בארונ'ס: "בדרך למערכה שנייה והרסנית במשבר הסאב-פריים"

המגזין הפיננסי היוקרתי מזהיר מפני נכסים "רעילים" בהיקפים אדירים שעושים דרכם חזרה לבנקים הגדולים ■ החשש: הפסדים של עד 180 מיליארד דולר ■ "הפעם הממשל לא יחלץ"

בזמן שבארה"ב מדברים על התאוששות והתייצבות במחירי הבתים, המגזין הפיננסי היוקרתי "בארונ'ס" מצייר תמונה עגומה, כאשר גולת הכותרת היא: "משבר הסאב-פריים, מערכה שנייה". בארונ'ס מציין כי נכסים "רעילים" הקשורים למשכנתאות בעייתיות עושים דרכם חזרה לבנקים, ואלה עלולים לספוג הפסדים כבדים.

"המחויבות הפוטנציאלית של הבנקים נובעת מ-2 טריליון הדולר של משכנתאות סאב-פריים, אלט-איי (Alt-A) ומשכנתאות עם אופציה לריבית משתנה שהם חיתמו ומכרו למשקיעים, בעיקר כניירות ערך מגובי משכנתאות (MBS) בשנות הבום של עסקי המימון לדיור", כותבים בבארונ'ס. "ההפסדים על משכנתאות אלו יהיו קטסטרופליים לפני שהאבק ישקע - מעל 700 מיליארד דולר על סוגי המשכנתאות שהזכרנו וה-MBS שלא השתייכו לסוכנויות (כמו פאני מיי ופרדי מק)".

בהמשך נכתב כי המשקיעים בשוק "מנסים להחזיר את הסחורה הפגומה לבנקים שייצרו אותה ולהכריח אותם לבלוע חלק גדול מהפסדי המשכנתאות".

בכתבה מצוינים שמותיהן של חברות ביטוחי אג"ח כגון אמבק, MBIA ו-Assured Guaranty. לפי "בארונ'ס", Assured Guaranty אימצה למשל "טקטיקה של ניהול מו"מ על בסיס של הלוואה אחר הלוואה עם הבנקים שהיא ביטחה את ה-CDOs שהם הנפיקו. בשיחת ועידה מהעת האחרונה, מנהלי החברה מסרו שהיא כבר זכתה ב-400 מיליון דולר של החזרי הפסדים, וחשפה הפרות רציניות של חובת גילוי נאות של סיכונים לגבי 4.7 מיליארד מ-5.3 מיליארד הדולר של CDOs שהיא ביטחה. החברה מתכננת לבדוק עוד 20 מיליארד דולר של CDOs שהיא ביטחה, ועל בסיס הצלחה של 80% שהייתה לה עד כה, אפשר להניח שתחזיר לעצמה (תגלגל על הבנקים) הפסדים בשווי הרבה יותר גבוה מ-1.4 מיליארד דולר שצפתה עד כה".

קשה להעריך את ההפסדים שיספגו הבנקים מהחזרת אותם נכסים "רעילים", אך לפי "בארונ'ס", הניחושים נעים בין 23 מיליארד דולר ל-180 מיליארד דולר. בנק אוף אמריקה ניצב בפני ההפסד הגבוה ביותר - 55 מיליארד דולר, "מפני שהוא המקור הגדול ביותר ל-MBS הגרועים, כתוצאה משתי הרכישות שלו שבוצעו בעיצומו של ההוריקן הפיננסי - קאונטריווייד ומריל לינץ'".

"בשנים הקרובות צפוי מאבק אדיר מימדים בין המשקיעים המוסדיים, הבנקים והחתמים", מסכם "בארונ'ס". "סביר מאוד להניח שהבנקים יצטרכו לבלוע בעצמם עוד מנה מהתבשיל שהם הכינו למשקיעים, אך הפעם הם יאבקו בקלקול הקיבה שלהם לבדם - הממשל כבר לא יחוש לעזרתם".

* הכתבה המלאה מפורסמת הערב (ב') במוסף שוק ההון של "גלובס"