטרנט של החברה. יש יתרונות עצומים למינוף מסחרי-חברתי בעולם של היום ולכן צריך הבנה טובה של המשתמש כדי לדעת איפה צריך להשתפר".

- לא יותר פשוט לעשות קמפיין פרסומי לשירות או למוצר?

"פרסום הוא מחיר שצריך לשלם כשאתה לא יודע להגיע אל הקהל שלך. גוגל לא עשו קמפיין פרסומי בתחילת הדרך, אלא התמקדו בבניית תוצאות רלוונטיות למשתמש. הרי היו אז הרבה חברות חיפוש. גוגל יצאה עם מוצר טוב יותר והמשתמשים הגיעו מעצמם".

- זה נשמע קל, אבל כולם יודעים שהאתגר הרציני הוא להגיע אל מסת משתמשים.

"זה לא קסם. חברות צריכות לחטט ולבדוק אם המטבוליזם האירגוני הורג אותם. המתחרים של גוגל היו יאהו, שהפכה לחברת מדיה, ומיקרוסופט, שמנסה להתחרות עם בינג ולא מצליחה. גוגל ניצחה כי היא העזה לטעות".

לצד המחמאות לגוגל, אייזנברג לא חוסך גם בביקורת. "כשאתה נהיה עשיר, אתה מסתכן בלהפוך לדינוזאור. כשנוח לך, קשה לך לזוז מהר. גוגל קונה בחצי השנה האחרונה כל מה שזז. שירות השיחות בג'ימייל עשה מיליון שיחות ביום הראשון להפעלתו. זה מפחיד. הם יהרגו את סקייפ".

אייזנברג מסביר כי חברות חייבות לדעת להגיב ולייצר סביבה שלא תקפיא יצירתיות וחדשנות. "ניקח, למשל, את אמזון. שעתיים אחרי שמייקל ג'קסון מת היא כבר עדכנה את עמוד המוזיקה באתר שלה. לכן אמזון שולטת בשוק, כי הם יודעים לזוז מהר".

- זריזות זה אחד הסודות?

"זה חשוב, אבל מה שצריך זה לחשוב מהשלב הראשון איך להביא את המשתמשים. המשתמשים יותר מפולחים ודעתם מוסחת בקלות. יש להם פחות אמונה וקשה לשכנע אותם. חשוב להשתמש בעדויות של משתמשים אחרים, אנשים אוהבים להשתמש במה שמדברים עליו. חשוב לדעת מה הם אוהבים. העתיד הוא לא בצריכת עוד פרסום אלא בהתנסות".

- ואיך העתיד הזה ייראה?

"בבית תהיה לנו מערכת של חומרה של אפל ומערכת של גוגל שילכדו את כל השימושים וידעו מה מעניין אותנו ומתי. המידע ידבר".

- על החזון הזה שמענו לפני שנים רבות.

"החלקים מתחילים להתלכד. זה קורה. הכל יהיה ממוקד, מבוסס מידע, מכוון למשתמש".

- אתה מדבר על לכידות אבל האינטרנט הסלולרי עדיין מקושקש, החוויה אינה קלה, חנות האפליקציות הגדולה של אפל קשה לניווט ובכלל, קשה לדעת אילו מהיישומים שם רלוונטיים.

"גוגל, כמתחרה, לא תיתן להזדמנות הזאת לחמוק, היא תפתח את חנות האפליקציות שלה כך שאפל ילמדו במה הם טעו. מי שלא ידע לזהות את הסימנים המוקדמים ויישאר פעיל על פלטפורמה אחת, יהפוך לדינוזאור".