משרד הבריאות קובע: ברעננה חיים 8 שנים יותר מבנצרת

דו"ח מיוחד שפירסם משרד הבריאות מצביע על פער גדול בין בריאותם של תושבי המרכז לתושבי הפריפריה ■ עוד נמצע כי השכלה הגבוהה מגדילה את תוחלת החיים

דו"ח ראשון מסוגו ששיחרר משרד הבריאות אמש (ג') בודק את אי-השיוויוניות במערכת הבריאות והשלכותיה. בדו"ח נמצא כי קיים פער של 8 שנים, בין תוחלת החיים של תושבי המרכז לעומת תושבי הפריפריה. בראש טבלת תוחלת החיים ניצבת העיר רעננה, עם גיל תמותה ממוצע של 83.7 שנים, מן הצד השני, העיר נצרת עם תוחלת חיים של 75.7 שנים בלבד.

בתחום בריאות הלב, נמצא כי תושבי הדרום צריכים להיות המודאגים ביותר. על-פי הממצאים, 11.5% מתושבי הדרום סובלים מבעיות לב. גם לחץ דם גבוהה היא בעיה שכיחה בדרום, כש-24.8% מהתושבים סובלים ממנה, לעומת מחוז ירושלים, שם 16.3% מהתושבים בלבד סובלים ממצב דומה.

נתון מפתיע שעולה הוא דווקא מהצפון, שמצביע על כך שהאוויר שם אולי לא כל-כך צח כמו שאומרים. 45.3% מתושבי הצפון מעשנים לפחות סיגריה אחת ביום, לעומת 34.7% במחוז תל-אביב ו-38.9% במחוז הדרום.

עוד נמצא כי שיעור בעלי המוגבליות הפיזיות אצל בוגרי 13 שנות לימוד או יותר עומד על 12% בלבד אל מול בוגרי 9 שנות לימוד או פחות, ששיעור בעלי המגבלויות הפיזיות אצלם עומד על 40%. כמו כן, בשני העשורים האחרונים גדל פי 5 הפער במחלות לב וכלי דם בין נשים משכילות לבין נשים שאינן משכילות.

"אסור שתוחלת החיים בפריפריה תהיה נמוכה יותר מזו שבמרכז", אמר סגן שר החוץ, יעקב ליצמן בכנס של משרד בריאות בנושא התמודדותה של מערכת הבריאות עם אי-שיוויון. "מערכת הבריאות עושה עבודה טובה אך לא נותנים את המשאבים במקומות הנכונים".