המהומות במצרים: בעולם הערבי פועלים בפייסבוק ובטוויטר

למרות שהשלטונות במצרים חסמו את הגישה לרשת, אזרחים רבים התארגנו לפעולה מחאתית ומספרים לעולם דרך האינטרנט מה באמת מתרחש ברחובות קהיר

‎‎המהפכה במצרים, בדומה לכל האירועים החדשותיים בתקופה האחרונה, מתרחשת גם באינטרנט - ובפרט בטוויטר ובפייסבוק. למרות שהשלטונות במצרים חסמו את הגישה לאתרים הללו ואף הפילו את הרשת הסלולרית, אזרחים רבים מצאו דרכים לעקוף את החסימות, להתארגן לפעולה מחאתית ולספר לעולם מה באמת מתרחש ברחובות קהיר.

ביום שישי, כשמובארק לחץ על כפתור ה-‏OFF‏ של האינטרנט, התבררה הפאניקה האמיתית של השלטון המתפורר. מדובר בצעד חסר תקדים לכל הדעות, שאפילו הממשל השיעי באיראן לא נקט בו בתקופת הבחירות הסוערת. על-פי ההערכות, הצעד הזה הצליח להשבית 88% מפעילות הגולשים במצרים. ועדיין, 12% מהאוכלוסייה הצליחו להשיג גישה לרשת באמצעות שרתים פיראטיים.

שיעור החדירה של האינטרנט באזור המזרח התיכון אינו גבוה בהשוואה למדינות המערביות, כשהיוצאות מן הכלל הן בחריין, איחוד האמירויות וקטאר. על-פי ‏Internet World Stats‏, רק 29.8% מהאוכלוסייה במזרח התיכון מחוברים לאינטרנט (63 מיליון גולשים), בעוד שבצפון אמריקה עומד שיעור החדירה על 77.4%. היקף השימוש באינטרנט במצרים עומד על 21.2% (כ-17 מיליון גולשים), ולמעלה מ-4 מיליון איש פתחו פרופיל בפייסבוק.

אולם, קצב הגידול של חדירת האינטרנט באזור המזרח התיכון מצביע על כך שיותר ויותר אזרחים בעולם הערבי רוצים להיחשף למידע החופשי שיש ברשת ולהשתתף במהפכה החברתית של האינטרנט. ב-10 השנים האחרונות צמחה קהילת הגולשים במזרח התיכון ב-1,825%, בהשוואה לגידול של 432% בשאר העולם.

בתוניסיה, שבה הממשל מצנזר את רשת האינטרנט גם בימי שגרה, קרוב ל-16% מהאזרחים (1.6 מיליון גולשים) כבר נמצאים בפייסבוק. בדומה לעולם, פייסבוק נמצאת בין 5 האתרים הפופולריים ביותר במרבית המדינות באזור המזרח התיכון, וגם טוויטר הולך וצובר תאוצה.

המגמה הזו עתידה להתחזק גם בעשור הקרוב. הקידמה הטכנולוגית צפויה לשפר את רשתות התקשורת במדינות הללו, כשתשתיות טכנולוגיות, כגון ה-‏WiMAX‏, כבר קיימות במדינות רבות באזור, בהן ירדן, ערב הסעודית ותוניסיה. זאת, לצד התעניינות הולכת וגוברת מצידן של ענקיות האינטרנט, שרוצות לצבור דומיננטיות גם בקרב קהילת הגולשים הערבית ולנצל את הפוטנציאל הגלום בשוק הפרסום המקוון והבתולי הזה.

על-פי הדו"ח ‏The Arab Media Outlook‏, הסוקר את אופני השימוש בכלי התקשורת השונים במדינות שנמצאות באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, מעל ל-50% מהאוכלוסייה בתימן, ירדן, מרוקו ומצרים הם צעירים (עד גיל 25). בדומה לדור הצעיר בארה"ב ובישראל, גם במדינות ערב מרגישים בנוח עם הטכנולוגיה ומגלים השתתפות פעילה בגלובליזציה של האינטרנט.

טוויטר, פייסבוק ו-YouTube הם כלים יעילים לתקשורת בזמן אמת ולהעברת מידע - ראינו את זה בתקופת המהומות באיראן ובזמן המשט לעזה, ואנחנו רואים את זה היום בתוניסיה ובמצרים.

תחנת הטלוויזיה אל-ג'זירה יכולה אולי ללבות את האירועים, ואילו הממשל במצרים יכול לשבש את ערוצי התקשורת השונים, אולם המחאה האזרחית ודיווחי האמת ימשיכו להגיע מרשת האינטרנט.

שימוש באינטרנט במזרח התיכון
 שימוש באינטרנט במזרח התיכון