"הנשיא אובמה חשב שקלינטון הציעה לישראל יותר מדי"

אחד מסלעי המחלוקת בין נשיא ארה"ב לשרת החוץ: הבטחה להעניק לישראל מטוסי אף 35 תמורת הקפאת הבניה לעוד שלושה חודשים

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לא סמך ידו על הבטחות התמריצים שנתנה שרת-החוץ שלו, הילארי קלינטון, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפגישתם בניו-יורק בחודש שעבר. כך מעריכים אנליסטים בוושינגטון ובירושלים בעקבות החלטת הבית הלבן, אמש (ג'), להסיר מהשולחן את חבילת התמריצים שהציעה קלינטון לישראל תמורת הקפאה הבניה בשטחים לעוד שלושה חדשים.

כזכור, הבטיחה קלינטון לנתניהו שורת הטבות משמעותיות כדי לתמרץ את ישראל להאריך את הקפאת הבניה, לרבות 20 מטוסי אף 35 נוספים, שלפי הבנת נתניהו היו אמורים להינתן כמתנה. לאחר שבועות של דיונים עם האמריקנים והתייעצויות בקבינט החליט רה"מ לדרוש מארה"ב להנציח את ההבטחות בכתב. בהעדר מסמך כתוב, אמר אז נתניהו, לא יעלה בידו לגבש תמיכה של חברות הקואליציה בהארכת ההקפאה. ההבטחות בכתב לא ניתנו מעולם, הנושא לא נדון רשמית בממשלה וזו הסיבה הישירה להחלטת ארה"ב לגנוז, למעשה, את דרישתה שישראל תקפיא את הבניה בשטחים.

"הפלסטינים לא אימצו מעולם את תוואי התכנית להקפיא את הבניה לשלושה חודשים נוספים, וכנראה שגם הנשיא אובמה לא", כתב אתמול מגזין האינטרנט הימני American Thinker. "למעשה, לפי הערכות בירושלים ובוושינגטון, אובמה הוא שמשך את השטיח מתחת לרגלי שרת-החוץ שלו, בכך שהביע התנגדות לשורת ההטבות בחבילת התמריצים שהגתה. אובמה, כך אומרים, סבר שקלינטון הציעה לנתניהו יותר מדי".

פקיד אמריקני בכיר, שמתמחה בסוגיות המזה"ת, אמר לאתר "פוליטיקו": "עד עתה לא התייחסו אנשים לשאלה באיזו מידה ישפיעו התבטאויות קלינטון על אמינותה. היתה זו קלינטון שקראה להקפאה מוחלטת של ההתנחלויות, אך כעבור זמן היא נאלצה לבלוע את הדברים ולשבח את ההקפאה החלקית שהגה נתניהו כ'חסרת תקדים'. וקלינטון היא זו שישבה עם נתניהו יותר משבע שעות במלון בניו-יורק כדי לגבש את חבילת התמריצים לישראל, שכשלה בסופו של דבר..."

פקידי רשות אמריקניים אמרו אמש לכתבים בירושלים ובוושינגטון, כי החליטו לזנוח את מאמציהם לשכנע את ישראל להקפיא את ההתנחלויות. "לאחר התייעצויות עם הצדדים, הגענו למסקנה שהארכת ההקפאה לא תוכל בשלב זה לשמש בסיס טוב לחידוש המו"מ", אמר אחד הפקידים. "אנו נוסיף להידבר עם הצדדים בנושאי הליבה ולדחוף אותם בכיוון של הסכם מסגרת". כהגדרת אנליסט: "לא צריך מתאבנים; עוברים ישר למנה העיקרית".

המו"מ בין הצדדים צפוי להתחדש כבר במחצית השניה של השבוע בוושינגטון. יצחק מולכו, הנציג המיוחד של ישראל למו"מ עם הפלסטינים, הגיע לעיר אתמול. הנציג הפלסטיני, סאעב עריקאת, צפוי להגיע לשם היום. שר הביטחון, אהוד ברק, וקלינטון צפויים לשאת דברים בכנס של מרכז סבן, זרוע של מכון ההגות ברוקינגס בוושינגטון, בליל שבת. ההערכות הן, שקלינטון תשפוך אור על התכנית האמריקנית החדשה לגבי המזה"ת, אם כי פקידים אמריקניים מזהירים שלא כדאי לחכות ל"מפנה דרמטי".

אנליסטים שמצוטטים הים ב"ניו יורק טיימס" אומרים, כי לא ברור אם לממשל יש "תכנית ב'" או איזו מפת דרכים ברורה, לבד מהמחויבות הכללית להמשיך להידבר עם הישראלים והפלסטינים על נושאי הליבה: גבולות, ביטחון ומעמד ירושלים.

דניאל קרצר, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל, אמר ל"טיימס", כי כשלון היזמה האמריקנית מעלה ספיקות לגבי יכולתו של נתניהו לנהל מו"מ על עסקת שלום סופית. "(הפרשה) מצביעה על מידה של חולשה בקואליציה של רה"מ", אמר קרצר. "מבחינתו, חבילת התמריצים האמריקנית היתה אטרקטיבית ביותר, ובכל זאת, לא עלה בידו לשכנע את הקבינט לקבל אותה בלי לצרף לה תנאים שוושינגטון לא היתה מוכנה לקבל".

ומה יהיה גורל ההטבות שהובטחו לישראל במסגרת חבילת התמריצים? למרות שהחבילה הוסרה מעל השולחן, התבטאויות של פקידים אמריקניים וישראלים מצביעות על כך שלא נמוגו ההטבות בחבילה, לרבות המפציצים החמקניים והבטחה להטיל וטו על הצעות החלטה אנטי-ישראליות במועצת הביטחון.

פקיד אמרקני המצוטט ב"טיימס" אמר כי אף על פי שהחבילה ירדה מעל סדר היום, ארה"ב תוסיף לשמור על ביטחונה של ישראל ותפעל נגד מאמצים לקרוא תיגר על הלגיטימיות של ישראל בזירה הבינלאומית. ופקיד ישראלי בכיר אמר ל"וושינגטון טיימס": "ההטבות עדיין שם. אנחנו שוב לא מתבקשים להקפיא את הבניה, אך אין פירוש הדבר שארה"ב לא תכבד את התחייבותה לסכל פעולות חד-צדדיות נגד ישראל בפורומים בינלאומיים".