פרופ' רבי: "גם שלטונו של אחמדיניג'אד באיראן לא חסין"

"המנהיגים במדינות ערב לא יודעים איך להתמודד עם נחשול אדיר של אנשים שיוצאים לרחובות ומדברים עם כל אמצעי תקשורת" ■ "דמוקרטיה במצרים - רק אחרי נחלים של דם"

"כרגע נראה שכל מה שעושה חוסני מובארק במצרים הוא מעט מדי ומאוחר מדי". כך אמר היום פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז דיין ללימוד המזרח התיכון, בראיון לערוץ 1.

"אנחנו נמצאים על סיפו של עידן חדש במזה"ת. טוויטר, פייסבוק, גילויי השחיתות שנחשפו על ידי ויקיליקס וכמובן אפקט תוניסיה - כל אלו יצרו במצרים תחושה שהזמן בשל לשינוי גדול. נראה שאנחנו קרובים לסוף עידן מובארק, אבל הגל הזה לא ייעצר במצרים. הוא מסמל שינוי עמוק בתרבות השלטון באיזור כולו: לא עוד מהפכות שבאות מהצבא והמסגדים, אלא מהעם, מהלחץ הציבורי. ירדן, תימן, אלג'יריה - הן כולן מדינות שגם בהן זה יכול לקרות בקרוב. השילוב הזה של שקיפות תקשורתית, קושי כלכלי יומיומי ושחיתות שלטונית הוא המתכון.

"אינני טוען שיהיה כאן מעבר שלטוני חלק - להיפך. הזירה האזרחית והפוליטית מפולגת מאוד, אם כי כרגע כולם מאוחדים ברצון להשיג את ראשו של מובארק. אבל, ביום שאחרי לכתו של מובארק, ייפתח מאבק מאסף על דרכה העתידית של מצרים, שלא יתרום ליציבות באיזור כולו.

"החלומות הישראלים על עולם ערבי דמוקרטי הם אולי חלומות שאפשר להתרפק עליהם, אבל לי קשה לראות כיצד אפשר ליישם אותם. דמוקרטיה זה לא דבר שאתה מביא מן המוכן, יש כאן מצוקות כלכליות קשות. המעבר ממה שהיה עידן מובארק לא יהיה חלק, הדרך לא תהיה קלה, גם אם תתייצב בסופו של דבר דמוקרטיה במצרים, היא תיקנה, כמו באירופה, אחרי נחלים של דם ותקופה ארוכה וקשה. אין כאן אינסטנט, עמים צריכים להילחם על זה.

"המנהיגים במדינות ערב לא יודעים איך להתמודד עם נחשול אדיר של אנשים שיוצאים לרחובות ומדברים עם כל אמצעי תקשורת. גם שלטונו של מחמוד אחמדיניג'אד לא חסין, יש באיראן הרבה פרמטרים דומים למצרים והעם שם יודע לומר את דברו עוד יותר טוב מבמצרים. לכן, ייתכן שב-2011 עלול ליפול גם שם דבר".