ליצמן: מערך הבריאות התלמיד אינו מספיק

במשרד מבהירים: במערך הקיים לא ניתן לספק שירותי רפואה מונעת בבי"ס ■ חברת נטלי זכתה במכרז להפעלת השירות תמורת 80 מ' ש' בעוד מחיר השירות הוערך ב-194 מ' ש'

משרד הבריאות מודה לראשונה כי מסגרת הקצב שקבע האוצר למערך שירותי בריאות התלמיד (אחיות בתי הספר) שהופרט לאחרונה, אינה מספקת את כל הצרכים הנחוצים עבור התלמידים במדינת ישראל.

על שאלת "גלובס", כיצד זכתה חברת נטלי במכרז להפעלת מערך שירותי בריאות התלמיד תמורת 80 מיליון שקל בשנה, בעוד שוועדת מומחים קבעה שעלות השירות נאמדת ב-194 מיליון שקל, השיבו במשרד: "מחיר שירותי בריאות התלמיד מתחיל בשאלה מה רוצים שיהיה - אחות בכל בית ספר? שירותי רפואה מונעת ותמיכה בריאותית אישית? כל אלו בנוסף לחיסונים ולמעקבי גדילה, ראייה ושמיעה אכן נחוצים, ומחירם אכן עשוי להגיע לסכומים המתוארים".

עוד נמסר כי "משרד הבריאות הציג דרישות של הגדלת התקציבים לאורך השנים, אך בסדרי העדיפות של הממשלה נקבע משהו אחר".

אם קודם להפרטה הייתה בכל בית ספר אחות שסיפקה מענה צמוד ושוטף, הרי שהפרטת מערך בריאות התלמיד צמצמה את השירות לכדי ביצוע בדיקות וחיסונים בלבד. אחות מגיעה לבית הספר במועד מסוים, מבצעת בדיקות או חיסונים באופן קבלני ועוזבת את המקום.

בשבוע שעבר חשף אתר ynet כי מנהל המערך מטעם חברת נטלי "נזף" במנהלת אזור על כך שחלק מהאחיות לא עמדו בקצב של שישים בדיקות ביום למעקב התפתחות. משמעות הדבר היא שכל תלמיד קיבל ארבע דקות בלבד לצורך מתן הסבר, פתיחת תיק, ביצוע הבדיקה, תיעוד שלה ומסירת תוצאות. יריב לרנר, מנכ"ל נטלי, הבהיר לאחר מכן כי הוא אינו מתחרט על עצם שליחת "מכתב הנזיפה" לאחיות, אך הסתייג מהנוסח שלו.

ועדת העבודה והבריאות של הכנסת, בראשות ח"כ חיים כץ, קיבלה אתמול (ג') את עמדת ההסתדרות הרפואית, וקראה למשרד הבריאות להחזיר את מערך בריאות התלמיד לאחריות ישירה של המשרד - במקום להפעילו על ידי ספק חיצוני. ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר איתמר גרוטו, הבהיר כי אין בכוונת המשרד לספח מחדש את השירות כולו, אולם חשף כי המשרד שוקל לבצע בעצמו חלק מהשירותים - למשל ביצוע החיסונים.