אושר קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה - לצורך היערכות לאסון

הוחלט להקצות 800 מ' ש' להיערכות העורף לחירום ואסונות, על חשבון 1.5% מהוצאות המשרדים לשנתיים הקרובות ■ הישג לשר ישי: מערך פס"ח (פינוי, סעד, חללים) ייבחן מחדש

כשבוע לאחר אישור תקציב המדינה, אישרה היום הממשלה קיצוץ רוחבי בתקציב משרדי הממשלה במטרה לממן הקצאת 800 מיליון שקל להיערכות העורף למקרי חירום ואסונות.

על פי ההחלטה, קוצץ 1.5% מהוצאות המשרדים לשנתיים הקרובות. הקיצוץ הרוחבי כלל גם את משרד הביטחון, שבדרך כלל מוחרג לנוכח המלצות דו"ח ועדת ברודט, אולם הפעם הקיצוץ יחול גם עליו.

במהלך הישיבה התברר כי מתוך 350 המיליון המיועדים למערך הכיבוי, יועברו רק 100 מיליון שקל באופן מיידי. 20 שרים הצביעו בעד, 3 שרי ש"ס התנגדו למהלך ואילו שר הרווחה, יצחק בוז'י הרצוג נמנע. שר הפנים, אלי ישי, שהגיש הצעה נגדית, על פיה לא תותנה הקצאת הכסף ברפורמה במערך הכיבוי, אמר בתום ההצבעה כי "ההחלטה היום היא הבסיס למחדל הבא בכבאות. שעון פיקוח הנפש החל לפעול".

עם זאת, לאחר התעקשות משרד ראש הממשלה להותיר את רשות פ"סח (פינוי, סעד, חללים) במשרד הפנים, רשם ישי ניצחון קטן, שכן על פי החלטת הממשלה יבחן הנושא במחדש באחת מישיבות הקבינט הקרובות. בבקשתו הסתמך ישי על הביקורת שמתח מבקר המדינה כבר אחרי מלחמת לבנון השניה וקבע כי יש להעביר את פס"ח לאחד משני המשרדים.

על פי ההחלטה שאושרה היום, יוקצו 350 מיליון שקל להיערכות לרעידות אדמה ולשחזור יכולות הכיבוי של פיקוד העורף. ההקצאה תשמש גם להקמת מרכזי חירום ברשויות המקומיות, הקמת מערכת תקשורת לגופי החירום ורכישת ציוד לפינוי של 400 אלף אזרחים.

בנוסף יוקצו 350 מיליון שקל למערך הכבאות ולהקמת מערך כיבוי אווירי. 100 מיליון שקל ישמשו כתוספת במידת הצורך למקרי חירום לאותן מטרות. על פי ההחלטה תעבור האחריות על מערך הכיבוי ממשרד הפנים למשרד לביטחון פנים ותקודם במקביל החקיקה בנושא.

בנוסף, תוקם מנהלת, בראשות מנכ"ל המשרד לביטחון פנים, להקמת מערך הכבאות הארצי עד סוף 2012. המנהלת תקדם את חקיקת חוק הכבאות הארצי עד אוקטובר 2011, ותעסוק בהידברות עם איגודי הכבאות והכבאים.

לפני כמה שבועות כבר אישר צוות המנכ"לים לנושא זה הקצאה של 80 מליון שקל לסיוע מוניציפאלי לישובים שנפגעו בשריפה וכן סיוע בשכר דירה למשפחות שביתן נשרף. כמו כן, אישרה הממשלה ביום א' האחרון העברת 15 מליון שקל לשיקום ושדרוג תשתיות ביישובים באזור השריפה.

בפתח הדיון התייחס ראש הממשלה למערך הכיבוי האווירי ואמר: "בשלב הראשון נחכור מטוסים, בשלב השני נקנה מטוסים. דיברתי עם ראש ממשלת קנדה, סטיבן הארפר, ביום שישי על סידורים אפשריים בין ישראל לקנדה, לקנות את המטוסים הקנדיים, הם המטוסים הטובים ביותר לצורך משימה זו."