שופט פדרלי בארה"ב: התביעות הייצוגיות נגד טויוטה לא יימחקו

נקבע כי לרוכשי המכוניות מתוצרת טויוטה עומדת הזכות לתבוע פיצויים בגין ירידת ערך, בין אם הם סבלו בעצמם מתקלת ההאצה הפתאומית - ובין אם לא

עוד מכה קשה לענקית הרכב טויוטה , שמנסה לשקם את אמון הצרכנים ולהוכיח כי נקטה צעדים לתקן את הליקויים שלפי הודאתה פוגעים באיכות הרכב: השופט הפדרלי ג'יימס סלינה פסק בסוף השבוע כי התביעות הייצוגיות שהגישו צרכנים נגד טויוטה לא יימחקו.

מאז ההחזרה המאסיבית של מיליוני כלי רכב מתוצרתה לתיקונים, דימוי האיכות של טויוטה ספג מכה קשה, ונגד החברה הוגשו כבר יותר מ-140 תביעות בארה"ב. התובעים דורשים פיצויים בגין הפרת חוק ההתנהלות העסקית ההוגנת של המדינה, פיצויים על הפסדים כלכליים וכן פיצויים על נזקים לא ממוניים, המתבטאים בחרדה וחשש להשתמש במכוניותיהם ועוד.

השופט הפדרלי פסק כי לרוכשי מכוניות מתוצרת טויוטה עומדת הזכות לתבוע לעצמם פיצויים מכל סוג אפשרי בגין ירידת ערך, בין אם הם סבלו בעצמם מהבעיה של האצה פתאומית - ובין אם לא.

באחת התביעות הייצוגיות שהוגשו במחוז אורנג' שבדרום קליפורניה, נטען כי "באמצעות מירמה והסתרה קידמה טויוטה במשך עשרות שנים את המוניטין שלה בתחום הבטיחות והאמינות, בעודה מודעת לכך שאנשים רכשו את תוצרתה בגלל מוניטין זה. למרות זאת, טויוטה הסתירה והצניעה בכוונה תחילה את עצם קיומם של הליקויים ואת טיבם".

לפי המפקחים האמריקנים, מסמכים שהושגו מטויוטה הראו כי היצרנית פרסמה הודעות תיקונים בקנדה ובאירופה, בתגובה לתלונות על דוושות בנזין ש"נתקעו" וגרמו להאצה פתאומית של הרכב בסוף ספטמבר 2009, אך היא החלה להחזיר את רכביה לתיקונים בארה"ב רק בינואר השנה.

טויוטה עצמה ממשיכה ללקק את הפצעים לאחר שטיפלה ביותר מ-8 מיליון מכוניות ברחבי העולם, שנתבקשו להגיע למוסכים עקב בעיות בטיחות. בארה"ב, משרד התחבורה הטיל על החברה קנס אזרחי בסכום שיא של 16.4 מיליון דולר משום שטיפלה ב"איטיות מוגזמת" בריקולים.

כאמור, החברה עדיין ניצבת מול מעל 200 תביעות גלובליות בגין שלל טענות: קשר לתאונות קטלניות, יכולת מכירה נמוכה של מכוניות החברה וצניחה במניית החברה.