ארה"ב: עסקה עם ד' קוריאה תייצר 70 אלף מקומות עבודה

העסקה צפויה להגדיל את הסחר בין המדינות ב-10 מיליארד דולר בשנה ■ אובמה: המטרה היא להכפיל את הייצור של ארה"ב עד 2015

עסקת ענק נחתמה בין דרום קוריאה לארה"ב במהלך סוף השבוע: הצדדים הסכימו על הסכם חילוף סחורות בין המדינות. העסקה מתבשלת כבר מ-2007 אך הבשילה לכדי מעשה רק עכשיו. גם בארה"ב וגם בדרום קוריאה טעונה עוד העסקה את אישור המחוקקים.

אם תאושר עסקה זו על-ידי המחוקקים בשתי המדינות, היא תהיה בעלת השווי הגדול ביותר מאז העסקה בין ארה"ב, קנדה ומקסיקו ב-94'. הנשיא האמריקני, ברק אובמה, הודיע כי עסקה זו תייצר למשק האמריקני 70 אלף מקומות עבודה חדשים.

העסקה הנוכחית אומנם לא פותחת את כל האפיקים הכלכליים בין שתי המדינות, אך צפויה לשפר באופן משמעותי את הסחר בין שתיהן. סחר החליפין בין המדינות שנעמד בשווי של 69 מיליארד דולר בשנה, צפוי להתרחב בעוד כ-10 מיליארד דולר בשנה.

הכניסה הגדולה לדרום קוריאה: כלי רכב

על מנת לסגור את העסקה, דרום קוריאה הסכימה לצעדים חדשים כדי לפתוח את שוק הרכב שלה לארה"ב. דרום קוריאה תאפשר לארה"ב למכור בשטחה 25 אלף כלי רכב בסטנדרט איכות הסביבה האמריקני ולא בסטנדרט של דרום קוריאה.

התקני הרכב הדרום קוריאנים שונים מאלה שמקובלים בעולם. כתוצאה מכך, רק 6% מהרכבים שלא מיוצרים בארה"ב יכולים להימכר שם. לפיכך, נחשב שוק הרכב הקוריאני לאחד הסגורים בעולם. כדי להמחיש, חברת Ford Motor האמריקנית מכרה 3,100 יחידות בלבד מינואר עד אוקטובר השנה, 0.2% משוק הרכב שמוערך ב-1.2 מיליון רכבים בשנה.

ההסכם הוא חלק מהמטרה שהציב לעצמו אובמה להכפיל את הייצוא של מדינתו עד 2015. "לצורך כך צריכים שווקים חדשים מסביב לעולם למוצרים שמיוצרים בארה"ב; אנחנו לא רוצים להיות עוד כלכלה שצורכת מוצרים של כלכלות אחרות", אמר אובמה.