אור וצללים

היא כבר החליפה שני מנהלי שיווק ויח"צנים, נקלעה למחלוקת עם השותף ב"מגדלי הצעירים" ולא תמיד הפרויקטים שלה עומדים בזמנים; ענבל אור - שמסרה עד היום 24 דירות בסך הכול - מגלה שיש גם חיים אמיתיים מחוץ לטווח מחיאות הכפיים של המעריצים

היא הבטיחה שהחברה שלה תונפק בבורסה, הצהירה שהיא שווה מאות מיליוני שקלים, ואמרה שתעשה עסקים גם בחו"ל, אבל בינתיים, נראה שהאימפריה העתידית אותה תיארה ענבל אור בראיונות עיתונאיים היא עדיין בגדר פנטזיה. עם כל הרעש התקשורתי סביבה, אור מסרה עד היום לחברי קבוצות רכישה שארגנה 24 דירות בלבד.

גם לה עצמה אולי מעט קשה עם הקצב האיטי שבו הדברים קורים בפועל בשטח - הרחק מהחום המלטף של זרקורי התקשורת, בה היא מופיעה בתדירות גבוהה - מה שאולי יכול להסביר החלפת שני מנהלי שיווק ושתי חברות יחסי ציבור שונות בשנתיים האחרונות.

סלב נדל"ן

מארגנת קבוצות הרכישה אור, בעלת חברת אור סיטי נדל"ן, פרצה לתודעה לפני כשנתיים ומאז הפכה לסלבריטאית של ממש - אולי הראשונה מסוגה שצמחה מתחום הנדל"ן, שהיה הרבה פחות מסקסי בשנים עברו.

אור אמנם סיימה מספר פרויקטי בוטיק לא גדולים בתל אביב, רמת גן וגבעתיים, אך האתגרים הגדולים שהציבו אותה בקדמת הבמה עדיין לפניה והם אכן לא היו מביישים אפילו יזמים מנוסים. אור נטלה על עצמה את שניהם במקביל - ובמקביל לעליהום של הרגולטורים על קבוצות הרכישה.

הפרויקט הראשון, והקטן מבין השניים: מגדל "אור על הפארק" (וזה לא הפרויקט הראשון שנושא את שמה, הרבה לפני שתהפוך, אם בכלל, להיות ה"משה אביב" של קבוצות הרכישה) ברמת גן, צפוי לכלול 100 יחידות דיור; הפרויקט השני, מגה-פרויקט בן 486 יחידות דיור - "מגדלי הצעירים" בתל אביב, בו שותפה אור עם קבוצת חג'ג', שבבעלות האחים עידו וצחי חג'ג'.

עיכוב של שנה

בפרויקט של אור סיטי נדל"ן ברחוב שינקין 80 בתל אביב, שהיה אמור להסתיים כבר בספטמבר 2009 על פי אתר האינטרנט של החברה, עוד עבדו בשבוע שעבר דחפורים, כך שהשלמת הפרויקט התעכבה, כך נראה לפי האתר, ביותר משנה. רק ביום שישי האחרון פורסמה כתבה על אור, ולפיה הפרויקט ברחוב שינקין אוכלס.

בתגובה לממצאי "גלובס", אמרה אור כי "אתר האינטרנט של החברה אינו מעודכן, ולגבי הפרויקט בשינקין יש בו טעות בין 2009 ל-2010. בפרויקט הזה אנחנו עומדים בחריגה של חודשיים בזמנים, ובקשה לטופס 4 נמצאת בעירייה כבר מספר שבועות. הדירות מוכנות לאיכלוס וכבר בשבועות הקרובים נקבל את האישור לאיכלוס מהעירייה".

כמה חברים בקבוצת הרכישה שהקימה את הפרויקט ברחוב שינקין, וששוחחו עם "גלובס", טוענים כי חברת אור סיטי נדל"ן חרגה מהתקציב, ולפיכך נאלצו לשלם החברים בין 15% ל-35% יותר מהמתוכנן. עם זאת, ראוי לציין כי לא מעט מחברי הקבוצה כבר "עושים סיבוב" ומוציאים את דירותיהם למכירה ברווח.

