סילבן שלום: "אין שום סיבה לא להכיר בגיור הצה"לי"

השר לפיתוח הנגב והגליל ומשנה לרה"מ בוועידת ישראל לעסקים: "אפשרי להעביר לעיר הבה"דים אלפי משפחות. אנחנו יכולים לעשות הרבה מאוד דברים אם נתאגד"

"למשרד שלי - ואני מתבייש להגיד את זה ליד פיני בדש, ראש מועצת עומר, שהתקציב שלו יותר גדול משלי - יש את התקציב הכי קטן: רק 140 מיליון שקל", כך אמר היום (ב') סילבן שלום, השר לפיתוח הנגב והגליל ומשנה לרה"מ. שלום, שדיבר בפאנל שכותרתו "נגב וגליל - מפריפריה להזדמנות", הלין לא רק על התקציב הדל אלא גם על חוסר היחס של התקשורת לפריפריה. "הכותרות הראשיות בעיתונים אתמול היו על מזג האוויר, לפני שבוע על השריפה בכרמל ולפני כן מה אמרה קלינטון, לחדש או לא את המו"מ על ההקפאה - נושא איזוטרי שאני רוצה להשאיר בצד".

עוד אמר, "אין כתב בעיתון או בטלוויזיה שמסקר את הנגב והגליל. וכשאני שואל למה? אומרים שיש אחד בנגב ואחד בגליל. כשאני בא לאירוע חשוב בגליל ובאותו זמן יש תאונת דרכים - כל הכתבים עוזבים ועוברים לשם. חלילה וחס להפסיד תמונה מהתאונה. אין אחד שמעניין אותו באמת מחלקת היולדות בצפת. אני אומר את זה בכאב, כאחד שמשתדל ומנסה לעשות, אבל התפיסה היא שקודם כל הנושאים המדיניים והביטחוניים, ואם אין אז ענייני תל אביב וירושלים".

עוד אמר, "אם אנחנו רוצים להכניס משהו על הנגב והגליל אז אומרים לנו 'אבל השבוע כבר היה אייטם על הנגב והגליל'. מה אתה רוצה שיהיו שני אייטמים בשבוע אחד?'".

עוד אמר שלום, "בואו נגיד את האמת, כל אחד מאיתנו מצביע למפלגה ולהנהגה לפי המצע שלה בנושאי חוץ וביטחון, ושאף אחד לא יגיד לי אחרת. אז מה הפלא שמפלגות והנהגות שנבחרות מתעסקות בחוץ ובביטחון ולא בנגב ובגליל. אנחנו בוכים על הבריאות, הרווחה, התשתיות, הנגב והגליל ונצביע למפלגה לפי עמדותיה בחוץ וביטחון. אני לא מלין, אני בסך הכל מתאר תמונת מצב. וכשזו תמונת המצב, גם המשאבים הולכים לשם. צריך להבין, המשאבים כולם, הולכים למה שעוסקים בו. זה צריך להיות אחרת".

שלום ניצל את הבמה שניתנה לו בוועידה להגיד גם את הדברים הבאים: "אין שום סיבה לא להכיר בגיור הצה"לי, ואני אומר לכם את זה כאדם דתי ולא כאחד שבא ממחוזות חילוניים לגמרי. להתעסק בזה ולאיים במשבר קואליציוני - זה מיותר. אני בעד להצביע בעד הגיור הצה"לי".

עוד לדברי שלום כי השינוי שנדרש הוא גם שינוי אפשרי. "אנחנו רוצים לעשות את אותם מהלכים שיביאו באמת את השינוי. כמו למשל, בית הספר לרפואה בצפת - רעיון יפה של שמעון פרס מ-2005. אלא שנשיאנו, שכולנו אוהבים אותו, יש לו הרבה רעיונות שלפעמים נשארים אי שם באלף רגל וצריך להוריד אותם. וזה לוקח הרבה זמן, מלחמות ובירוקרטיה. היה שם מאבק ואנחנו הובלנו את המאבק ולאחרונה החלה ההרשמה של סטודנטים לבית הספר. אם נאבקים יחד, זה יכול לקרות. אבל אם כל אחד יעבוד לבד - זה לא יקרה".

בהתייחסו לעיר הבה"דים בנגב אמר שלום כי "אפשרי להעביר לעיר הבה"דים אלפי משפחות. אנחנו יכולים לעשות הרבה מאוד דברים אם נתאגד", חזר ואמר. "אם נעבור לחשיבה אזרחית, זה גם יעשה את השינוי במשאבים. אני מכיר את זה , זה אפשרי".

רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע, הגדיר את מעבר צה"ל לדרום כהזדמנות בלתי רגילה. "צפויים להגיע לנגב כ-80 אלף תושבים - משפחות החיילים - זאת מהפכה של ממש והם מנוע הצמיחה האמיתי של הנגב".

תת אלוף חזי משיטה, ראש מנהלת צהל לנגב, הרגיע ואמר "זה תהליך בלתי הפיך, צה"ל יעבור לנגב".