שיאים בשוק האמנות: ליז טיילור של וורהול נמכרה ב-63 מיליון ד'

"הגברים בחייה", ציור שחור-לבן מ-1962, נמכר אתמול בניו יורק

ציור שחור לבן בכתמים שצייר אנדי וורהול מ-1962 של כוכבת הקולנוע אליזבת טיילור נמכר אמש ב-63.4 מיליון דולר בבית המכירות הפומביות פיליפס דה פורי בניו יורק - הסכום השני בגובהו שהשיגה עבודה של וורהול במכירה פומבית כלשהי.

התמונה, "הגברים בחייה", סייעה לבית המכירות שבבעלות חלקית רוסית לרשום את המכירה הפומבית הטובה בתולדותיו, עם סך של 137 מיליון דולר ממכירת 52 מתוך 59 יצירות שהוא הציע. 9 אמנים זכו למחירי שיא לעבודותיהם, כולל סינדי שרמן, פליקס גונסלס-טורס ורודולף שטינגל.

העבודה של וורהול מתנשאת לגובה 1.60 מטר ומבוססת על צילום של טיילור עם בעלה השלישי מייק טוד ובעלה הרביעי לעתיד אדי פישר שפורסם במגזין "לייף". ההערכה היתה שתימכר בכ-40 מיליון דולר, סכום שנחשב על ידי כמה סוחרים לפני המכירה כמופרז. המחיר נסק בסופו של דבר הודות למלחמת מחירים טלפונית בין שני מתמודדים.

"שני אנשים רצו את התמונה - פשוט מאוד", אמר סוחר האמנות כריסטוף ואן דר וגהה מניו יורק. "זו היתה התחלה נהדרת של השבוע".

שוק האמנות מתאושש מהמיתון

המכירה אמש בפיליפס היתה הראשונה מבין שלוש מכירות פומביות שנחשבות למדד להתאוששות שוק האמנות מן המיתון של השנה שעברה. הערב ומחר בערב ייערכו המכירות הפומביות של סותבי'ס וכריסטי'ס אינטרנשיונל בניו יורק, שצפויות לגייס ביחד 565 מיליון דולר.

לפני שנה, המכירה המקבילה של פיליפס גייסה 7 מיליון דולר בלבד. השנה גויס סכום גבוה פי כמעט 20 במידה רבה בזכות הסוחר הפרטי פיליפ סגלו, שארגן מכירה נוספת תחת הכותרת "קארט בלאנש". סגלו מילא את המכירה בשמות שהוא מטפח וגייס קונים בתמורה לנתח מעמלת הקנייה. הזוכה האלמוני בתמונה של וורהול היה לקוח שלו, הוא מסר לעיתונאים אחרי המכירה.

ג'ונתן בינסטוק, יועץ בכיר ביחידת האמנות של סיטי פרייבט בנק, תיאר את המחיר שבו נמכרה התמונה של וורהול כ"אדיר במידה מפתיעה".

חלקו של סגלו במכירה הפומבית הכוללת בפיליפס הוערך ביותר מ-80 מיליון דולר, וערך היצירות שהוא לא הצליח למכור היה כ-37 מיליון דולר. יתר המכירה הסתכמה ב-34.4 מיליון דולר והרווח ממנה נאמד ב-19.9 מיליון דולר.

האומדנים הללו אינם כוללים את העמלות. פיליפס גובה 25% ממחיר ה"פטיש" (המחיר בו נסגרת המכירה) עד 50,000 דולר בתוספת 20% מ-50,000 עד מיליון דולר ו-12% מעל מיליון דולר.

סגלו גייס קונים שהסכימו על פי חוזים שנחתמו איתם להגיש הצעות מחיר לעבודות מסוימות, ובכך הוא צמצם חלק מהדרמה של הערב. התמונה של וורהול, למשל, הוצעה בכפוף להצעת מחיר של גורם שלישי. אותה התחייבות הושגה גם לגבי "פורטרט עצמי" של ז'אן-מישל בסקייה מ-1982 שנמכר ב-4.6 מיליון דולר, קצת מעל האומדן הנמוך ביותר.

תמונה בגובה כמעט 1.80 מטר של סינדי שרמן, "ללא כותרת מס' 153", שבה נראית האמנית כגופה מרוחה בבוץ, נמכרה בשיא של 2.7 מיליון דולר, קרוב להערכה הגבוהה ביותר של 3 מיליון דולר.

פיליפ סגלו, שעם לקוחותיו נמנים המיליארדר הצרפתי פרנסואה פינו, שהוא הבעלים של בית המכירות כריסטי'ס, ניהל את מחלקת האמנות של כריסטי'ס במשך ארבע שנים, לפני שהפך לסוחר אמנות פרטי.