קדימה דורשת את ועדת הכלכלה; האם שאמה יידחק הצידה?

על תפקיד יו"ר ועדת הכלכלה צפויים להתמודד הח"כים ושרי האוצר לשעבר, מאיר שטרית ורוני בראון מקדימה

בצל הטלת הקלון היום (ג') על ח"כ צחי הנגבי, יו"ר סיעת קדימה, ח"כ דליה איציק, שיגרה לפני זמן קצר מכתב רשמי בשם סיעת קדימה לראשת הממשלה בנימין נתניהו, ובו דרישה להעברת ראשות ועדת הכלכלה לידי קדימה.

במכתבה כתבה איציק: "כידוע לך, בתחילת כהונתה של הכנסת הנוכחית סוכם בינך לבין ראש האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, כי ח"כ הנגבי, אשר כיהן כיו"ר ועדת חוץ וביטחון בכנסת ה-17, ימשיך לכהן בתפקידו ויכהן כיו"ר הוועדה לתקופה מוגבלת. עוד סוכם כי בתקופה זו, ראשות ועדת הכלכלה תהיה בידי סיעת הליכוד".

איציק המשיכה וכתבה כי "על פי הסיכום, כל אחד מהצדדים רשאי להודיע בכל זמן על קיצור התקופה, ובמקרה כזה ההחלפה תתבטל. נוכח השעייתו של ח"כ הנגבי מהכנסת ובהתאם לסיכום - הריני להודיעך כי סיעת קדימה דורשת לקבל לידיה את ראשות ועדת הכלכלה לאלתר".

הקלה לנתניהו

כך, החלטתו של בית המשפט להטיל קלון על ח"כ צחי הנגבי עשויה לפתור לראש הממשלה, בנימין נתניהו את "בעיית" מינויו של ח"כ כרמל שאמה-הכהן ליו"ר ועדת הכלכלה הבא של הכנסת. דרישתה של קדימה להעביר לידיה את ראשות הוועדה מקלה על נתניהו, שניסה להימנע מהמינוי של שאמה.

על תפקיד היו"ר צפויים להתמודד הח"כים ושרי האוצר לשעבר, מאיר שטרית ורוני בראון מקדימה, ואילו ועדת החו"ב תחזור לידי הליכוד. בליכוד הוזכר שמו של השר יוסי פלד כמועמד להחזיק בתפקיד יו"ר הוועדה, אולם הוא ייאלץ לוותר על תפקידו בממשלה.

גורמים במערכת הפוליטית ששוחחו עם רה"מ התרשמו שאין בכוונתו של נתניהו לוותר בעיתוי כזה על ועדת הכלכלה ולהוציאה מידי הליכוד, אולם יש מי שאומרים שייתכן שנתניהו לא יצליח לעמוד בפיתוי וינצל את ההזדמנות שנקרתה בדרכו למנוע את מינויו של שאמה לתפקיד היו"ר.

בחודשים האחרונים ניסה נתניהו להשאיר על כיסאו את יו"ר ועדת הכלכלה, אופיר אקוניס, וזאת כדי למנוע משאמה, שהובטח לו התפקיד, לקבל אותו לידיו. בישיבת סיעת הליכוד לפני שבוע אמר נתניהו כי התפקיד יעבור לידי שאמה, אבל רק בעוד 45 יום. בליכוד הסבירו כי נתניהו ממתין לתוצאות משפטו של הנגבי. עתה נראה כי יוכל למצוא פתרון אלגנטי לסוגיה. בימים הקרובים צפוי שאמה להיפגש עם נתניהו בנושא.

שאמה הביע היום ביטחון כי להכרעה בעניין הנגבי לא תהיה השלכה לגבי איוש יו"ר ועדת הכלכלה. "הסיכום עם קדימה סגור עד תום שני שלישים קדנציה. לרה"מ, לקואליציה ולליכוד חשיבות ראשונה בניהול ועדת הכלכלה. בעוד ועדת חו"ב מתעלה מעל שיקולי אופוזיציה קואליציה, בוועדת הכלכלה גלום פוטנציאל לקרקס אופוזיציוני לעומתי".