דש: מחירי הדירות ייבלמו בסוף ע"י בנק ישראל והאוצר

כלכלני בית ההשקעות: "עם זאת, לאור הנתונים העדכניים עשויים להידרש עוד צעדי מדיניות, כולל מדיניות מוניטרית"

"אנו צופים שהצעדים שננקטו ע"י בנק ישראל ומשרד האוצר יובילו בסופו של דבר להתמתנות במחירי הדירות בשנה הקרובה. אף על פי כן, לאור הנתונים העדכניים, עשויים להידרש צעדי מדיניות נוספים, כולל בתחום המדיניות המוניטרית", כך אומרים כלכלני דש ברוקראז' בסקירת המאקרו שפירסמו היום (א'). "לא הספקנו לחגוג את הירידה בכמות העסקאות בשוק הדיור ברבעון השלישי, וכבר קיבלנו את הנתונים לגבי מכירות דירות חדשות בחודש אוקטובר אשר העידו על קפיצה בכמות הדירות המבוקשות", לדבריהם.

באשר למדיניות המוניטרית הכלכלן אלכס זבז'ינסקי צופה, כי נגיד בנק ישראל סטנלי פישר יעלה את הריבית בחודש דצמבר וימשיך בהעלאות עד לרמה של 3.25%-3.5% עד סוף שנת 2011. באשר לאינפלציה, בדש סבורים כי היא תעמוד ב-12 החודשים האחרונים על 3.2%, ועל 2.8% בשנת 2010 (0.2% ו-0.3% בנובמבר, דצמבר בהתאמה).

מה הביא להתמתנות ברכישות הדולרים של פישר?

"אם לא יחולו שינויים משמעותיים בנסיבות, בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית כבר בהחלטתו הקרובה. ייתכן שבחודשים הקרובים קצב ההעלאות עדיין יהיה נמוך יחסית בגלל שעונתית מדדי המחירים הינם נמוכים יחסית בחודשים אלו, ובעקבות המשך מדיניות מרחיבה בארה"ב ובאירופה. קצב העלאות הריבית צפוי להתגבר לקראת סוף הרבעון הראשון של שנת 2011. ככל שבנק ישראל ידחה את העלייה בריבית, יעלה סיכון האינפלציה וסיכון לעלייה משמעותית יותר בריבית בעתיד", אומרים הכלכלנים.

בבית ההשקעות מציינים, כי התחזקות השקל בתגובה לריבית היא מפתיעה - התחזק בכ-1% ביחס לסל המטבעות בשבוע האחרון והשלים מהלך של התחזקותו בשיעור של 2% בתוך שבועיים. "למרות זאת, בנק ישראל לא התערב במסחר במט"ח - ייתכן שהזהרות מצד ארגון ה-OECD משפיעות להקטנת מידת ההתערבות של הנגיד פישר, ואולי גורמות להגברת ביקושים לשקל", לדבריהם.

באשר לחו"ל, בדש סבורים כי תחזיות הצמיחה של הבנק המרכזי בארה"ב אופטימיות בצורה משמעותית יותר מאשר התחזיות של החזאים. הפד' צופה צמיחה של בין 3%-3.6% בשנת 2011, לעומת 2.5% בלבד של החזאים. גם בשנת 2012 קיים פער בין החזאים לבנק המרכזי בגובה של כ-1%. "יתכן שהתחזיות של הבנק המרכזי מוטות כלפי מעלה, לא בגלל קונספירציות ואינטרסים סמויים, אלא בגלל שבעת הפרסום הם עמדו להחליט על הרחבה כמותית, מתוך אמונה שהפעולה תועיל להגביר את הצמיחה. תחזיות השוק מביעות חוסר אמון ביעילות פעולת הפד' - התחזיות שלו נראות גבוהות בהשוואה לפוטנציאל הצמיחה ארוך טווח של הכלכלה האמריקנית", אומרים הכלכלנים.

"בהתחשב בעובדה זו, התחזיות של החזאים נראות יחסית מאוד פסימיות. התמונה שעולה מראה עד כמה המצב הכלכלי מהווה כוח משני בהשפעתו על השווקים כעת. התחזיות המאוד השליליות יחסית של החזאים אינן 'מפריעות' להתנהגות החיובית בסה"כ של שוק המניות, כשהכוח המניע הינו היעדר אלטרנטיבות השקעה אחרות בסביבה של ריבית מאוד נמוכה".