רשות ני"ע תשקול להגיש תביעות ייצוגיות במקום המוסדיים

היועץ המשפטי של הרשות, עו"ד שוני אלבק: יש לתמרץ את המוסדיים להגיש תובענות ייצוגיות

"אם המשקיעים המוסדיים לא ייכנסו לזירת התובענות הייצוגיות גם לאחר שתשופר התשתית בתחום זה, לא יהיה מנוס מהעלאת הרעיון להסמיך את רשות ניירות ערך להגיש תובענות ייצוגיות" - כך אמר עו"ד שוני אלבק, היועץ המשפטי של רשות ניירות ערך, ביום עיון שנערך אתמול (ג') באוניברסיטה העברית בירושלים.

אלבק ניתח את המצב הקיים בתחום התובענות הייצוגיות ואת הסיבות להיווצרותו: "כולם רוצים להביא את השוק למצב בו הוא יעיל והוגן יותר. כדי להגיע לתכלית הזו יש לשפר את האכיפה. אחרי שנעשתה התקדמות בשיפור האכיפה הפלילית באמצעות הקמת בית המשפט הכלכלי, ואחרי שנעשתה התקדמות דומה באמצעות הקמת מנגנון האכיפה המינהלית של הרשות - אחרי כל אלה הגיעה השעה לשפר משמעותית גם את האכיפה האזרחית, זו המתבצעת ישירות על-ידי הציבור", הסביר אלבק.

לדבריו, בישראל האכיפה האזרחית בשוק ההון אינה קיימת למעשה: "בעשור האחרון הוגשו לבתי המשפט כ-40 תובענות, שמהן אושרה רק אחת כייצוגית", אמר אלבק וציין כי מתוך ה-40 הללו הוגשה רק תובענה ייצוגית אחת על-ידי גוף מוסדי.

לדבריו, המסקנה המתבקשת היא שהמשקיעים המוסדיים מדירים את רגליהם מזירת התובענות הייצוגיות, וזהו מצב שלילי: "הנחת העבודה היא שככל שיותר גופים מוסדיים יגישו תובענות ייצוגיות - כך יגבר הסיכוי להצלחתן, והצלחה זו, בתורה, תביא להגברת האפקטיביות של האכיפה האזרחית. לכן יש לתמרץ את הגופים המוסדיים להגיש תובענות ייצוגיות".

לטענת אלבק, קיימות מספר סיבות אפשריות לבחירתם של המוסדיים שלא לבחור בהליכי תובענות ייצוגיות: החשש מפני האפשרות שהגשת תביעה תפגע בעסקי הגוף המוסדי, העובדה שבירור של תביעה ייצוגית אורך זמן רב, והעלות הכספית הכרוכה במימון תובענות כאלה: "שכרו של התובע הייצוגי אינו מספיק כדי להוות תמריץ לתביעה, בעיקר כאשר בארץ לא נהוג לפסוק לו סכום משמעותי", אמר אלבק.

לדברי אלבק, הדרך להתמודד עם המצב יכולה להיעשות באמצעות הכנסת שינויים בפרוצדורה של הגשת תובענות ייצוגיות, בדומה למודל האמריקני, באופן שייתן יתרון לגוף המוסדי באמצעות בחירת המשקיע בעל האינטרס הרב ביותר כ"תובע ייצוגי מוביל", ובכך לשנות את המצב הנהוג כיום בו התובע הראשון בזמן הוא המוביל.

בנוסף, טוען אלבק, יש לשפר את תשתית התובענות הייצוגיות, כדי לייצר תמריץ לתובע הייצוגי כמו אופן חישוב השכר לתובע, כך שיבטיח לו שכר מינימום גבוה יותר אם תתקבל התביעה.

אלבק גם הציע לאפשר למוסדיים להקים גוף ייעודי שיעסוק בהגשת תובענות ייצוגיות מטעמם, שלא יהיו תלוי בעימות עם הקבוצות החזקות במשק.