אור מדגישה כי דירת 2 חדרים בפרויקט, ששודרג (ועלה יותר) לבקשת הדיירים עצמם, עלתה לדיירים פחות מ-800 אלף שקל, בעוד שהיום הם מקבלים על דירה כזו 1.5 מיליון שקל "והייתי קונה מהם אם היו מוכרים".

ובכל זאת, כדאי לזכור שאף אחד לא מבטיח ששוק הדירות בתל אביב תמיד רק יעלה, כשהוא מעמיד בצל כל תוספת מאוחרת שנאלצים הדיירים לשלם.

יצוין כי, כמו רוב מארגני קבוצות הרכישה, תפקידה של אור הוא לגבש את קבוצת הרוכשים שתקנה את הקרקע. לאחר רכישת הקרקע על ידי הקבוצה, היא מונהגת על ידי ועד נבחר, אם כי בהרבה מקרים - בייחוד כאשר למארגן הקבוצה יש זכויות לדירות בפרויקט - הוא עצמו גם נבחר לכהן ולהוביל את הועד. יתרה מכך, שני הפרויקטים - ברחוב שינקין ו"מגדל הטייסים" מופיעים באתר של אור-סיטי, בו גם נכתב שהחברה מספקת "ניהול וליווי פרויקטים עד קבלת מפתח".

חילוקי דעות

עוד צרות בגן העדן של אור? לאחרונה, שבות וצצות טענות לפיהן השותפים בפרויקט "מגדלי הצעירים" - אור וחג'ג' - חלוקים ביניהם. לא צריך להסביר למה בפרויקט מורכב וגדול כל כך, עדיף היה ששני השותפים ישלבו ידיים ולא יכופפו אחד את ידה של השנייה מאחורי הגב.

נזכיר כי אור היא זו שרכשה את האופציה לרכישת המגרש לפרויקט - בצומת הרחובות על פרשת דרכים ודרך מנחם בגין בתל אביב - ב-280 מיליון שקל, ורק אחר כך הצטרפה לפרויקט קבוצת חג'ג', שגם עזרה להביא את השלמת ההון בעת רכישת הקרקע, כשהתברר שלמרות כותרות שדיברו על "הסתערות של 5,000 איש ביום המכירות בגני התערוכה", נותרו עדיין כ-100 דירות למכירה.

לדברי אור, "אין ולא היו שום חילוקי דיעות ביני לבין האחים חג'ג'. אני אישית מאוד אוהבת ומעריכה את עידו וצחי חג'ג', ולא מבינה למה גלובס חושב אחרת. מדובר ברכילות מרושעת, שנעשית על ידי גורמים שאין להם מושג לגבי אור סיטי ולגבי טיב היחסים ביני לבין האחים חג'ג'".

"יאכלו את הכובע"

אבל עם כל האנטגוניזם שמייצרת אור - אולי בשל הופעותיה המוחצנות והתכופות בכלי התקשורת - מקורביה בעבר ובהווה אומרים כי "מי שחשב שהיא עוד גימיק, עוד יאכל את הכובע". מקור אחר אומר כי "האמביציה של אור לכבוש עוד פסגה ועוד פסגה פשוט לא תיתן לה להתרסק" וכי "היא לא רואה אף אחד מעבר למטרות שלה". לדברי מכריה, "גם על פנינה רוזנבלום גיחכו בהתחלה, אבל היא הצליחה בעסקים, כי מאחורי החזות יש אדם חזק".

ומה לגבי הניסיון הדל עד כה? לדברי אור, "עד כה נמסרו שלושה פרויקטים הכוללים 24 דירות. עד סוף 2010 יימסרו שני פרויקטים נוספים הכוללים 28 דירות נוספות. כרגע נמצאים בבנייה ארבעה פרויקטים הכוללים 152 דירות. בשלבי היתר מתקדמים מאוד נמצאים שישה פרויקטים ובהם 255 דירות, ויש את מגדלי הצעירים, הכולל 486 דירות ונמצא בשלבי השיווק האחרונים.

"איפה יש לך עוד חברה שבשלוש שנים הרימה שישה פרויקטים? וזה לא רלוונטי לספור יחידות דיור, כי 10 או 100 דירות זה אותו זמן ואותו מאמץ. יש לי צוות של 30 עובדים ואין דבר כזה לאף חברה. אנחנו מנהלים פה נכסים בשווי של 2 מיליארד שקל".