מהפכה? "לאף אברך לא תופסק קיצבה ב-5 השנים הבאות"

הבוקר הודיע נתניהו כי רק כ-2,000 אברכים יוכרו כלומדים מתמידים - והיתר יזכו לקצבה למשך 5 שנים בלבד ■ עם זאת, ספירת השנים תחל רק מרגע קבלת ההחלטה ■ "זה זלזול באינטיליגנציה"

"מתן הקצבאות, במתכונת הנהוגה בעשורים האחרונים, לא מאפשר את שילוב האוכלוסייה החרדית במעגל העבודה, ומהווה "מלכודת עוני" לאוכלוסייה זו", כך נכתב הבוקר בהודעה מיוחדת שהוציאה לשכת ראש הממשלה לאמצעי התקשורת בנושא קצבאות הסיוע לאברכים.

ההודעה מלשכתו של נתניהו מכריזה על "מהפיכה בקצבאות לאברכים" ומבשרת על כך ש"לראשונה אחרי כ-30 שנה תוגבל באופן משמעותי קצבת הסיוע". עם זאת, על פי ההודעה הסיוע לאברכים מטעם המדינה יוסיף להיות גבוה ויעמוד על סכום כולל של 127 מיליון שקל.

"איזון בין רגישות אנושית להימנעות מהנצחת העוני"

כפי שדווח בשבועות האחרונים, המהותי במתכונת החדשה של הענקת הקיצבאות היא ההגבלה שלהן בחלון זמן ברור מראש. מספרם של ה"לומדים המתמידים" אשר יזכו לקיצבה מתמשכת יוגבל וגם הסכום המועבר לתמיכה ישירה בהם יוגבל ל-20 מיליון שקל בלבד מתוך הסך השנתי. באוצר מציגים הערכה לפי סכום זה יספיק למימון 2,000 איש בלבד המקדישים את חייהם באמת ובתמים ללימוד תורה.

כל יתר האברכים יזכו לקצבה מקסימלית של עד 1,040 שקל לחודש למשך ארבע שנים, כאשר בשנה החמישית יזכו לקבל 75% מהסכום אותו קיבלו קודם לכן תוך שבשנה זו יעודדו לצאת ולעבוד בחצי משרה לצד המשך לימודיהם.

"מטרת ההסדר החדש היא לאזן בין שני עקרונות מרכזיים; העיקרון הראשון הוא רגישות אנושית. מדובר באוכלוסיה ענייה מאוד, באלפי משפחות עם ילדים קטנים, ואי אפשר לפגוע בבת אחת ברמת ההכנסה שלהם. אבל מנגד - העיקרון השני, עליו אני עומד בכל תוקף - הוא שאסור להנציח את העוני. אסור לנו לעודד את המשך המצב הקיים. ההסדר החדש יתמרץ את אוכלוסיית האברכים לצאת לעבודה ולשפר את מצבה הכלכלי וגם יגלה רגישות כלפי אלפי משפחות עניות, ויפתור את הבעיה בהדרגה", טוען נתניהו שרואה בתכנית החדשה מנוע להשתלבות המגזר החרדי בתעסוקה.

מנתוני הממשלה עולה כי כ-11,000 אברכי כולל (מתוך 70,000) זוכים לקבל כיום את הקיצבה, שהענקה מבוססת על קריטריונים הקשורים לסך ההכנסה המשפחתית ולמספר הנפשות בבית. אותם הקריטריונים, מסבירים בממשלה, ייושמו גם בהחלטה הנוכחית.

"מתן הקצבאות, במתכונת הנהוגה בעשורים האחרונים, לא מאפשר את שילוב האוכלוסייה החרדית במעגל העבודה, ומהווה "מלכודת עוני" לאוכלוסייה זו. החלטה זו תאפשר מעבר מתלות בקצבאות להשתלבות בשוק העבודה", נכתב בהודעת לשכתו של נתניהו.

50 מיליון שקל לסטודנטים נזקקים

כזכור, ההתנגדות המהותית ביותר לחוק האברכים הגיעה מכיוונם של הסטודנטים שטענו לקיפוח. הנושא אף התגלגל לפיתחו של בג"ץ שקבע בפסיקה בחודש יוני 2010 כי מדובר במדיניות לא שיוויונית.

לאור זאת, החליטו בממשלה להכריז על הכפלת התקצוב בקרן מימון המלגות לסטודנטים נזקקים. הממשלה תעביר 50 מיליון שקל בשנה לקרן לטובת מטרה זו, על פי הפירסום.

"שום אברך לא תופסק קיצבתו אלא בעוד 5 שנים"

אבל מה ששכחו בלשכת ראש הממשלה להזכיר בהודעה לעיתונות, היא העובדה שיישומה בפועל יקרה רק בעוד ארבע שנים: על פי ההחלטה, אברך יפסיק לקבל את הקיצבה אחרי חמש שנים והיא תיקתן אחרי ארבע שנים, אבל ספירת הוותק תתחיל מרגע קבלת ההחלטה. במילים אחרות, שום אברך לא תופסק קיצבתו אלא בעוד חמש שנים.

סמנכ"ל חדו"ש שחר אילן אמר בתגובה: "מדובר בהחלטה הכתובה על הקרח. שום אברך לא יפסיק לקבל את הקצבה אלא בעוד ארבע שנים. זה ספין נוסף של הממשלה אחרי ספין הגיוס. שוב ושוב הממשלה מוכרת אותנו. שוב ושוב היא מציגה את זה כאילו הביאה לנו הישג מדהים. הממשלה עובדת עלינו בעיניים ומזלזלת באינטליגנציה שלנו"