הפתעה מכיוון טהרן? איראן הפסיקה את העשרת האורניום

הסיבה אינה ידועה, אחת האפשרויות: הווירוס שתקף את מחשבי הכור גרם לתקלות בתכנית הגרעין האירנית ■ עם זאת מזהירים באו"ם: לטהרן יש מספיק אורניום לשתי פצצות גרעיניות

תקלות בתוכנית הגרעין האירנית? דו"ח מיוחד של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) חושף כי איראן עצרה במפתיע את תוכנית הגרעין שלה והפסיקה את העשרת האורניום. הערכה: תקלה טכנית הביאה להפסקת החימוש הגרעיני.

נציגי הסוכנות לא פירטו על הסיבה שגרמה לעצירת פעולות העשרת האורניום במהלך החודש האחרון, אך דיפלומטים מערביים אמרו בתגובה לדוח כי "כשלים טכנים" הם אלה שגרמו לכך. בנוסף מעריכים בסבא"א כי הפסקת הפעילות במתקני הגרעין האטה את קצב החימוש של המדינה.

בחודשים האחרונים פורסם כי סוכנויות ביון מערביות ניסו לחדור לכורים הגרעיניים של אירן ולשבש את עבודתם, אך לא ברור אם לתוכניות אלה קשר להקפאת תכנית הגרעין. בנוסף עלו חשדות כי מתקפה של ווירוס מסוג "סטוקסנט" על מחשבי הכור האירני גרמה לתקלות בעבודתם.

הדו"ח, שנחשב בתחילה כסודי עד שהודלף לסוכנות הידיעות "רויטרס", מצביע על שביעות רצון גדולה בסוכנות לאנרגיה אטומית מעצירת ההתקדמות הגרעינית באירן. עם זאת, מזהירים גורמים בסוכנות כי טהרן הצליחה לייצר עד כה 3.18 טונות של אורניום מועשר - כמות המספיקה לחימושן של לפחות שתי פצצות גרעיניות.